Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to odbywające się przez cały rok szkolny projekcje kinowe dla uczniów,
realizowane w ramach cykli tematycznych, dostosowanych do wszystkich etapów edukacyjnych. Każdy pokaz poprzedza prelekcja multimedialna wprowadzająca uczestników w tematy podejmowane w danym filmie.
Cały program NHEF pozostaje w zgodzie z podstawą programową Ministerstwa Edukacji Narodowej. W 2012 roku projekt został uhonorowany Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii "edukacja młodego widza".
PŁATNOŚĆ ZA UDZIAŁ W PROGRAMIE W FORMIE STACJONARNEJ
Opiekun przed pierwszym pokazem wybiera jedną formę płatności dla całej klasy:
- BILETY: 10 zł/os. - cena biletu dla jednego ucznia na jeden pokaz, na wszystkie poziomy edukacyjne. Jeśli wybierze bilety, kupuje co miesiąc przed pokazem dla tylu uczniów, ilu będzie obecnych.
- KARNETY: 60 zł/os. - cena karnetu dla jednego ucznia na siedem pokazów, na wszystkie poziomy edukacyjne. Jeżeli wybierze karnety, wykupuje je dla wszystkich uczniów w klasie przed pierwszym pokazem. Karnety nie podlegają zwrotowi (również w przypadku nieobecności ucznia na pokazie).
Uczniowie w trudnej sytuacji materialnej (2-3 os. z klasy, ale maks.10% z grupy, która uczestniczy w seansie) otrzymują darmowe bilety. Prosimy o zaznaczenie ich w formularzu zgłoszeniowym oraz informowanie przed każdym pokazem, przed zakupem biletów.
Opiekunowie uczestniczą w spotkaniach nieodpłatnie.
PŁATNOŚC ZA UDZIAŁ W PROGRAMIE W FORMIE ONLINE
BILETY: 8 zł/os. - cena dla jednego ucznia na jeden pokaz, na wszystkie poziomy edukacyjne.
Od 15 października, koordynator projektu wyśle link do filmu oraz do płatności online. Po dokonaniu płatności film zostanie odblokowany. Film będzie dostępny od momentu indywidualnego zalogowania się, przez kolejne 48 godzin.
W zależności od formy pracy z uczniami, można:
- obejrzeć film wspólnie podczas lekcji
- wysłać link do filmu uczniom/rodzicom, zaś następnie przeprowadzić z nim rozmowę podczas lekcji
Każda projekcja jest wzbogacona o prelekcję przed filmem i materiały dydaktyczne.
KOORDYNACJA
Agnieszka Hawryluk
tel. 609 855 444
charlie@kinosfera.pl
PROGRAM FILMOWY 2020/2021
PRZEDSZKOLE
cykl: chodzę do kina
Filmy cyklu w formie stacjonarnej: Kacper i Emma - najlepsi przyjaciele; Basia 1 (serial); Gordon i Paddy; Kacper i Emma - zimowe wakacje [nowość]; Wiking Tappi 1 [nowość]; Pettson i Findus - wielka wyprowadzka
Filmy z cyklu w formie online: Kacper i Emma - najlepsi przyjaciele; Basia 1 (serial); Gordon i Paddy; Pettson i Findus - wielka wyprowadzka

Kino to niezwykłe miejsce, które w parę chwil jest w stanie przenieść nas do świata wyobraźni. Duży ekran i specyficzny klimat sprawiają, że dla przedszkolaka treść filmu staje się wyjątkowo realistyczna, a seans na długo pozostaje w pamięci ale również skłania do przemyśleń i wyciągania wniosków.
"Chodzę do kina" to cykl starannie wyselekcjonowanych filmów z różnych zakątków świata, zarówno długo-, jak i krótkometrażowych, które bawią i uczą. Piękne, mądre, wartościowe obrazy z przekazem w pogodny sposób przybliżają świat. Poruszana w nich tematyka jest bliska dzieciom w wieku przedszkolnym, co pozwala im utożsamić się z bohaterem i aktywnie współprzeżywać jego radości i smutki.
