Drogi Widzu, podczas świadczenia usług przetwarzamy dostarczane przez Ciebie dane zgodnie z naszą Polityką RODO. Kliknij aby dowiedzieć się jakie dane przetwarzamy, jak je chronimy oraz o przysługujących Ci z tego tytułu prawach. Informujemy również, że nasza strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Podczas korzystania ze strony pliki cookies zapisywane są zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych oraz wyłączyć obsługę plików cookies, informacje jak to zrobić przeczytasz tutaj i tutaj. X
STRONA GŁÓWNA / REPERTUAR / ZAPOWIEDZI / WYDARZENIA / FESTIWALE / KINO / CENY BILETÓW / KONTAKT
FOTORELACJE / ZŁOTY GLAN / EDUKACJA FILMOWA / CHARLIE OUTSIDE / OPEN CINEMA / SKLEP / POLITYKA RODO


KURS NA DOKUMENT: W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI
15 stycznia 2013 r., 20:00, Kino Charlie
WSTĘP: 12/10 zł


Wstęp   Plakat


Wiele lat minęło od czasu, kiedy wchodzące do kin filmy poprzedzone były Kroniką Filmową i dokumentem lub animacją. Na przestrzeni lat tradycja ta zupełnie została zapomniana. Chcemy ją, przynajmniej w części, przywrócić. Dokument zasługuje na taką szansę, na samodzielną obecność w kinach. W ostatnich kilkunastu latach polskie filmy dokumentalne zdobyły kilkaset międzynarodowych nagród stając się jednym z wiodących dokonań naszej kinematografii. Od 16 października aż do lutego, w wybrane wtorki, proponujemy naszym widzom cykl TopDocFilm, w ramach którego prezentowane będą najciekawsze polskie filmy dokumentalne.


W tym tygodniu:


cześć cyklu pod hasłem:

W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI


POLSKA KRONIKA FILMOWA * PKF 46/90

AGNIESZKI TU NIE MA
Barwny, 52', 2011
Reż.: Paweł Jóźwiak-Rodan
Zdjęcia: Anna Rzepka, Paweł Jóźwiak-Rodan


Agnieszka - przyrodnia siostra reżysera filmu - miała 7 lat, gdy matka wywiozła ją do Niemiec i pozbawiła kontaktów z ojcem. Tata dziewczynki bardzo przeżył to rozstanie. Niestety panujący wówczas stan wojenny uniemożliwił mu odnalezienie córki. Kiedy Paweł natrafił na rodzinne nagrania, w których pojawiła się postać Agnieszki, postanowił ją odszukać i nakręcić o tym film. Poszukiwanie prawdy, powrót do korzeni i próba odpowiedzi na pytanie: dlaczego ojciec jej nie szukał? dlaczego Agnieszka nigdy nie przejęła inicjatywy by odnaleźć swoich bliskich i nawiązać z nimi kontakt? - są niezwykle trudnym wyzwaniem. Dotykają osobistych i bolesnych kart z życia reżysera. Mimo to twórca zgodził się opowiedzieć nam o swoich emocjach z tym związanych...

2011 - "Srebrny Zamek" (Paweł Jóźwiak-Rodan), Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Off Cinema", Poznań
2012 - Grand Prix za najlepszy film dokumentalny (Paweł Jóźwiak-Rodan), 15. MFF ZOOM - ZBLIŻENIA, Jelenia Góra


BYE, BYE DUBLIN
Barwny, 47', 2010
Reż.: Rafael Lewandowski
Zdjęcia: Radosław Ładczuk, Rafael Lewandowski


