Ta strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. [X]



"Z MIASTA ŁODZI..."
Przegląd filmów łódzkich reżyserów
26 listopada 2003 r. - 23 czerwca 2004 r., kino Charlie

Wstęp   Plakat   Seanse

Tytuł przeglądu został zapożyczony z Kieślowskiego. W swym filmie dyplomowym z 1970 roku, tak właśnie zatytułowanym, pokazał Kieślowski Łódź, jaką odkrył dla siebie podczas studiów w Szkole Filmowej, Łódź, której szarość i bieda miały ton szczególnie bliski jego wrażliwości.

W tym przeglądzie nie chodzi jednak o filmowe obrazy Łodzi. Chcemy zaprezentować filmy zrealizowane przez reżyserów, o których, z racji ich urodzenia lub wyboru Łodzi na miejsce zamieszkania, można powiedzieć - Łodzianie. Okazało się, że jest ich więcej niż można było przypuszczać.
Nie wszystkich tym razem przypomnimy.

Przegląd otwiera film Wojciecha Jerzego Hasa Sanatorium pod klepsydrą (1973). Wojciech Has, artysta niewątpliwie krakowski, w Łodzi spędził trzydzieści lat swego życia. Tu tworzył, kierował Szkołą Filmową i zespołem filmowym „Rondo”, formował kolejne pokolenia przyszłych reżyserów. Tu w ubiegłym roku pożegnaliśmy go.

Henryka Kluby nie trzeba przedstawiać jako Łodzianina. Związany z naszym miastem od czasu studiów w Filmówce, jest w Łodzi osobą publiczną jako wieloletni Rektor Szkoły Filmowej, jej profesor. Pragniemy przypomnieć go jako wybitnego artystę. Wybraliśmy Słońce wschodzi raz na dzień (1967, na ekrany wszedł w 1972). Film ten był potwierdzeniem oczekiwań i spełnieniem nadziei, jakie wiązano z młodym pokoleniem. Był też zapowiedzią nowego polskiego kina. Twórcy nowego kina to jednak dopiero debiutanci z lat 70-tych. Wśród nich są: Grzegorz Królikiewicz, Andrzej Barański, Wojciech Wiszniewski, Tadeusz Junak, Marek Koterski, Józef Robakowski z Warsztatem Formy Filmowej, Bogdan Dziworski i Zbigniew Rybczyński; grupa absolwentów Szkoły Filmowej związana po studiach z Łodzią.

Trudno przecenić rolę, jaką w kształtowaniu tych wybitnych indywidualności polskiego kina odegrał awangardowy impuls. Skupienie na formie, głęboka jej świadomość, dbałość o warsztat i artystyczną dyscyplinę to wartości, które zaszczepił im jeszcze w Szkole Warsztat Formy Filmowej (na początku Koło Naukowe studentów Filmówki).

Kolejnym, wspólnym dla tej grupy etapem artystycznego rozwoju była twórczość dokumentalna, krótkie formy, animacje. Warunki do eksperymentów w tej dziedzinie stworzyły młodym dwie łódzkie instytucje filmowe: Wytwórnia Filmów Oświatowych i Se-ma-for.
To w WFO powstały krótkie filmy Wiszniewskiego, Barańskiego, Królikiewicza, Koterskiego, Dziworskiego, Robakowskiego, a w Se-ma-forze filmy Rybczyńskiego, w tym Tango (1980), pierwszy polski Oskar (1982).
Kilka z tych filmów dokumentalnych, które tworzą kreacyjny nurt polskiego dokumentu przypomnimy w tym przeglądzie.

Przy dostrzegalnej wspólnocie idei artystycznych, twórcy, o których wyżej mowa, nigdy nie tworzyli grupy innej niż koleżeńska. To przede wszystkim wybitne indywidualności, a w momencie debiutu fabularnego artyści już dojrzali i świadomi swej odrębności.
Jedynie Wojciech Wiszniewski, zmarły nagle, przedwcześnie, na planie filmu fabularnego, do pracy nad którym właśnie przystąpił, nie zdołał zrealizować się w pełni. Jego niezwykłe filmy dokumentalne, oryginalne formalnie, przenikliwe i mądre, każą myśleć o śmierci tego twórcy jako niepowetowanej stracie.

W naszym przeglądzie pojawia się także nazwisko Wojciecha Marczewskiego. Urodził się w Łodzi. W autorskim, bardzo osobistym kinie Marczewskiego pojawiają się wątki autobiograficzne-najwyraźniej w Dreszczach z ich wizją dzieciństwa czasów stalinowskich. Łódź rozpoznajemy też w Ucieczce z kina Wolność.

O swoich związkach z Łodzią mówił też często Jan Jakub Kolski. W jego przypadku to nie tylko rodzinna tradycja- pierwsze kino w Łodzi założyła jego babka, ale sentyment do praktykowania w WFO, gdzie zrealizował kilka filmów. Prezentacja Pornografii, jego najnowszego filmu, będzie rodzajem prologu do naszego przeglądu.

