Drogi Widzu, podczas świadczenia usług przetwarzamy dostarczane przez Ciebie dane zgodnie z naszą Polityką RODO. Kliknij aby dowiedzieć się jakie dane przetwarzamy, jak je chronimy oraz o przysługujących Ci z tego tytułu prawach. Informujemy również, że nasza strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Podczas korzystania ze strony pliki cookies zapisywane są zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych oraz wyłączyć obsługę plików cookies, informacje jak to zrobić przeczytasz tutaj i tutaj. X



FORUM KINA EUROPEJSKIEGO - REAKTYWACJA
6-13 listopada 2009 r., Kino-Galeria Charlie


Wstęp   Plakat   Filmy   Program   Spot

Skandalizujące kino szwedzkie lat 60.   Złote szwedzkie kinio nieme

Reaktywacja i perełki przeglądu   Złoty Glan dla Jana Troella

Nowe kino szwedzkie   Jan Troell laureatem Złotego Glana (zobacz zdjęcia)

Pobierz katalog z opisami filmów (plik pdf)   Pobierz program godzinowy (plik doc)


ZŁOTE SZWEDZKIE KINO NIEME (1916-1924)

W przeciwieństwie do wielu innych narodowych kinematografii, w których okres filmu niemego odkłada się na półkę z napisem "historia" - dla szwedzkich reżyserów i tych średniego pokolenia ale także najmłodszych to wciąż żywa inspiracja.

To co łączy pokolenia szwedzkich filmowców to bogate czerpanie z literackich pierwowzorów (Ibsen, Stridberg, Lagerlof), dramaturgiczna rola krajobrazu i ukazywanie wewnętrznych przeżyć postaci oraz igranie konwencjami oraz możliwościami technicznymi kina. Wszystkie te elementy sprawiły, ze o okresie kina niemego mówi się jako o złotym okresie szwedzkiej kinematografii w ogóle a dokonania reżyserów tego czasu Victora Sjostroma i Mauritza Stillera weszły do kanonu światowej sztuki filmowej.

"Terje Vigen" Sjostroma z 1917 roku okazał się sensacja w świecie kina. Dzika przyroda, morski żywioł jako osobny "bohater" akcji, ilustracja stanów emocjonalnych i przeżyć człowieka - stała się odtąd wyznacznikiem kina szwedzkiego i szerzej skandynawskiego. Bohater filmu cała swoja złość ale także poczucie samotności i harmonii czerpie z morza. Wielkie przestrzenie i skandynawskie światło doskonale filmował ówczesny prekursor sztuki operatorskiej Julius Jaenzon. Ten wpływ starych mistrzów odciska się nawet na filmach bardzo młodych ludzi. Na przykład w głośnym horrorze Tomasa Alfredssona "Pozwól mi wejść" (w Hollywood przygotowywany jest jego amerykański sequel) - pusty, zasypany śniegiem pejzaż nocny staje się nośnikiem wewnętrznych przeżyć pary nastolatków.

Najbardziej jednak znany dziś film Sjostroma "Woźnica śmierci" ("Furman śmierci) to z kolei jak na owe czasy film bardzo nowoczesny formalnie. Technika podwójnego naświetlania i technicznych tricków sprawiała wrażenie, ze świat nierzeczywisty w "naturalny" sposób wnikał w świat prawdziwy. Gdyby pójść za tym technicznym tropem to z pewnością dałoby się wpisać w spadkobierców Mistrza m.in. Roya Anderssona czy z najmłodszych Rubena Ostlunda, nie wspominając o samym Bergmanie, dla którego Sjostrom był mentorem. Nie przypadkiem wiec Bergman obsadził swojego Mistrza w roli profesora w filmie "Tam, gdzie rosną poziomki".

Mauritz Stiller z kolei zasłynął dzięki swoim wielkomiejskim komediom i dramatom. W "Erotikonie" , najpopularniejszej szwedzkiej komedii niemej Stiller zderzał w zabawny sposób teksty z obrazami. Opanował do perfekcji technikę cięcia kontynuacyjnego. Polegała ona na tym, ze ciecia miedzy scenami przeprowadzano pod katem form graficznych albo nagłej zmiany punktu widzenia postaci. Inny film Stillera "Skarb pana Arne" uchodzi za jedno z pierwszych arcydzieł stylistycznych. Scenografia filmu, którego akcja rozgrywa się w XVI wieku - to pomieszczenia średniowiecznej... piwnicy. Warto tez dodąjąc, ze to właśnie Stiller wylansował gwiazdę Grety Garbo, która zagrała w jego filmie "Gosta Berling", co dało początek serii utrzymującego się do dziś destantu szwedzkich aktorów i reżyserów na Hollywood.

Repertuar

Rezerwacja online

20.07 - piątek
21.07 - sobota
22.07 - niedziela
23.07 - poniedziałek
24.07 - wtorek
25.07 - środa
26.07 - czwartek
28.07 - sobota
29.07 - niedziela
Repertuar godzinowy

Filmy w repertuarze



Wydarzenia

21 lipca, godz. 19:00
POKAZ PRZEDPREMIEROWY | MAMMA MIA! HERE WE GO AGAIN
lipiec-sierpień 2018
KINO W SAMO POŁUDNIE
lipiec-sierpień 2018
SEANSE PORY LETNIEJ
PREMIEROWE FILMY W LETNIEJ ODSŁONIE

lipiec – sierpień 2018
KUPON ZNIŻKOWY DO KINA CHARLIE
lipiec - sierpień 2018
FILMOWE PÓŁKOLONIE W KINIE CHARLIE
maj - sierpień 2018
Szemrany. 5 lat komiksu \"Gazety Mysłowickiej\"
19 lipca 2018, godz. 22:00
HAPPY HOUR: ZIMNA WOJNA
od 27 lipca 2018r.
CHARLIE DLA DZIECI: BIURO DETEKTYWISTYCZNE LASSEGO I MAI. SEKRET RODZINY VON BROM
29 czerwca - 26 lipca 2018
CHARLIE BAMBINI
POWRÓT NA ŻYCZENIE WIDZÓW
BASIA

11 sierpnia, godz. 19:00
POKAZ SPECJALNY BOLLYWOOD | FANNEY KHAN
15 sierpnia, godz. 19:30
POKAZ PRZEDPREMIEROWY Z WO | LOVELING

Inne wydarzenia

Kinekspert

www.architektum.pl

ADS







Purpose



www.zak.lodz.pl






Copyright 2000 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie CharlieWebmedia