Klementyna i Wojtek, bohaterowie filmu, to typowi polscy emigranci drugiej połowy ubiegłego dziesięciolecia. Młodzi, znający języki, wykształceni, pełni pasji i ambicji w spełnianiu swoich marzeń. Historia pełna ciepła i refleksji... pozornie banalna. Klementyna, to jednocześnie tytułowa bohaterka utworu muzycznego "Piosenka dla córki" autorstwa Krzysztofa Kasprzyka i Macieja Pietrzyka. Utworu, który stał się pierwszym hymnem Solidarności. Jego słowa i motywy odnajdujemy w filmie "Robotnicy '80", a także w "Człowieku z Żelaza" Andrzeja Wajdy. Krzysztofa Kasprzyka stan wojenny zastał w Berlinie. Ze względu na działalność w opozycji nie mógł wrócić do kraju i wyemigrował do Kanady. W Polsce została trzyletnia wówczas córka, dla której napisał słowa tej piosenki - Towarzyszyły mi przez całe dzieciństwo - wspomina w jednym z wywiadów Klementyna - Taty nie było, ale był obecny przez tę piosenkę... Dla mnie ta piosenka jest smutna ? Przypomina bolesne wydarzenia z dzieciństwa: rozstanie rodziców, emigrację ojca do dalekiego kraju, niespełnione obietnice? Nam, piosenka ta towarzyszy od pierwszych kadrów tego niezwykłego filmu, filmu o Polsce, Polakach i ich losach. Filmu o naszej narodowej wrażliwości. O korzeniach głęboko wrośniętych w kraj pochodzenia. O tożsamości. Niezwykle wrażliwe oko kamery i subtelność opowiadania czynią z tego skromnego filmu silny i mocny głos pokolenia, które urodziło się i wychowało już po wydarzeniach sierpniowych. Pokolenia dorastającego w wolnej już Polsce. Reżyserem filmu jest Rafael Lewandowski, urodzony we Francji, syn polskiego emigranta jakże dobrze, z własnej autopsji, znający realia tych rozstań i osobistych dylematów...


Jeszcze tylko dwa spotkania! Kolejne w cyklu:


22 stycznia, Kino Charlie, wtorek

W NASZEJ PAMIĘCI ZOSTANIE
1h 49min


POLSKA KRONIKA FILMOWA * PKF 44/90, 10'

MŁODOŚĆ W CZASACH ZAGŁADY
Barwny, 46', 2001
Reż.: Małgorzata Imielska
Zdjęcia: Tomasz Tupalski


"Jeśli tu przeżyło się pierwszą miłość, jeśli tu się walczyło o wolność, to do takiego kraju będzie się zawsze wracać, zawsze się będzie kochać Polskę i polskich przyjaciół..." ten piękny cytat z wypowiedzi bohatera filmu Małgorzaty Imielskiej na długo pozostanie nam w pamięci. Historia Jerzego Kamienieckiego z czasów II wojny światowej i okupacji hitlerowskiej, to nie tylko opowieść o losach młodego Żyda z komunistycznej rodziny na warszawskiej Woli, który zaprzyjaźnił się z Polakiem, mieszkańcem snobistycznej wówczas Saskiej Kępy, wychowanym w duchu narodowym, endeckim. Film Imielskiej, to zapis wspomnień Kamienieckiego, pełen refleksji o Polakach, Żydach, ich wzajemnych relacjach, polskim antysemityzmie oraz Żydowskiej niewdzięczności. Kamieniecki nazywany "strażnikiem pamięci“ mówi otwarcie o swoich przeżyciach, przemyśleniach. Nie kryje ocen i moralnych opinii. Z tych przejmujących, godnych niejednego filmu sensacyjnego, czy książki opowieści wysuwa się na pierwszy plan niezachwiana wiara w ludzi, ich heroizm i poświęcenie. Filmową opowieść Kamienieckiego Imielska uzupełnia zdjęciami z Izraela i Warszawy, archiwaliami, zdjęciami z Yad Vashem i Beth Lahomei Haghetaot...

2002 - Dyplom Honorowy (Małgorzata Imielska), Festiwal Mediów "Człowiek w zagrożeniu", Łódź
2003 – Dyplom miesięcznika "Kino" i Dyplom Festiwalu (Małgorzata Imielska), Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Żydowskie Motywy", Warszawa


POWSTANIE ZWYKŁYCH LUDZI
Barwny, 53', 2004
Reż.: Paweł Kędzierski
Zdjęcia: Michał Bukojemski


Pełny emocji, wzruszający film przedstawiający życie codzienne powstańczej Warszawy. Zaangażowanie i hart ducha, tych którzy nie byli powstańcami, nie nosili mundurów, lecz byli zwykłymi mieszkańcami Warszawy, którzy jednoczyli się i solidaryzowali z walczącymi. Łączył ich przecież wspólny cel. Marzenie o wolnej Polsce. W pamięci zwykłych cywilów wciąż odtwarzane są obrazy miasta płonącego w ogniu, słychać rozbrzmiewające dookoła echo padających strzałów, powraca uczucie głodu, a wspomnienie o ucieczkach kanałami, upadku powstania i jego traumatycznych konsekwencjach, przywołuje jedynie ogromny ból, smutek i cierpienie. Film dokumentalny Pawła Kędzierskiego to przejmująca i bardzo pouczająca lekcja historii...

