KINO NA ZAMKU W ŁĘCZYCY - FESTIWAL ZWIASTUNÓW FILMOWYCH
Łęczyca, 23-25 lipca 2004 r.
Wstęp
Plakat
Program
Zwiastuny
Organizatorzy
Dojazd
Reklama filmowa w Polsce międzywojennej
IDEA FESTIWALU ZWIASTUNÓW FILMOWYCH
W tegorocznej, pierwszej edycji Festiwalu pragniemy skupić się na krótkich formach realizatorskich,
przede wszystkim na prezentacji zwiastunów filmowych. Zaprezentujemy przekrój dokonań na tym polu
począwszy od kina przedwojennego na najnowszych produkcjach kończąc. Do zorganizowania tej imprezy
skłoniło nas ogromne zainteresowanie ta formą z pogranicza fabuły i filmu reklamowego, formy
o charakterze czysto utylitarnym. Zwiastun jest reklama filmową, swego rodzaju filmem w "pigułce",
ma za zadanie przekazać krótką informacje o filmie, a jednocześnie zachęcić do obejrzenia go, przy
czym często zdarza się tak, że same zwiastuny są zdecydowanie lepsze od filmów, które promują.
Najczęściej realizowane są przez odrębne studia zajmujące się reklamą. Dlatego też w przyszłości
pragnęlibyśmy przyznawać nagrody za najlepszy zwiastun filmowy.
Dzisiaj możemy mówić już o "sztuce
zwiastunu filmowego". Mamy do czynienia z nowym rodzajem opowiadania, które niezaprzeczalnie wywiera
wpływ na inne formy filmowe: dokument, film fabularny; na nowo kształtuje język filmowy. Na pierwszy
plan wysuwa się sposób montażu, jego dynamika. Związane jest to nierozerwalnie z czasami, w których
żyjemy, z konsumpcyjnością naszej cywilizacji. Percepcja ewoluuje, do niej muszą dostosować się wszystkie
formy filmowe, łącznie ze zwiastunami. Czas w filmie staje się bardziej skondensowany powiększając
tym samym pojemność filmu, w którym teraz można zamieścić jeszcze więcej informacji. Film staje się
jednym wielkim wideoklipem. Stąd też na naszym festiwalu prezentacje innych krótkich form filmowych:
dokumentu, etiud studenckich, animacji, teledysków. W obrębie wszelkich form filmowych następuje
obecnie sprzężenie zwrotne w oddziaływaniu na siebie, ciekawym zjawiskiem jest np.: wykorzystywanie
chwytów filmowych w sprzedaży produktów (stad popularność "Nocy reklamożerców").
W tym roku skupiamy
się na funkcjonowaniu zwiastuna filmowego w kulturze popularnej oraz jego roli w promocji filmu.
Uciekamy jednakże z wielkomiejskiego tłoku. Organizowanie takiej imprezy w wielowiekowym Zamku
w Łęczycy daje pełniejszy wgląd w rzeczywistość i odpowiedni dystans do naszego codziennego stylu
życia. Będziemy próbować zestawić przyspieszenie, jakie charakteryzuje naszą współczesność, a które
ma odzwierciedlenie w ewolucji formy, jaką jest zwiastun filmowy, z magią i tajemnicą łęczyckiego
Zamku. W erze przyspieszenia cywilizacyjnego, natarcia multipexów, hipermarketów, wszechobecnego
konsumpcjonizmu postaramy się wspólnie z Widzami przenieść do wehikułu magicznego jakim jest kino, KINO NA ZAMKU.
http://serwisy.gazeta.pl/kultura/1,34169,2172959.html