Ta strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. [X]



FORUM KINA EUROPEJSKIEGO - REAKTYWACJA
6-13 listopada 2009 r., Kino-Galeria Charlie


Wstęp   Plakat   Filmy   Program   Spot

Skandalizujące kino szwedzkie lat 60.   Złote szwedzkie kinio nieme

Reaktywacja i perełki przeglądu   Złoty Glan dla Jana Troella

Nowe kino szwedzkie   Jan Troell laureatem Złotego Glana (zobacz zdjęcia)

Pobierz katalog z opisami filmów (plik pdf)   Pobierz program godzinowy (plik doc)


ZŁOTE SZWEDZKIE KINO NIEME (1916-1924)

W przeciwieństwie do wielu innych narodowych kinematografii, w których okres filmu niemego odkłada się na półkę z napisem "historia" - dla szwedzkich reżyserów i tych średniego pokolenia ale także najmłodszych to wciąż żywa inspiracja.

To co łączy pokolenia szwedzkich filmowców to bogate czerpanie z literackich pierwowzorów (Ibsen, Stridberg, Lagerlof), dramaturgiczna rola krajobrazu i ukazywanie wewnętrznych przeżyć postaci oraz igranie konwencjami oraz możliwościami technicznymi kina. Wszystkie te elementy sprawiły, ze o okresie kina niemego mówi się jako o złotym okresie szwedzkiej kinematografii w ogóle a dokonania reżyserów tego czasu Victora Sjostroma i Mauritza Stillera weszły do kanonu światowej sztuki filmowej.

"Terje Vigen" Sjostroma z 1917 roku okazał się sensacja w świecie kina. Dzika przyroda, morski żywioł jako osobny "bohater" akcji, ilustracja stanów emocjonalnych i przeżyć człowieka - stała się odtąd wyznacznikiem kina szwedzkiego i szerzej skandynawskiego. Bohater filmu cała swoja złość ale także poczucie samotności i harmonii czerpie z morza. Wielkie przestrzenie i skandynawskie światło doskonale filmował ówczesny prekursor sztuki operatorskiej Julius Jaenzon. Ten wpływ starych mistrzów odciska się nawet na filmach bardzo młodych ludzi. Na przykład w głośnym horrorze Tomasa Alfredssona "Pozwól mi wejść" (w Hollywood przygotowywany jest jego amerykański sequel) - pusty, zasypany śniegiem pejzaż nocny staje się nośnikiem wewnętrznych przeżyć pary nastolatków.

Najbardziej jednak znany dziś film Sjostroma "Woźnica śmierci" ("Furman śmierci) to z kolei jak na owe czasy film bardzo nowoczesny formalnie. Technika podwójnego naświetlania i technicznych tricków sprawiała wrażenie, ze świat nierzeczywisty w "naturalny" sposób wnikał w świat prawdziwy. Gdyby pójść za tym technicznym tropem to z pewnością dałoby się wpisać w spadkobierców Mistrza m.in. Roya Anderssona czy z najmłodszych Rubena Ostlunda, nie wspominając o samym Bergmanie, dla którego Sjostrom był mentorem. Nie przypadkiem wiec Bergman obsadził swojego Mistrza w roli profesora w filmie "Tam, gdzie rosną poziomki".

Mauritz Stiller z kolei zasłynął dzięki swoim wielkomiejskim komediom i dramatom. W "Erotikonie" , najpopularniejszej szwedzkiej komedii niemej Stiller zderzał w zabawny sposób teksty z obrazami. Opanował do perfekcji technikę cięcia kontynuacyjnego. Polegała ona na tym, ze ciecia miedzy scenami przeprowadzano pod katem form graficznych albo nagłej zmiany punktu widzenia postaci. Inny film Stillera "Skarb pana Arne" uchodzi za jedno z pierwszych arcydzieł stylistycznych. Scenografia filmu, którego akcja rozgrywa się w XVI wieku - to pomieszczenia średniowiecznej... piwnicy. Warto tez dodąjąc, ze to właśnie Stiller wylansował gwiazdę Grety Garbo, która zagrała w jego filmie "Gosta Berling", co dało początek serii utrzymującego się do dziś destantu szwedzkich aktorów i reżyserów na Hollywood.

Repertuar

Rezerwacja online

26.04 - czwartek
27.04 - piątek
28.04 - sobota
29.04 - niedziela
30.04 - poniedziałek
01.05 - wtorek
02.05 - środa
03.05 - czwartek
04.05 - piątek
05.05 - sobota
06.05 - niedziela
07.05 - poniedziałek
08.05 - wtorek
09.05 - środa
10.05 - czwartek
11.05 - piątek
12.05 - sobota
13.05 - niedziela
18.05 - piątek
19.05 - sobota
20.05 - niedziela
25.05 - piątek
26.05 - sobota
27.05 - niedziela
29.05 - wtorek
Repertuar godzinowy

Filmy w repertuarze



Wydarzenia

PLAKATOBRANIE!
od 20 kwietnia 2018
POKAZY PREMIEROWE: NIE JESTEM CZAROWNICĄ
od 20 kwietnia 2018 r.
POKAZY PREMIEROWE: TAM GDZIE MIESZKA BÓG
22 kwietnia 2018
NIEDZIELA SENIORA: Tam gdzie mieszka Bóg/Pół na pół/ Twarz/Lato 1993/ Nigdy Cię tu nie było
24 kwietnia 17:30 ; 26 kwietnia 17:30
POKAZY SPECJALNE: NAJLEPSZE POLSKIE 30' VOL. 2
25 kwietnia 2018 r.
ŚRODA SENIORA: WYSPA PSÓW/PÓŁ NA PÓŁ/TWARZ/TAM GDZIE MIESZKA BÓG/ DZIEWCZYNA WE MGLE
25 kwietnia godz.19:00
POKAZ PRZEDPREMIEROWY Z DKF WYSOKIE OBCASY: 120 uderzeń serca
26 kwietnia 2018, godz. 21:30
HAPPY HOUR: Nigdy Cię tu nie było
7 maja 2018
UROCZYSTE OTWARCIE 9. PRZEGLĄDU NOWEGO KINA FRANCUSKIEGO POŁĄCZONE ZE SPOTKANIEM FILOZOFICZNYM: 120 UDERZEŃ SERCA
CINERGIA: OUT OF THE BOX

7-13 maj 2018
9. PRZEGLĄD NOWEGO KINA FRANCUSKIEGO
CINERGIA: OUT OF THE BOX

16 i 23 maja 2018
V ŁODZKIE SENIORALIA W KINIE CHARLIE
POKAZY SPECJALNE FILMÓW: KATYŃ. OSTATNI ŚWIADEK | NASZE NAJLEPSZE WESELE

18-20 maja 2018 r.
WEEKEND Z MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY 2018
25-27 maja 2018
24. EDYCJA FESTIWALU FILMOWEGO: WIOSNA FILMÓW

Inne wydarzenia

Kinekspert

www.architektum.pl

ADS







Purpose



www.zak.lodz.pl






Copyright 2000 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie CharlieWebmedia