Drogi Widzu, podczas świadczenia usług przetwarzamy dostarczane przez Ciebie dane zgodnie z naszą Polityką RODO. Kliknij aby dowiedzieć się jakie dane przetwarzamy, jak je chronimy oraz o przysługujących Ci z tego tytułu prawach. Informujemy również, że nasza strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Podczas korzystania ze strony pliki cookies zapisywane są zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych oraz wyłączyć obsługę plików cookies, informacje jak to zrobić przeczytasz tutaj i tutaj. X
STRONA GŁÓWNA / REPERTUAR / ZAPOWIEDZI / WYDARZENIA / FESTIWALE / KINO / CENY BILETÓW / KONTAKT
FOTORELACJE / ZŁOTY GLAN / EDUKACJA FILMOWA / CHARLIE OUTSIDE / OPEN CINEMA / SKLEP / POLITYKA RODO


W ramach X Festiwalu Twórców "Powiększenie"
KRÓTKO MÓWIĄC... PO HOLENDERSKU
Shortly Speaking... Dutch
Krótkie animacje, fabuły, dokumenty z Holandii (edycja II)
6-10 czerwca 2008 r., kino Charlie


Wstęp   Plakat   Opisy filmów


PROGRAM I: CZAS I PRZEMIJANIE

Zegar tyka nieubłaganie, zmienia nasze postrzeganie rzeczywistości, zaciera ślady, tworzy rutyny, przyzwyczajenia, buduje i zniekształca wspomnienia, jest przyczyną starzenia, każe godzić się na przemijanie, na upływ czasu.
  • Grey Matter, reż. Ina van Beek, 24'30''
  • Alledaags, reż. Elizabeth Rocha Salgado 9'15''
  • Godsberg, reż. Fred Pelon, 17'
  • Tuurlijk, reż. Rosa van Hofwegen, 2'50''
  • Garcia Lorca esta vivo?, reż. Eef de Graaf, 5'16''
  • Sarah Ann, reż. Pim Zwier, 9'
  • Charismatic Fates & Vanishing Dates, reż. Sara Rajei, 3'18''
  • Happy end, reż. Karel Doing, 10'50''
Alledaags, reż. Elizabeth Rocha Salgado, 9'15", 2007, dokument
Trzy osoby żyją w równoległych światach. Nigdy się nie spotkają, chociaż wszystkich bohaterów łączy miejsce.

Garcia Lorca esta vivo?, reż. Eef de Graaf, 5'16'', dokument
Eksperymentalny film zrealizowany na taśmie 8mm. Autorzy zdają się poszukiwać miejsc związanych z życiem i twórczością Lorki. Ale chodzi im raczej o oddanie pewnego nastroju, niż realizację rzetelnego śledztwa.

Godsberg, reż. Fred Pelon, 17', dokument
Wszędzie w Europie w czasie drugiej wojny światowej poza ofiarami nazizmu znalazło się także sporo jego zwolenników. Autor portretuje holenderską partię faszystowską i jej działania w perspektywie miejsca, które stanowiło jej ośrodek władzy.

Sarah Ann, reż. Pim Zwier, 9', dokument
Analiza jednej sytuacji przedstawionej w trzech różniących się od siebie relacjach. Trudno uwierzyć, że o jednym wydarzeniu można opowiadać w tak rozmaity sposób.

Charismatic Fates & Vanishing Dates, reż. Sara Rajei, 3'18'', eksperyment
Intrygujące losy i zapomniane daty. Odejście ważnych członków rodziny z perspektywy dziecka i z perspektywy dorosłego wspominającego dzieciństwo.

Grey Matter, reż. Ina van Beek, 24'30", 2006, dokument
Przewrotna opowieść o absurdach życia na przykładzie codziennego zmagania się z rzeczywistością pensjonariuszy domu starców.

Happy End, reż. Karel Doing, 10'50'', dokument
Czy życie może kończyć się happy endem? W Holandii jak najbardziej!