Dzięki cyklowi "Chodzę to kina" dziecko:
- kształtuje czynności intelektualne potrzebne w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji ,
- buduje system wartości, rozpoznaje, co jest dobre, a co złe,
- rozwija niezbędne umiejętności społeczne,
- wypowiada się za pomocą różnych technik artystycznych,
- jest ciekawe świata, rozbudzone poznawczo i kulturowo,
- potrafi zachować się w kinie i teatrze,
- refleksyjnie podchodzi do przekazywanych mu treści, wyciąga wnioski.
SZKOŁA PODSTAWOWA, KLASY 1-3
cykl: filmowi bohaterowie
Filmy cyklu w formie stacjonarnej: Halvdan - prawie wiking; Biuro Detektywistyczne Lassego I Mai. Cienie nad Valleby; Małpia Afera; Zestaw filmów krótkich : różnimy się!; Villads; Operacja człowiek w czerni; Kapitan Morten i Królowa Pająków
Filmy z cyklu w formie online: Halvdan - prawie wiking; Villads; Operacja człowiek w czerni; Kapitan Morten i Królowa Pająków

"Filmowi bohaterowie" to cykl przedstawiający plejadę wyjątkowych postaci z książek i filmów dla dzieci - inspirujących wzorców kształtujących pożądane postawy, takie jak poczucie własnej wartości, wewnętrzne zmotywowanie, otwartość na drugiego człowieka, zainteresowanie otaczającym nas światem.
Zestaw filmów pełnometrażowych i krótkich animacji stanowi wartościową propozycję dla najmłodszych uczniów. Bohaterami są przeważnie rówieśnicy widzów - dzieci na początku drogi edukacji szkolnej, które przeżywają różne przygody, zdobywają nowe doświadczenia, stawiają czoło podobnym problemom i dylematom. Dzieci, bawiąc się z filmowymi postaciami, uczą się właściwych zachowań, rozwijają swoje umiejętności i przyjmują postawy godne naśladowania w codziennym życiu. Dowiadują się, jak zachować się w nowej sytuacji, skąd czerpać motywację do działania, u kogo szukać wsparcia w rozwiązywaniu trudnych sytuacji, dlaczego warto marzyć.
Dzięki cyklowi "Filmowi bohaterowie" uczeń:
- nabywa umiejętność rozpoznawania, rozumienia i nazywania emocji oraz uczuć swoich i innych osób,
- nabywa świadomość potrzeby tworzenia relacji społecznych,
- poznaje wzorce postępowania sprzyjające właściwemu rozwojowi (rodzina, przyjaciele),
- wzmacnia poczucie wzajemnego zaufania i akceptacji ,
- uczy się panowania nad emocjami oraz wyrażania ich w sposób umożliwiający pracę w grupie,
- poznaje pozytywne strony różnorodności,
- buduje poczucie szacunku wobec siebie i innych osób,
- doskonali umiejętność wyrażania różnych stanów emocjonalnych za pomocą wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz rozmaitych artystycznych form wyrazu,
- uczestniczy w kulturze,
- rozwija potrzeby refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia.