2005 - Nagroda Prezesa Telewizji Polskiej (Paweł Kędzierski), Krakowski Festiwal Filmowy, Kraków


29 stycznia, Kino Charlie, wtorek

PRZEMINĘŁO Z CZASEM
2h 10min


POLSKA KRONIKA FILMOWA * PKF 50/90, 10'

MOJA MOSKWA
Barwny, 60', 1997
Reż.: Piotr Morawski
Zdjęcia: Andrzej Adamczak


Kiedy w pierwszych dniach stanu wojennego Chris Niedenthal, jeden z najbardziej cenionych fotoreporterów europejskich, nagrodzony w 1986 roku World Press Photo, wykonywał z ukrycia słynne zdjęcie kina "Moskwa", przed którym stał opancerzony transporter Skot, a w tle, tuż nad nim, wisiał plakat "Czasu Apokalipsy" Francisa Forda Coppoli pewnie nie przypuszczał, że fotografia ta przejdzie do historii Warszawy i historii kinematografii zarazem. Utrwalił w ten sposób, na zawsze, obraz tego najbardziej reprezentacyjnego warszawskiego kina w jednym z najbardziej dramatycznych momentów jego historii. To zdjęcie obiegło agencje prasowe i stacje telewizyjne całego świata. Stało się jednym z symboli stanu wojennego w Polsce. Film "Moja Moskwa" Piotra Morawskiego opowiada historię tego niezwykłego obiektu, na trwale wpisanego w mapę kulturalną Warszawy. Uroczyste premiery, wspaniałe przeglądy filmowe, zwykła codzienność przypomniana we wspomnieniach pracowników kina, kronikach filmowych, dokumentalnych rejestracjach kolejek, wszechobecnych bikiniarzy, koników, ale także elit politycznych i artystycznych miasta. Reżyser prowadził nas przez historię budowy, która rozpoczęto w 1948 roku, poprzez kolejne lata pełne polityki, małych i większych sukcesów, aż do zarejestrowanej w filmie spektakularnej rozbiórki w 1996 roku...


STADION
Barwny, 60', 1998
Reż.: Andrzej Sapija
Zdjęcia: Piotr Muszyński


"Stadion Dziesięciolecia Manifestu Lipcowego" w Warszawie wybudowano pod kierunkiem arch. Jerzego Hryniewieckiego w 1955 roku z okazji V Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów. Posiadał pełno wymiarowe boisko do piłki nożnej oraz 8-torową bieżnią lekkoatletyczną o długości 400 m. Odkryte trybuny z drewnianymi ławkami mogły pomieścić 71,008 osób, choć w czasach największych imprez masowych zasiadało na nich prawie 100,000 widzów. Do usypania korony obiektu wraz z wałem pod przyszłe trybuny użyto gruzów zabudowy Warszawy, zniszczonej po Powstaniu Warszawskim. Do końca epoki PRL odbywały się na nim najważniejsze imprezy sportowe w kraju... Wraz z upadkiem PRL-u stadion również zaczął poupadać w ruinę, a jego remont lub przebudowa zostały uznane za nieopłacalne. W zamian za utrzymanie obiektu stadion został w 1989 roku wydzierżawiony przez miasto stołeczne Warszawa do celów handlowych firmie Damis, która założyła na jego koronie "Jarmark Europa", będący z ponad 5000 podmiotów gospodarczych, jednym z największych targowisk Europy... Film Andrzeja Sapiji przedstawia dokumentalną obserwacje tego obiektu w ostatnich dniach jego istnienia. Pokazuje jeden dzień z życia tej społeczności ze wszystkimi blaskami i cieniami największego bazaru współczesnej Europy...

Repertuar

Wydarzenia

Kino

Kupujesz bilet online? Możesz okazać go na telefonie, przed wejściem na salę









www.OpenCinema.pl
Zapraszamy do współpracy przy
organizacji kina letniego




Subwencja


Copyright 2021 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone / Polityka RODO / Polityka Cookies