PROGRAM II: DOJRZEWANIE I RELACJE

Od narodzin do śmierci otaczają nas ludzie. Ani dzieciństwo ani starość nie są proste, często tworzymy światy równoległe, żeby przetrwać, zakładamy maski, stawiamy fasady, zrywamy relacje, by potem je naprawiać.
  • Baby, reż. Hester Scheurwater, 2'
  • Mothers Finest, reż. Nadine Kuiper, 25'15''
  • My Sister, reż. Het Zusje, 9'
  • Breath, reż Margien Rogaar, 8'
  • Missiepoo16, reż. Anna van der Heide, 9'50''
  • Façade, reż Alain Friedrichs, 8'30''
  • My Dear Grandma, reż. Marta Abad Blay, 4'35''
  • Wing, the fish that talked back reż. Ricky Rijneke Werkstad, 13'
Baby, reż. Hester Scheurwater, 2', eksperyment
Kobieta i noworodek, matka i jej dziecko, czy aby na pewno? Ich relacja jest w każdym razie niełatwa. Matka zostawia ślady na jego główce, a dziecko wydaje potworne, nieludzkie odgłosy.

Mothers Finest, reż. Nadine Kuipers, 25'15", dokument
Film jest zapisem podróży reżyserki i jej matki, która wiele lat wcześniej porzuciła własne dziecko z powodu uzależnienia od narkotyków. Śledzimy nie tylko kolejne etapy świadomego, bardzo trudnego budowania relacji między matką i córką, ale także pewne studium psychiki człowieka uzależnionego, który próbuje znaleźć ukojenie w religii.

My Sister, reż. Het Zusje, 9', fabuła
Świat widziany oczami małego dziecka. Osamotnienie bohaterki, jej konfrontację z nowym problemem i trudną sytuację rodzinną obserwujemy z perspektywy kilkudziesięciu centymetrów wzrostu małej dziewczynki.

Breath, reż. Magien Rogaar, 8', fabuła
Gorące lato, plaża, leniwy dzień nad rzeką. Dwunastoletni chłopiec spędza dzień z przyjaciółką i jej ojcem. Dzieci bawią się w pierwsze nieśmiałe pocałunki, jednak bohater filmu decyduje się na odważne wyznanie swoich uczuć w stosunku do kogoś zupełnie innego.

Missiepoo16, reż. Anna van der Heide, 9'50'', dokument
Bardzo realistycznie przedstawiony mrugający jaskrawymi kolorami świat nastolatki. Forma filmu przypomina raczej wideopamiętnik bohaterki niż poważne studium społeczno-psychologiczne.

Façade, reż. Alain Friedrichs, 8'30", 2006, fabuła
Próba przełamania społecznych konwencji jest dowodem odwagi i nonkonformizmu. Przykład bohatera filmu pokazuje jednak, że całkowita ignorancja czy nieznajomość wzorców zachowań doprowadza do żenujących nieporozumień.

Wing, reż. Ricky Rijneke Werkstad, 13', fabuła
Mała Wing jest córką chińskich imigrantów. Jej babcia marzy o tym, żeby kiedyś powrócić do Chin, ale jej pogarszający się stan zdrowia pozbawia złudzeń ją samą jak również resztę rodziny. Dzięki swojej dziecięcej wyobraźni Wing znajduje sposób na wysłanie babci w wymarzoną podróż.

My Dear Grandma, reż. Marta Abad Blay, 4'35'', animacja
Czy babcia może mieć dość swoich rozwrzeszczanych wnucząt, ich narzekających rodziców, obowiązków, jakie jej "przynależą" w wielopokoleniowym domu? Hołd dla wszystkich cierpliwych superbabć.

Tuurlijk, reż. Rosa van Hofwegen, 2'50'', eksperyment
Realistyczne i zaskakujące w formie studium przemijalności i upływu czasu a zarazem relacji, które tworzą się wraz z nimi.