SZKOŁA PODSTAWOWA, KLASY 4-6
cykl: świat filmu
Filmy cyklu w formie stacjonarnej: Zestaw Filmów Krótkich: Kino Nieme; Syn Winnetou; Labirynt; Wszyscy za jednego; Jestem William; Zestaw filmów krótkich: filmowe konwencje; Niezwykłe lato z Tess
Filmy z cyklu w formie online: Syn Winnetou; Jestem William; Niezwykłe lato z Tess; Wszyscy za jednego

Obecność filmu w życiu młodych ludzi jest oczywistością. Filmy są wszędzie - w telewizji, w kinach, w internecie, w aplikacjach smartfonowych. Cykl "Świat filmu" umiejętnie łączy zagadnienia związane z historią tego medium z wiedzą o jego formie. W siedmiu odsłonach przedstawia najważniejsze elementy dzieła filmowego, które razem potrafią z niesamowitą siłą zawładnąć widzem, jego emocjami i przeżyciami. Jak to się dzieje, że oglądając film, płaczemy, wzruszamy się, boimy, a czasem nawet złościmy? Kto i co za tym stoi? Kim są i czym zajmują się współtwórcy filmu: scenarzysta, reżyser, operator, kompozytor czy aktor? W jaki sposób wpływa na nas muzyka, specyficznie pokazany obraz? Szczególną uwagę zwrócono również na aspekt społeczny filmu oraz powody, dla których kręci się filmy - co takiego dają one widzom i twórcom. Uczestniczący w projekcjach uczniowie nabywają wprawy w analizowaniu tekstów kultury, co przyda im się na kolejnych etapach edukacji polonistycznej i estetycznej.
Dzięki cyklowi "Świat filmu" uczeń:
- doskonali rozumienie swoistości tekstów kultury przynależnych do filmu, muzyki, sztuk audiowizualnych,
- interpretuje dzieło filmowe jako strukturę wielowymiarową,
- wyodrębnia elementy dzieła filmowego i telewizyjnego (scenariusz, reżyserię, ujęcie, grę aktorską, muzykę),
- wskazuje cechy charakterystyczne przekazów audiowizualnych,
- wskazuje prezentowane w filmie wartości oraz wartości ważne dla bohatera,
- odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia,
- konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją filmowych postaci,
- doskonali umiejętność znajdowania w filmach nawiązań do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych,
- doskonali umiejętność określania wartości estetycznych poznawanych tekstów kultury.
SZKOŁA PODSTAWOWA, KLASY 7-8
cykl: dojrzewanie w kinie
Filmy cyklu w formie stacjonarnej: Żałuję!; Podróż Księcia; Old Boys; Była sobie dziewczynka; Wallay; Życie animowane; Zestaw filmów dokumentalnych: Świat wokół nas
Filmy z cyklu w formie online: Żałuję!; Podróż księcia [nowość]; Old Boys; Świat wokół nas

Obiektyw kamery skierowany na młodego bohatera. Kogo zobaczymy? Kogoś, kto pozwoli uczniom znaleźć wspólną tożsamość, doświadczać świata, akceptować ciekawość i niezależność? Co będzie niósł ze sobą wizualny przekaz? Czy pomoże w konstruowaniu uniwersalnego sytemu wartości, w rozumieniu samego siebie i innych ludzi?
Cykl "Dojrzewanie w kinie" stawia na bohatera poszukującego, który przekracza granicę dziecko-dorosły. To trudne, ale zarazem fascynujące wyzwanie. Prezentowane obrazy stanowią źródło analogii do rzeczywistego świata nastolatków i pomagają zdefiniować oraz rozwiązać nurtujące ich problemy. Ekranowi rówieśnicy uczą się walczyć z własnymi lękami, chcą być odpowiedzialni, samodzielni, walczą o swoją autonomię. Udowadniają, że choć nie ma łatwej recepty na bolączki wieku dorastania, potrafią odnaleźć się w świecie dziecięcych fantazji i w rzeczywistości dorosłych.
Dzięki cyklowi "dojrzewa nie w kinie" uczeń:
- rozwija zdolność dostrzegania prawdy, dobra i piękna, żywi szacunek dla innego człowieka,
- rozumie przemiany okresu dojrzewania,
- dostrzega uniwersalne wartości i wiąże je z postawami społecznymi,
- staje się świadomym odbiorcą kultury filmowej,
- wyrabia i rozwija zdolność rozumienia dzieła filmowego,
- rozwija umiejętność krytycznego myślenia, oceny postaw i zachowań bohaterów filmowych, charakteryzując ich emocje i uczucia,
- konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów,
- interpretując film, wykorzystuje konteksty społeczne oraz znajduje nawiązania do wątków kulturowych i literackich,
- ćwiczy umiejętność komunikowania i uzasadnia wypowiedzi w oparciu o treść tekstu kultury,
- potrafi przyjąć cudze poglądy i polemizować z nimi,
- podejmuje próby rozwiązania przedstawi owego problemu,
- rozwija potrzebę uczestniczenia w kulturze.