Na początku lat 90-tych w WFO powstaną dwa ważne filmy: Nienormalni Jacka Bławuta i Usłyszcie mój krzyk Macieja Drygasa.
Jacek Bławut, znakomity operator i reżyser filmów dokumentalnych, zrealizował film, który jest odważnym eksperymentem, zacierającym granice pomiędzy kinem dokumentalnym i fabularnym. To zaskakująca humorem opowieść o niepełnosprawnych umysłowo dzieciach, które przygotowują się do startu w olimpiadzie sportowej.
Podjęty w filmie dokumentalnym Macieja Drygasa wielki temat odzyskiwania pamięci historycznej, pamięci indywidualnej i narodowej, w żadnym z filmów zrealizowanych po 1989 roku nie wybrzmiał z taka prostotą i siłą zarazem. Film ten to także jeden z pierwszych po 89. sukcesów międzynarodowych polskiego kina. Zdobył Felixa dla filmu zagranicznego za rok 1991.

Dekada lat 90-tych jest okresem rozproszonych w czasie debiutów. Zapowiadają one zmianę pokoleniową, trudno jednak dostrzec w nich oznaki pokoleniowej wspólnoty. Raczej odrębne indywidualności, mniej lub bardziej wykrystalizowane. Prezentujemy filmy Sławomira Kryńskiego, Piotra Mikuckiego, Doroty Kędzierzawskiej, Władysława Pasikowskiego, Mariusza Grzegorzka, Ryszarda Brylskiego, Piotra Trzaskalskiego. Niewątpliwie w minionej dekadzie największą popularność zdobyły filmy Władysława Pasikowskiego. Ubiegły rok natomiast należał zdecydowanie do Ediego Piotra Trzaskalskiego. Niekłamana sympatia, jaką film i jego bohatera obdarzyła zarówno widownia jak i krytyka, jest jakimś znakiem powszechnego oczekiwania. Zdaje się potwierdzać to odbiór filmu Ryszarda Brylskiego Żurek. Oba filmy, zrealizowane przez łódzkich reżyserów, zakończą nasz przegląd.

Przeglądowi będą towarzyszyły spotkania z autorami prezentowanych filmów lub krytykami.

Mamy nadzieję, że odkrywana przez nas tradycja polskiego kina nie tylko przypomni o jego świetności, ale będzie źródłem inspiracji dla przyszłości.

Repertuar

Rezerwacja online

26.04 - czwartek
27.04 - piątek
28.04 - sobota
29.04 - niedziela
30.04 - poniedziałek
01.05 - wtorek
02.05 - środa
03.05 - czwartek
04.05 - piątek
05.05 - sobota
06.05 - niedziela
07.05 - poniedziałek
08.05 - wtorek
09.05 - środa
10.05 - czwartek
11.05 - piątek
12.05 - sobota
13.05 - niedziela
16.05 - środa
18.05 - piątek
19.05 - sobota
20.05 - niedziela
22.05 - wtorek
23.05 - środa
25.05 - piątek
26.05 - sobota
27.05 - niedziela
29.05 - wtorek
Repertuar godzinowy

Filmy w repertuarze



Wydarzenia

PLAKATOBRANIE!
od 20 kwietnia 2018
POKAZY PREMIEROWE: NIE JESTEM CZAROWNICĄ
od 20 kwietnia 2018 r.
POKAZY PREMIEROWE: TAM GDZIE MIESZKA BÓG
24 kwietnia 17:30 ; 26 kwietnia 17:30
POKAZY SPECJALNE: NAJLEPSZE POLSKIE 30' VOL. 2
26 kwietnia 2018, godz. 21:30
HAPPY HOUR: Nigdy Cię tu nie było
29 kwietnia 2018
NIEDZIELA SENIORA: Dziewczyna we mgle/ Śmierć Stalina/ Lato 1993/ Tam gdzie mieszka Bóg/ Dziennik maszynisty/ Twarz/Nigdy Cię tu nie było/Wyspa psów
2 maja 2018 r.
ŚRODA SENIORA: TAM GDZIE MIESZKA BÓG/TWARZ/NIGDY CIĘ TU NIE BYŁO/WYSPA PSÓW/ ŚMIERĆ STALINA
7 maja 2018
UROCZYSTE OTWARCIE 9. PRZEGLĄDU NOWEGO KINA FRANCUSKIEGO POŁĄCZONE ZE SPOTKANIEM FILOZOFICZNYM: 120 UDERZEŃ SERCA
CINERGIA: OUT OF THE BOX

7-13 maj 2018
9. PRZEGLĄD NOWEGO KINA FRANCUSKIEGO
CINERGIA: OUT OF THE BOX

8 maja 2018
WYSOKIE OBCASY POLECAJĄ: POKAZ PRZEDPREMIEROWY TULLY
16 i 23 maja 2018
V ŁODZKIE SENIORALIA W KINIE CHARLIE
POKAZY SPECJALNE FILMÓW: KATYŃ. OSTATNI ŚWIADEK | NASZE NAJLEPSZE WESELE

18-20 maja 2018 r.
WEEKEND Z MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY 2018
22 maja 2018
KLUB WYSOKICH OBCASÓW. POKAZ PRZEDPREMIEROWY: THELMA
25-27 maja 2018
24. EDYCJA FESTIWALU FILMOWEGO: WIOSNA FILMÓW
29 kwietnia 2018
CHARLIE KOCHA KOBIETY: POZYCJA OBOWIĄZKOWA

Inne wydarzenia

Kinekspert

www.architektum.pl

ADS







Purpose



www.zak.lodz.pl






Copyright 2000 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie CharlieWebmedia