Drogi Widzu, podczas świadczenia usług przetwarzamy dostarczane przez Ciebie dane zgodnie z naszą Polityką RODO. Kliknij aby dowiedzieć się jakie dane przetwarzamy, jak je chronimy oraz o przysługujących Ci z tego tytułu prawach. Informujemy również, że nasza strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Podczas korzystania ze strony pliki cookies zapisywane są zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych oraz wyłączyć obsługę plików cookies, informacje jak to zrobić przeczytasz tutaj i tutaj. X



DZIECI REWOLUCJI MARII ZMARZ-KOCZANOWICZ.
POKAZ FILMU I SPOTKANIE Z REŻYSERKĄ


PROJEKCJA: 16 grudnia 2009 r., godz. 18.15, BILETY: 8 / 10 PLN
SPOTKANIE: 16 grudnia 2009 r., godz. 19.15, WSTĘP WOLNY!

Spotkanie poprowadzi Jolanta Kolano


Maria Zmarz-Koczanowicz ukończyła malarstwo na ASP we Wrocławiu w 1978 oraz reżyserię na Wydziale Radia i TV Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w 1982. Przez rok studiowała scenografię w Warszawie. W 1999 przez 2 semestry prowadziła zajęcia na uniwersytecie w Buffalo (Media Study). Realizuje głównie filmy dokumentalne. Jest także autorką teatrów telewizji i filmu fabularnego. Laureatka wielu prestiżowych nagród w kraju i za granicą.

Zapytana, skąd bierze pomysły do swych filmów Maria Zmarz-Koczanowicz powiedziała:

"Podrzucają znajomi, przyjaciele, a czasami jest tak, że życie podtyka mi sytuacje tak absurdalne. Czuję się wtedy tak jakby ze mną było coś niedobrze. I kiedy tak się czuję(...) to odbieram to jako znak, że ta rzecz jest dobrym materiałem na film."

To wyznanie znaczące. Wiele jej filmów, począwszy od debiutanckiego "Każdy wie kto za kim stoi" przez "Jestem mężczyzną", "Major albo rewolucja krasnoludków" po "Życie ci wszystko wybaczy" bierze pomysły właśnie stamtąd, z absurdów codziennej rzeczywistości.

Takie spojrzenie, wyróżniające filmy dokumentalne Zmarz-Koczanowicz, to na pewno wynik życia w państwie zwanym "najweselszym barakiem w obozie socjalistycznym", czyli w PRL, ale też wiąże się ono z Wrocławiem, w którym wiele lat mieszkała, miejscem, gdzie narodziła się Pomarańczowa Alternatywa, której akcje, jak powiedział T. Sobolewski, "polegały na prowokowaniu rzeczywistości, przyprawianiu jej 'gęby'." A więc zabawa, ironia, groteska, absurd, wyłamanie się "z martyrologicznego kiczu", co odbiegało tonacją od większości realizowanych wówczas filmów.

Innym wyróżnikiem filmów dokumentalnych Marii Zmarz-Koczanowicz jest socjologizujący sposób patrzenia na rzeczywistość. Stąd wiele w jej dorobku obrazów bez jednostkowego bohatera. Warto tu wymienić choćby poświęcony młodzieży "Nie wierzę politykom", czy głośny film "Dzieci rewolucji", w którym autorka wyszła poza problemy polskie, przedstawiając historie równoległe: polską, enerdowską, węgierską i czechosłowacką. Kolejnym, który można określić podobnie, jest film "Pokolenie 89". Ale zaliczyć tu można także poświęcony dzieciom Cyganów rumuńskich film "Zamień mnie w długiego węża", mówiący o fenomenie muzyki disco-polo film "Bara bara" czy o kulturze techno "Miłość do płyty winylowej".

Maria Zmarz-Koczanowicz nie stroni od polityki. Polityka jest obecna we wspomnianych obrazach "socjologizujących". Ale jest obecna także choćby w kontrowersyjnym dokumencie poświęconym gen. Jaruzelskiemu "Noc z generałem". Wkraczamy tu na kolejne pole zainteresowań reżyserki. Portrety osób znanych, jak Czesław Miłosz, Jerzy Grotowski czy Eva Hoffman i nieznanych, jak choćby striptizer z filmu "Życie ci wszystko wybaczy". We wszystkich jej filmach jest wiele humoru, ciepła, życzliwości (nawet wobec tak odstręczających postaci, jak Albin Siwak, bohater filmu "Ja, robotnik budowlany"). Wszystkie też, co podkreśla sama reżyserka, są świetnie zmontowane, co jest niewątpliwą zasługą nie tylko jej samej, ale i współpracującej z nią od wielu lat montażystki Grażyny Gradoń. Widać w nich, a dotyczy to także zrealizowanych przez nią spektakli teatru tv i filmu fabularnego, dużą pracę reżyserską, inscenizacyjną, czasem przy wątłym tekście samej sztuki. Autor: Jan Strękowski, lipiec 2003 (culture.pl)

Ostatnim filmem Marii Zmarz-Koczanowicz jest ZWYCZAJNY MARZEC z 2008 roku.

Repertuar

Rezerwacja online

22.07 - niedziela
23.07 - poniedziałek
24.07 - wtorek
25.07 - środa
26.07 - czwartek
28.07 - sobota
29.07 - niedziela
15.08 - środa
Repertuar godzinowy

Filmy w repertuarze



Wydarzenia

21 lipca, godz. 19:00
POKAZ PRZEDPREMIEROWY | MAMMA MIA! HERE WE GO AGAIN
lipiec-sierpień 2018
KINO W SAMO POŁUDNIE
lipiec-sierpień 2018
SEANSE PORY LETNIEJ
PREMIEROWE FILMY W LETNIEJ ODSŁONIE

lipiec – sierpień 2018
KUPON ZNIŻKOWY DO KINA CHARLIE
lipiec - sierpień 2018
FILMOWE PÓŁKOLONIE W KINIE CHARLIE
maj - sierpień 2018
Szemrany. 5 lat komiksu \"Gazety Mysłowickiej\"
22 lipca, cena: 12 zł
NIEDZIELA SENIORA: Na plaży Chesil | Czego życzy sobie kobieta| Sztuka kłamania| Whitney| Zimna Wojna
25 lipca, cena: 12 zł
ŚRODA SENIORA: Sztuka kłamania | Na plaży Chesil |Czego życzy sobie kobieta| McQueen| Zimna wojna | Niezwykła podróż fakira, który utknął w szafie
26 lipca, godz. 22:00
HAPPY HOUR: Whitney
od 27 lipca 2018r.
CHARLIE DLA DZIECI: BIURO DETEKTYWISTYCZNE LASSEGO I MAI. SEKRET RODZINY VON BROM
29 czerwca - 26 lipca 2018
CHARLIE BAMBINI
POWRÓT NA ŻYCZENIE WIDZÓW
BASIA

3 - 9 sierpnia 2018
POKAZY SPECJALNE
REPUBLIKA. NARODZINY LEGENDY

11 sierpnia, godz. 19:00
POKAZ SPECJALNY BOLLYWOOD | FANNEY KHAN
15 sierpnia, godz. 19:30
POKAZ PRZEDPREMIEROWY Z WO | LOVELING

Inne wydarzenia

Kinekspert

www.architektum.pl

ADS







Purpose



www.zak.lodz.pl






Copyright 2000 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie CharlieWebmedia