Drogi Widzu, podczas świadczenia usług przetwarzamy dostarczane przez Ciebie dane zgodnie z naszą Polityką RODO. Kliknij aby dowiedzieć się jakie dane przetwarzamy, jak je chronimy oraz o przysługujących Ci z tego tytułu prawach. Informujemy również, że nasza strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Podczas korzystania ze strony pliki cookies zapisywane są zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych oraz wyłączyć obsługę plików cookies, informacje jak to zrobić przeczytasz tutaj i tutaj. X
Kino Charlie
STRONA GŁÓWNA / REPERTUAR / ZAPOWIEDZI / WYDARZENIA / FESTIWALE / KINO / CENY BILETÓW / KONTAKT
FOTORELACJE / ZŁOTY GLAN / DLA SZKÓŁ / CHARLIE OUTSIDE / OPEN CINEMA / SKLEP / POLITYKA RODO


ŁÓDŹ - MIASTEM NOWYCH MEDIÓW


Łódź - Miastem Nowych Mediów - pod takim hasłem łódzka Szkoła Filmowa wspólnie z członkami Stowarzyszenia Łódź Filmowa oraz Łódzką Izbą Przemysłowo-Handlową przygotowała strategię rozwoju branży medialnej w mieście i regionie. Współpracę przy tworzeniu "Klastra medialnego" zadeklarowało już około 50 firm, instytucji i wyższych uczelni.

W poniedziałek 26 marca 2007 r. list intencyjny na rzecz utworzenia Klastra medialnego podpisali m.in. prezydent Łodzi Jerzy Kropiwnicki, marszałek województwa łódzkiego Włodzimierz Fisiak oraz rektor Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi prof. Jerzy Woźniak.

- Klaster to przede wszystkim firmy z branży medialnej, filmowej, telewizyjnej, które wspólnie z uczelniami, ośrodkami badawczo-rozwojowymi, a także z władzami lokalnymi stworzą konsorcjum, które ma na celu promocję branży medialnej i inicjatyw, które przyciągną do Łodzi fundusze unijne oraz inwestorów z sektora medialnego - powiedział współtwórca projektu Krzysztof Franek.

Twórcy Klastra chcą wyjść od niemal 60-letniej tradycji Łodzi Filmowej. Przypominają, że w Łodzi istnieje największe archiwum dorobku polskiej kinematografii, a w zasobach Łódzkiego Centrum Filmowego jest prawie 200 tys. rekwizytów i kostiumów.

W Łodzi istnieją także hale zdjęciowe, które są modernizowane przez obecnych właścicieli, duże zaplecze postprodukcyjne, słynna na całym świecie szkoła filmowa i markowe festiwale, chociażby Camerimage. Podkreślają także, że siłą miasta są ludzie, którzy pracują w branży medialnej. - Chcielibyśmy jednak, żeby Łódź poszła krok dalej, żeby stała się medialnym centrum Polski, miejscem do inwestycji w ramach projektów telewizyjnych, internetowych, telefonii komórkowej, animacji oraz gier komputerowych - podkreślił Franek.

Przygotowania projektu trwały ponad pół roku. W ramach Klastra realizowanych jest lub będzie ponad 20 projektów w czterech obszarach działania. Pierwszy z nich to promocja Łodzi Filmowej i rozbudowa zaplecza produkcyjnego dawnej Wytwórni Filmów Fabularnych. Kolejnym jest stworzenie Media Centrum - gdzie swoje siedziby mogłyby znaleźć nowe kanały telewizyjne, pierwsze w Polsce cyfrowe kino oraz Interaktywne Muzeum Nauki i Muzeum Bajki.

Pomysłodawcy Klastra planują także budowę Fabryki Mediów, w której miałby się odbywać szkolenia i warsztaty zawodowe dla twórców nowych mediów, a w Medialnym Parku Technologicznym - badania z dziedziny nowych technologii medialnych.

Jak szacują twórcy projektu, dzięki stworzeniu "Klastra medialnego" w Łodzi może przybyć ok. 30 tys. miejsc pracy. Wielkość inwestycji szacowana jest na poziomie 150-200 mln euro. Środki na nią pochodziłyby z funduszy unijnych, ale także od inwestorów prywatnych.