SZKOŁA PONADPODSTAWOWA
cykl: analiza filmu (stacjonarnie)
Filmy cyklu w formie stacjonarnej: Twój Vincent; Syn Szawła; Deerskin [nowość]; Control; Slow West; Pokot; Ida

Cykl "Analiza filmu" wymaga od uczniów teoretycznego przygotowania dotyczącego funkcjonalnej interpretacji tekstu kultury. Siedem tytułów umożliwia dyskurs w wielu kontekstach - w zakresie poetyki, estetyki, problematyki, koincydencji filmu i literatury. Wśród propozycji znalazły się wyjątkowe tytuły kinematografii polskiej i światowej, które są pretekstem do refleksji, rozważań nad różnymi aspektami aktywności człowieka oraz stanowią istotny przekaz pod względem znaczeniowym i formalnym.
Ogromny potencjał wskazanych audiowizualnych tekstów kultury stanowi gotowy materiał do pracy przy przygotowaniu do ustnego i pisemnego egzaminu maturalnego z języka polskiego. Procedury egzaminacyjne wymagają podania własnych, także pozaliterackich przykładów kontekstów, które umożliwią szczegółową analizę problemu zawartego w poleceniu. Zaproponowany wybór filmów może znacząco rozszerzyć perspektywę odbioru tekstów kultury.
Dzięki cyklowi "Analiza filmu" uczeń:
- rozumie teksty o skomplikowanej budowie, dostrzega sensy zawarte w strukturze głębokiej tekstu,
- w interpretacji tekstów kultury wykorzystuje wiedzę o kontekstach,
- doskonali umiejętności świadomego odbioru tekstu kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym i aksjologicznym,
- wskazuje związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym, poznawczym),
- określa motywy, symbole i środki filmowe,
- określa problematykę utworu,
- analizuje sceny z filmu pod kątem tematu,
- prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z tekstem audiowizualnym.
cykl: Nowe Horyzonty online
Filmy z cyklu w formie online: Bergman - rok z życia; Biały Bóg; Wysoka dziewczyna; Aga
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty nie tylko realizuje projekt Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, ale również organizuje festiwale: Kino Dzieci, American Film Festival i Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Zajmujemy się także dystrybucją filmów, które swoją formą, treścią oraz podjętą problematyką, często wychodzą poza tematy kina popularnego. Nowatorskie spojrzenie na film współczesny chcemy również pokazać uczniom szkół ponadpodstawowych, stąd pomysł na cykl "Nowe Horyzonty kina". Proponujemy w nim filmy, które nie tylko pokazują nowe tendencje w kinie, ale również otwierają widza na inne perspektywy odbiorcze. Tematyka wybranych tytułów dotyczy zatem problemów aktualnych we współczesnym świecie (ekologia, dyskurs o historii) oraz środków wyrazu wykorzystywanych w kinie najnowszym (zaczerpniętych z literatury). Wybraliśmy filmy, które równocześnie wpisują się w krąg zainteresowań młodzieży oraz w treści zawarte w podstawach programowych przedmiotów: język polski, historia, wiedza o społeczeństwie. Obejrzane filmy mogą stać się również inspiracją do dyskusji na godzinach wychowawczych, w czasie których uczniowie będą nie tylko doskonalić kompetencje emocjonalne i komunikacyjne, ale i również społeczne.
Dzięki cyklowi "Nowe Horyzonty Kina" uczeń:
- kształci umiejętność świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym;
- doskonali umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji;
- wykorzystuje kompetencje językowe i komunikacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych;
- kształtuje dojrzałość intelektualną, emocjonalną i moralną;
- kształci się literacko i kulturowo.