Ta strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. [X]



FORUM KINA EUROPEJSKIEGO - REAKTYWACJA
6-13 listopada 2009 r., Kino-Galeria Charlie


Wstęp   Plakat   Filmy   Program   Spot

Skandalizujące kino szwedzkie lat 60.   Złote szwedzkie kinio nieme

Reaktywacja i perełki przeglądu   Złoty Glan dla Jana Troella

Nowe kino szwedzkie   Jan Troell laureatem Złotego Glana (zobacz zdjęcia)

Pobierz katalog z opisami filmów (plik pdf)   Pobierz program godzinowy (plik doc)


Po 4-letniej przerwie powraca Forum Kina Europejskiego w Łodzi. XIV edycja tej zapoczątkowanej w 1992 roku imprezy odbędzie się w kinie "Charlie" w dniach od 6 do 13 listopada 2009. W tym roku Forum koncentruje się na kinematografii szwedzkiej. Gdy zapytać przeciętnego Polaka, z kim kojarzy mu się kino szwedzkie, to zazwyczaj odpowiedź jest jedna: Ingmar Bergman. Tymczasem Mistrz zmarł dwa lata temu, a szwedzkie kino młodych tryumfuje na światowych festiwalach filmowych. Dobra passa reżyserów tego naszego najbliższego sąsiada z Północy trwa już od końca lat 90-tych.

Dziś kontynuują ją tacy twórcy, jak Lukas Moodyson (Fucking Amal, Lilia 4-ever) Jesper Ganslandt (Pożegnanie Falkenberg), Tomas Alfredsson (Pozwól mi wejść), Simon Staho (W samym sercu nieba), a ze starszych Roy Andersson (Pieśni z drugiego piętra, Do Ciebie człowieku). Choć w tematyce najnowszych filmów ze Szwecji rozpoznać można watki stale obecne w twórczości Bergmana to jednak młodzi filmowcy uciekają od metafizycznych pytań Mistrza, koncentrując się raczej na stanie ducha i bardziej przyziemnych niepokojach współczesnego Szweda, żyjącego tu i teraz. Wprawdzie nikt jak przed laty Bo Widerberg (Dzielnica kruków) nie atakuje dziś Bergmana za bohatera-mieszczucha i ignorowanie świata ludzi z niższych warstw społecznych to jednak wielu młodym reżyserom bliżej do Jana Troella, uważanego w Szwecji za drugiego po twórcy "Siódmej pieczęci" najważniejszego reżysera.

W Polsce ten wszechstronnie utalentowany artysta (sam nie tylko pisze scenariusze i reżyseruje, ale jest operatorem i montażysta swoich filmów) jest niemal nieznany. Troell ogromnie ceniony w Szwecji jako autor ekranizacji wielkich epickich powieści "Emigranci" i "Osadnicy" zyskał nimi międzynarodowa sławę i przepustkę do pracy w Hollywood. Jak mało kto, potrafi uchwycić narodowy charakter swoich rodaków, ale i dać wyraz niepokojom nad społeczeństwem konsumpcyjnym w "Baśniowej krainie" czy "Il Capitano"

Prezentacja filmów szwedzkich w ramach XIV Forum Kina Europejskiego ma ambicję nie tylko wypełnić luki w znajomości tej bardzo ciekawej i prężnie rozwijającej się kinematografii ale pokazać ja w szerszym, kontekście historycznym, bardzo ważnym dla zrozumienia tradycji do których sięgają współcześni filmowcy szwedzcy.