Definicja klastra

"Klaster to geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji (np. uniwersytetów, jednostek normalizacyjnych, stowarzyszeń handlowych oraz instytucji finansowych) w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale również współpracujących."
Michael E. Porter

Istotą klastrów jest wielowymiarowa współpraca biznesu i świata nauki na danym obszarze geograficznym. W skład kastra oprócz firm i przedsiębiorstw powinny także wchodzić szkoły i uczelnie wyższe, jednostki badawczo-rozwojowe, instytucje naukowe, różnego typu organizacje, fundacje i stowarzyszenia oraz inne jednostki lokalne, które mają wspólny interes w rozwoju klastra. Wzajemne ich powiązania mają zwykle charakter nieformalny i bazują głównie na wspólnej wymianie doświadczeń oraz realizacji wspólnych projektów. W dużym stopniu ułatwia to także geograficzna bliskość tych podmiotów.

Klaster tworzą firmy i instytucje, które zwykle konkurują ze sobą na wspólnym rynku. Konkurencja ta nie wyklucza jednak wzajemnych powiązań i wspólnych obszarów współpracy np. korzystanie tych samych zasobów, narzędzi i podwykonawców lub prowadzenie wspólnych prac naukowo-badawczych. Koncentracja podmiotów z jednego sektora na tym samym obszarze geograficznym może także wpływać na ich większą specjalizację i stać się motorem napędowym ich rozwoju - klaster jest atrakcyjnym miejscem przyciągającym inwestorów, wartościowych pracowników i nowe firmy.

Kolejną cechą charakterystyczną klastra jest bardzo wysoka mobilność personelu - średni czas pracy pracowników w przedsiębiorstwach działających na terenie klastra to 2-3 lata. Część osób przechodzi do konkurencji, inni tworzą własne firmy lub działają jako niezależni specjaliści lub konsultanci, jednak dość często zdarza się, że po zdobyciu kolejnych doświadczeń wracają ponownie do tego samego przedsiębiorstwa wnosząc nowe wartości.

Mobilność pracowników oraz tworzone w ten sposób sieci społecznych i zawodowych kontaktów umożliwiają efektywną rotację wiedzy i informacji. Ludzie, którzy przechodzą pomiędzy firmami i projektami tworzą rodzaj "superorganizacji", która napędza koniunkturę na produkty i usługi danej branży oraz tworzy odpowiedni wizerunek regionu, na którym działa klaster. Dlatego źródłem rozwoju branży jest region i sieci kontaktów, a nie pojedyncze firmy.

Modelowym przykładem klastra opisywanym w wielu opracowaniach na ten temat jest Dolina Krzemowa w USA, gdzie na obszarze ok. 300 mil kwadratowych działa kilka tysięcy firm wysokotechnologicznych zatrudniających ponad milion wysokiej klasy specjalistów. Motorem napędowym jest jedna z najbardziej renomowanych uczelni na świecie - Uniwersytet Stanforda. Jest ona bardzo mocno związana z sektorem nowych technologii i lokalnym biznesem - stanowi dla niego bazę naukowo-badawczą oraz kształci nowe kadry.

Jeśli chodzi o rynek medialny najbardziej znanymi przykładami "efektu klastra" jest koncentracja przemysłu filmowego w Hollywood lub londyńska dzielnica Soho uważana za europejskie centrum post-produkcji filmowej i telewizyjnej oraz Klaster medialny w Lipsku, który jest doskonałym wzorcem na tego typu inicjatywę w Polsce.


Więcej informacji:

- Klaster Medialny (format PDF, 700kb)
- www.mediaklaster.pl

Repertuar

Wydarzenia

Kino

Rezerwacja biletów
Kupujesz bilet online? Możesz okazać go na telefonie, przed wejściem na salę

Szkoła w kinie
Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

e-Kino Charlie
Zaproœ Kino Charlie do domu

25 lat Kina Charlie
Tani poniedziałek
Œroda i Niedziela Seniora
Happy Hour
Charlie Kocha Kobiety
Klub Charliego
Filmowy box świąteczny
Sens życia

Cinergia

Ania Movie Charlie

Open Cinema
www.OpenCinema.pl
Zapraszamy do współpracy przy
organizacji kina letniego
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UŁ

Łódź Kreuje

Subwencja
pfr


Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa 2.0 oraz 6.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR S.A.

pisf

Copyright 2024 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone / Polityka RODO / Polityka Cookies