PROGRAM III: OBCY

Obcy są wśród nas - szczególnie w tak wielokulturowym i otwartym kraju jak Holandia. Co nie oznacza, że tam łatwiej wyzbyć się lęku przed innym: chorym, dziwnie ubranym czy uczesanym, mówiącym innym językiem. Lęk jest w nas. Jest w nas tak głęboko zakorzeniony, że czasem powoduje nieuzasadnione reakcje i prowadzi do tragedii.

Można próbować go w sobie przełamać, przyglądając się małpom w zoo lub biorąc za ręce przypadkowych przechodniów...

Niekiedy inność staje się modą, stylem, który wszyscy chcą naśladować.
  • Metalosis Maligna, reż. Floris Kaayk, 7'16''
  • Mortel, reż. Remco Polman, 5'
  • Holland [07], This Luscher, 9'40''
  • Prelude of Silence, reż. Gaya Gasparian, 8'35''
  • Moi, reż. Job, Joris & Merieke, 2'
  • Saying Hello and Goodbye Simultaneously, reż. Nastasja van Kampen, 1'30''
  • I'm Sorry, reż. Martin Putto, 3'12''
  • Absolutely Afro, reż. Dorothee van den Berghe, 10'
  • Le Dernier Cri, reż. Erwin Olaf, 3'31''
  • Road, reż. Daniel Bruce, 9'50''
  • Monster Mesh, reż. Xenia Gottenkieny, 2'37''
  • Binnenverblijven, reż. Arianne Olthaar, 4'00''
  • Straat performance, reż. Anna van Asbeck, 3'
  • Nummer Vijf, reż. Guido van der Werve, 3'14''
Holland [07], reż. This Luscher, 9'40'', eksperyment
Metafora Holandii roku 2007 jako podwórka. Słoneczne przedpołudnie. Życie toczy się na pozór spokojnie, kolejni mieszkańcy pojawiają się i znikają w onirycznym rytmie codziennej rutyny, różne grupy wiekowe, etniczne tworzą koloryt miejsca. Jednak napięcie rośnie. Nie wiadomo jak długo potrwa ta sielanka.

I'm sorry, reż. Martin Putto, 3'12'', eksperyment
Film porusza delikatną tematykę ogromnej populacji imigrantów w Holandii. Równocześnie zwraca uwagę na graniczące z paranoją działania rządu, mające na celu przeciwdziałanie terroryzmowi.

Road, reż Daniel Bruce, 9'50", 2007, fabuła
Thriller drogi, jakich wiele. Młoda dziewczyna wraca samotnie lokalną drogą. Oczywiście jest noc i dookoła nie widać żadnych znaków życia. Tuż za jej samochodem pojawia się pirat drogowy, wariat, być może morderca. Spodziewamy się najgorszego…

Moi, reż. Job, Joris & Merieke, 2', animacja
Kim jest mały bohater tego filmu, o znamiennym imieniu "ja“?

Monster Mesh, reż. Xenia Gottenkieny, 2'37'', animacja
Testy Rorschacha w wersji psychodelicznej: plamy atramentu wywołują najdziwniejsze skojarzenia, które konkretyzują się dzięki rozmaitym technikom animacji, zarówno tradycyjnej jak i komputerowej. Czarna komedia - dosłownie.

Absolutely Afro, reż. Dorothée van den Berghe, 10', 2007, fabuła
Dwunastoletnia Hanneke nie ma koleżanek. Jest pewna, że to wszystko przez jej włosy, które pomimo wszelkich starań pozwalają jej na jedną tylko, mało popularną obecnie fryzurę. Urocza historia o potrzebie akceptacji i przynależności do grupy.

Mortel, reż. Remco Polman, 5', 2006, animacja
Spełnienie fantazji niejednego dziecka: oto bohater znajduje otwór w ścianie swojego pokoju. Samotny mieszkaniec szarej celi po drugiej stronie muru odkrywa obecność istoty podobnej do siebie. Opowieść o braku zrozumienia potrzeby samotności u drugiego człowieka.

