RENDEZ-VOUS Z DANIĄ
RENDEZ-VOUS MED DANMARK
Pod patronatem Prezydenta Miasta Łodzi i Ambasadora Królestwa Danii
22 kwietnia - 16 maja 2004 r., Łódź 
Program
 
Dni Danii w kinie Charlie
 
Opisy filmów
 
Twórcy
 
 
Opisy filmów
  
Człowiek z kamerą (Mand med kamera), 1995 
reżyseria i zdjęcia: Katia Forbert-Petersen, scenariusz: Katia Forbert-Petersen, Władysław 
Forbert, montaż: Annette Mari Olsen 
57 min.
  
Film dokumentalny opowiadający historię życia ojca reżyserki, producentki i operatorki filmowej 
Katii Forbert-Petersen - Władysława Forberta, znanego polskiego operatora. 
Od trzech pokoleń kamera filmowa istnieje w życiu naszej rodziny. Ten sposób postrzegania 
świata stał się dla nas kwestią egzystencjalną. Wzmacniał nas i pomagał przetrwać. Władysław 
Forbert przeżył prześladowania Żydów w okresie międzywojennym i okrucieństwo drugiej wojny 
światowej, którego był świadkiem jako operator wojenny w szeregach Armii Czerwonej; 
uczestniczył w zdobyciu Berlina i w procesie norymberskim. Dokumentował niespokojne czasy, ale 
sam również stał się ofiarą propagandy, gdy prześladowania Żydów zmusiły go do opuszczenia 
kraju wraz z rodziną i osiedlenia się w Danii w roku 1969.
  
 
Przecież nie pali się księży (Man brander da ikke praster), 1997 
scenariusz i reżyseria: Annette Mari Olsen 
zdjęcia: Katia Forbert-Petersen 
64 min.
  
Film dokumentalny prezentujący sylwetkę kobiety-pastora Inge-Lise Wagner, nietuzinkowej 
postaci, żyjącej w zgodzie z własnymi przekonaniami i ideałami. Po roku 1988, kiedy została 
zwolniona ze swojej parafii, pracuje jako kapłan wagabundów. Mieszka sama ze swoim koniem, 
żongluje, chodzi po linie, prowadzi motocykl i śpiewa partie operowe. Film dotyka zagadnień 
ogólnoludzkich i teologicznych; stanowił też przyczynek do debaty o duńskim kościele 
państwowym. Został wyróżniony nagrodą Prix Europa Special za najlepszy film dokumentalny, Prix 
Niki Special Commendation oraz drugą nagrodą na Nordic Glory Festival w Finlandii.
  
 
Na moment przed (Tiden for ojeblikket), 1999 
scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Katia Forbert-Petersen, producent: Annette Mari Olsen 
59 min.
  
Film dokumentalny opowiadający historię czterech par oczekujących dziecka, dający wgląd w 
okres, na który składają się często przeciwstawne uczucia - z jednej strony wielka radość 
oczekiwania, z drugiej - niepewność, niepokój, strach związane z przygotowaniami do pełnego 
zagadek porodu.
   
 
100 oczu von Triera (Von Triers 100 ojne), 2000 
scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Katia Forbert-Petersen 
56 min.
  
Dokument ukazujący kulisy kręcenia filmu Tańcząc w ciemnościach przez Larsa von Triera, z 
udziałem charyzmatycznej piosenkarki islandzkiej Björk. Reżyser otrzymał za ten obraz Złotą 
Palmę w Cannes w 2000 roku, a Björk została wyróżniona jako najlepsza aktorka. Okoliczności 
powstawania filmu same w sobie przypominały dramat, zwłaszcza we wzajemnych relacjach między 
reżyserem a gwiazdą. Mój układ z Björk bardzo przypomina stosunki małżeńskie: zaczyna się od 
natłoku uczuć wszelkiego typu, kreatywności, wydaje się, że czytamy w swoich myślach - a kończy 
się walką o władzę, mówi von Trier. Film opisuje walkę reżysera o ukończenie produkcji i ból, 
który być może jest nieodzowny dla tworzenia prawdziwej sztuki. 
Tytuł filmu odnosi się do sposobu kręcenia Tańcząc w ciemnościach - z ręki (kamerą, którą 
obsługuje sam reżyser) oraz za pomocą 100 automatycznych kamer rejestrujących sceny 
taneczne.
  
 
You cant eat fishing, 1999 
reżyseria: Kathrine Windfeld 
34 min.
  
Co się wydarzy, gdy energiczna i przedsiębiorcza Polka zetknie się z leniwym przedstawicielem 
duńskiego społeczeństwa dobrobytu? Na wyjeździe do Polski, zorganizowanym przez urząd gminy w 
ramach programu aktywizacji zawodowej, Jens poznaje Renatę. Pewnego dnia Renata pojawia się z 
walizką w mieszkaniu Jensa w Kopenhadze i tak zaczyna się ich związek. Renata szybko odkrywa, 
że Jens nie robi nic poza wędkowaniem, piciem piwa i marzeniem o nadejściu życiowego przełomu - 
kwintesencja bezpiecznego i spokojnego życia na koszt państwa. Ale Renata ma zamiar wziąć 
sprawy w swoje ręce. Zderzenie jej przedsiębiorczości, pracowitości, optymizmu i woli walki z 
biernością jej duńskiego chłopaka zadaje kłam duńskim i polskim stereotypom we wzajemnym 
postrzeganiu się obu narodów.
  
 
Kiedy mama i tata są klownami (Nar mor og far er klovne), 2002 
scenariusz i reżyseria: Annette Mari Olsen 
zdjęcia: Katia Forbert-Petersen 
montaż: Annette Mari Olsen, Katia Forbert-Petersen 
42 min.
  
Film dokumentalny pokazujący życie rosyjskiego chłopca, Wiktora, który razem z rodzicami jeździ 
po Niemczech z niewielkim zespołem cyrkowym. Praca w cyrku jest bardzo ciężka; za zawsze 
uśmiechniętą twarzą klowna kryje się wielogodzinna wytężona praca, w przypadku chłopca 
połączona z nauką szkolną. Jedynie przez trzy zimowe miesiące, gdy rodzina mieszka w 
jednopokojowym mieszkaniu w Moskwie, życie Wiktora podobne jest do codzienności jego 
rówieśników.
 
 
 | 
 | 
 Repertuar 
 
Wydarzenia 
7 LISTOPADA GODZ 19:00 Szczegóły i zapisy: https://panel.nhef.pl/zgloszenie Ważna informacja!    
Kino 
 
 |