Dlatego w programie Forum obok wyżej wymienionych tytułów będzie można obejrzeć unikalne filmy z początków kinematografii szwedzkiej i okresu kina niemego: obrazy Victora Sjostroma (mentora samego Bergmana) z bardzo ważnym dla starych ale i najmłodszych reżyserów motywem przyrody oraz Mauritza Stillera (ekranizacje Selmy Lagerlof). Organizatorzy przeglądu uznali także, ze nie da się opisać najnowszego kina szwedzkiego bez fenomenu Nowej Fali lat 60-tych, które utrwaliło obraz Szwecji wyzwolonej obyczajowo, łamiącej tabu, prowokacyjnej (filmy Vilgota Sjomana "Moja siostra, moja miłość", "Jestem ciekawa w kolorze żółtym") oraz kina portretującego Szwecję z nowej, wcześniej nieznanej perspektywy reżyserów-cudzoziemców i imigrantów: Josefa Faresa, Rezy Baghera czy Colina Nutleya.

Gościem specjalnym Forum będzie Jan Troell oraz jego małżonka Agneta Ulfsater-Troell, bez której inspiracji nie powstałyby "Uwiecznione chwile Marii Larsson", najnowszy obraz szwedzkiego filmowca. W łódzkiej Szkole Filmowej 7 listopada odbędzie się master class Jana Troella, które poprowadzą dwaj znawcy jego twórczości prof. Tadeusz Szczepański, autor książki o reżyserze oraz Aleksander Kwiatkowski, krytyk filmowy i były pracownik Szwedzkiego Instytutu Filmowego w Sztokholmie.

Festiwalowi towarzyszyć będzie polsko-szwedzka konferencja przygotowana przez Instytut Europejski w Łodzi oraz wystawa fotogramów Bengta Wanseliusa z planów filmowych Bergmana "Fanny i Aleksander" oraz "Sarabanda" (ostatnie dzieło Mistrza).Oba filmy będzie można zobaczyć w kinie "Charlie" oraz w kinie studyjnym ŁDK.

Repertuar

Rezerwacja online

22.05 - wtorek
23.05 - środa
24.05 - czwartek
25.05 - piątek
26.05 - sobota
27.05 - niedziela
28.05 - poniedziałek
29.05 - wtorek
30.05 - środa
31.05 - czwartek
01.06 - piątek
03.06 - niedziela
06.06 - środa
07.06 - czwartek
08.06 - piątek
09.06 - sobota
10.06 - niedziela
Repertuar godzinowy

Filmy w repertuarze



Wydarzenia

PLAKATOBRANIE!
16 i 23 maja 2018
V ŁODZKIE SENIORALIA W KINIE CHARLIE
POKAZY SPECJALNE FILMÓW: KATYŃ. OSTATNI ŚWIADEK | NASZE NAJLEPSZE WESELE

24 maja 2018
HAPPY HOUR: Twarz
17 maja 2018, godz. 22:00
HAPPY HOUR: Śmierć Stalina
18-20 maja 2018 r.
WEEKEND Z MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY 2018
22 maja 2018
KLUB WYSOKICH OBCASÓW. POKAZ PRZEDPREMIEROWY: THELMA
23 maja 2018 r
ŚRODA SENIORA: Nasze najlepsze wesele/ Prawdziwa historia/Tully/ Śmierć Stalina/Najbrzydszy samochód świata+ ślimaki
25-27 maja 2018
24. EDYCJA FESTIWALU FILMOWEGO: WIOSNA FILMÓW
29 kwietnia 2018
CHARLIE KOCHA KOBIETY: POZYCJA OBOWIĄZKOWA
12 maja - 12 lipca 2018
Szemrany. 5 lat komiksu "Gazety Mysłowickiej"
od 18 maja 2018
POKAZY PREMIEROWE: BRONDBY. . . NASZA ZIEMIA OBIECANA
1 czerwca 2018
FILMOWY DZIEŃ DZIECKA: BELLA I SEBASTIAN 3
6-11 czerwca 2018
WĘGIERSKA WIOSNA FILMOWA 2018 r.
lipiec-sierpień 2018
FILMOWE PÓŁKOLONIE W KINIE CHARLIE

Inne wydarzenia

Kinekspert

www.architektum.pl

ADS







Purpose



www.zak.lodz.pl






Copyright 2000 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie CharlieWebmedia