Saying hello and goodbye simultaneously, reż. Nastasja van Kampen, 1'30'', dokument
Nowe spojrzenie na codzienną sytuację powitań i pożegnań.

Metalosis Maligna, reż. Floris Kaayk, 7'26", 2006, fabuła
Wyobraźmy sobie, że pomysły rodem z cyberpunka i thrillerów science-fiction stają się rzeczywistością. Ingerencja w ludzkie ciało prowadzi do powstania nowej, tajemniczej choroby, z którą medycyna nie potrafi sobie poradzić.

Prelude of silence, reż. Gaya Gasparian, 8'35'', fabuła
Debiut reżyserski i aktorski pochodzącej z Armenii Gayi Gasparian, ukazuje jeden dzień z życia pacjentki szpitala psychiatrycznego, obcej ordynatorowi szpitala do potęgi n-tej.

Binnenverblijven, reż. Arianne Olthaar, 4'00'', dokument
Pomieszczenia dla małp w ogrodach zoologicznych zbudowanych w latach 60 i 70. Czy coś nam to przypomina?

Nummer vijf (b), reż. Guido van der Werve, 3'14'', eksperyment
A może by tak czasem, zajodłować stojąc do góry nogami? Autor jest twórcą licznych krótkich eksperymentalnych filmów muzycznych, które oznacza tylko numerami.

Straat performance, reż. Anna van Asbeck, 3', eksperyment
Autorka nie godzi się na powszechnie uprawiany proceder: idąc ulicą, mijamy innych przechodniów obojętnie, tymczasem mogłoby być zupełnie inaczej.

Le Dernier Cri, reż. Erwin Olaf, 3'31", 2007, fabuła
W tym krótkim filmie dochodzi do połączenia dwóch estetyk: supersterylnej, zautomatyzowanej nowoczesności Jacquesa Tati i tajemniczego nastroju Davida Lyncha. Kolejny głos w dyskusji na temat bezkrytycznego poddania się szaleńczemu dążeniu do ciała idealnego i naśladowania tego, co nazywamy ostatnim krzykiem mody.


PROGRAM IV: ABSTRAKCJA

Eksperymenty formalne, zarówno w animacji jak i fabule pozwalają wyjść poza tradycyjne postrzeganie filmu jako opowiadania historii.
  • After All, reż. Dafna Maimon, 6'24''
  • The Aroma of Tea, reż. Michael Dudok de Wit, 3'15''
  • Forecast, reż. Adriaan Lokman, 9'29''
  • Public Spaces, reż. Martijn Veldhoen, 10'
  • Birdcatcher, reż. Marc Schmidt/Pim Zwier, 10'51''
  • Casimiration or the Beginnig of Dreaming, reż. Iris Piers, 3'38''
  • Landerlingen, reż. Ruud Teerhaag, 4'40''
  • Kogel Vogel, reż. Federico Campanale, 6'
  • Synchronator, reż. Ban van Koolwijk&Gert-Jan Prins, 6'11"
  • Calling, reż. Jacco Oliver, 6'09''
  • Paradise Drift, reż. Martin Hansen, 13'
  • Nervus Opticus, reż. Hidde van Schie, 3'22"
Bidcatcher, reż. Marc Schmidt/Pim Zwier, 10'51'', dokument
Długie rzędy mniejszych urządzeń i większych mechanicznych potworów, wózków, młotów pneumatycznych, żurawi, koparek i ciągników. Ich koła zębate i gąsienice pozostają niewzruszone aż obudzi je mantryczny śpiew prowadzącego największą publiczną aukcję maszyn. Kupujący mają zaledwie minutę na decyzję, napięcie rośnie...

Kogel Vogel, reż. Federico Campanale, 6', eksperyment
Abstrakcyjne piękno broni. Czy narzędzie śmierci, zawieszone w próżni jak statek kosmiczny, może wywołać zachwyt?

