"Z MIASTA ŁODZI..."
Przegląd filmów łódzkich reżyserów >>
Wojciech Wiszniewski
Wojciech Wiszniewski (1946 - 1981), nazywany "bardem swego pokolenia", debiutował telewizyjnym filmem
dokumentalnym Opowieść o człowieku, który wykonał 550% normy (1972). Film ten dał początek obrachunkom stalinowskim.
w polskim kinie. Wiszniewski kontynuował ten temat w zrealizowanym w WFO filmie Wanda Gościmińska - włókniarka
(1975), pełnym ekspresji eseju filmowym. Jego kolejne filmy: Elementarz (1976), Stolarz (1977), Sztygar na
zagrodzie (1978) wyznaczają etapy krystalizacji własnej filmowej formy.
Maria Kornatowska (Wodzireje i amatorzy, 1990) pisała: "...Należał do tych nielicznych, którzy posiadają naprawdę
własny, autentycznie osobisty sposób widzenia świata. Interesowała go najnowsza historia w swoich konkretnych i
zarazem symbolicznych przejawach. Był turpistą, z upodobaniem nurzał się w brzydocie. Chętnie posługiwał się
przerysowaniem, hiperbolą. Jego filmy miały charakter agresywny, atakowały i niepokoiły myślowo widza. Lubił
gwałtowne skróty, nieoczekiwane zderzenie obrazu i dźwięku. Stworzył niewątpliwie nowy gatunek filmu
krótkometrażowego - odmianę poetyckiej groteski o ambicjach ideowo-historycznej syntezy. Jego chorobliwa
wyobraźnia działała inspirująco na innych."
Zrealizowany w 1974 roku fabularny film telewizyjny Historia pewnej miłości (wg powieści Leszka Płażewskiego) z
Andrzejem Mellinem i Małgorzatą Pitulak był jedynie zapowiedzią fabularnej twórczości Wojciecha Wiszniewskiego.
Reżyser zmarł przedwcześnie, niemal na planie swego pełnometrażowego debiutu fabularnego.
W piątek - 5 marca 2004 roku o godzinie 17.00 w kinie Charlie pokaz filmów Wojciecha Wiszniewskiego: Wanda
Gościmińska - włókniarka, Elementarz, Historia pewnej miłości i filmu dokumentalnego Andrzeja Mellina Szajbus
o Wojciechu Wiszniewskim. Po projekcji spotkanie z Andrzejem Mellinem.