Public Spaces, reż. Martijn Veldhoen, 10', 2006, eksperyment
Wszystko może się zdarzyć w miejscu publicznym. Tajemnicza kobieta włącza odliczanie w urządzeniu, które przekazywane jest kolejnym osobom w celu, który odkryjemy dopiero wtedy, kiedy licznik dojdzie do zera.

Landerlingen, reż. Ruud Teerhaag, 4'40'', animacja
Dwa przenikające się światy, dwa obrazy: zdjęcia megametropolii, industrialny pejzaż przenikają się z ujęciami przyrody, istot żywych i wraz z podobnie skomponowaną elektroniczną muzyką Ruuda Terhaaga tworzą obraz przyszłości (powódź w Zeelandii w 2012 roku) - złożonej przecież z elementów świata dzisiejszego.

Forecast, reż. Adriaan Lokman, 9'29'', eksperyment
Efemeryczne piękno zmiennego nieba, chmur, które - pod wpływem komputerowej manipulacji - tworzą jeszcze bardziej zaskakujące obrazy niż te, do których jesteśmy przyzwyczajeni. Plus muzyka słynnego młodego holenderskiego kompozytora, Oscara van Dillena. Aż chce się żyć z głową w chmurach.

The Aroma of Tea, reż. Michael Dudok de Wit, 3'15'', animacja
Kolejny film zdobywcy Oskara w dziedzinie filmu animowanego (Father and Daughter, 2000). Jest to pseudo-akwarela, film został bowiem w całości namalowany herbatą; użytą substancją jak i minimalistyczną formą i oszczędną kreską nawiązuje do tradycji japońskiej.

Calling, reż. Jacco Oliver, 1'06'', animacja
Króciutka impresja malarska o próbie kontaktu z drugim człowiekiem.

After All, reż. Dafna Maimon, 6'24", 2006, etiuda
Zwielokrotniona postać tej samej aktorki płacze na schodach. Trickowy film o tym, jak zachowuje się kobieta, kiedy jest już "po wszystkim".

Paradise drift, reż. Martin Hansen, 13' , eksperyment
Z mroku wyłaniają się tylko poszczególne części ciała i podniecone, wyczekujące czegoś twarze. Dokąd zmierza nocą, przez skały cały tłum ludzi i co zobaczy na końcu swojej wędrówki?

Casimiration or the Beginnig of dreaming, reż. Iris Piers, 3'38", 2007, etiuda
Autorka tworzy obrazy za pomocą małej kamery cyfrowej, szkła powiększającego pisaka, papieru, własnego głosu i rozmaitych dźwięków, z których powstają surrealistyczne fragmenty codzienności.

Synchronator, reż. Ban van Koolwijk&Gert-Jan Prins, 6'11", eksperyment
Abstrakcyjne dzieło przywodzące na myśl niegdysiejsze eksperymenty z taśmą magnetyczną. Migające czarno-białe obrazy w połączeniu z osobliwym dźwiękiem wywierają niewątpliwie hipnotyczny wpływ na widza.

Nervus opticus, reż. Hidde van Schie, 3'22", animacja
Animacja wykonana w technice wycinanki i kolażu. Nieustannie zmieniające się obrazy wiążą się dosyć luźno i niekiedy zagadkowo - zdecydowanie dzięki pracy nervus opticus każdego z nas. Nieskrępowaną wyobraźnię niewątpliwie zainspirowały prace Jana Švankmajera.

Worms, reż. Sil van der Woerd, 5', teledysk
Nadzwyczajny teledysk przywodzący na myśl estetykę charakterystyczną dla twórczości Mathew Barney'a. Śpiewaczka Lolly Jane Blue przenika przez kolejne, egzotyczne warstwy ziemi, by w kulminacyjnym momencie przyłączyć się podmorskiego baletu.

Repertuar

Wydarzenia

Kino

Kupujesz bilet online? Możesz okazać go na telefonie, przed wejściem na salę









www.OpenCinema.pl
Zapraszamy do współpracy przy
organizacji kina letniego




Subwencja




Copyright 2021 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone / Polityka RODO / Polityka Cookies