Ta strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. [X]



Nagroda za Całokształt Twórczości
RETROSPEKTYWA PIERRE'A LHOMME'A
W ramach XVI Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych
PLUS CAMERIMAGE 2008
29 listopada - 6 grudnia 2008 r., Kino Charlie


Pierre Lhomme, wybitny francuski autor zdjęć filmowych, Prezydent Honorowy Francuskiego Stowarzyszenia Operatorów, otrzyma w tym roku Nagrodę za Całokształt Twórczości podczas XVI Edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych PLUS CAMERIMAGE.

Kariera Pierre'a Lhomme'a obejmuje 40 lat kina francuskiego, przechodząc płynnie od dzieł Alaina Cavaliera do Chrisa Markera, od Jeana Eustache'a i Jean-Pierre'a Melville'a, do Marguerite Duras i Jean-Paula Rappeneau, od Roberta Bressona do Jamesa Ivory'ego... Współpracę z tymi reżyserami cechowała uważna i nieprzerwana obserwacja wszelakich form naturalnego światła, a także różnorodność wynikająca z odmiennych osobowości tych twórców. Swoją osobistą wędrówkę zawodową Pierre Lhomme rozpoczął od spotkania z kinem klasycznym (gdzie zaczynał jako praktykant i asystent), następnie wszedł w nurt kina Nowej Fali, gdzie udało mu się łączyć styl tamtego okresu i siłę wyrazu konstruowanego obrazu. Następnie Lhomme przyjął bardziej naturalne podejście do tworzenia obrazu filmowego.

Pierre Lhomme urodził się 5 kwietnia 1930. W latach 1951 - 1953 studiował na Ecole Louis Lumiere, po czym został wcielony do jednostki filmowej armii francuskiej. Od 1955 pracował jako asystent operatora z takimi twórcami jak Michel Kelber, Henri Alekan, Jean Bourgoin, a przede wszystkim Ghislain Cloquet ASC. W 1958 Pierre Lhomme zaczął pracować jako operator kamery z Ghislain'em Cloquet ("Piękny wiek" reż. Pierre Kast, "Piękna Amerykanka" reż. Robert Dhery), a także z Nicolasem Hayerem przy filmie "Znak lwa" w reżyserii Erica Rohmera, i później z Jeanem Penzerem nad filmami "Igraszki miłosne" oraz "Dowcipniś" w reżyserii Philippe'a de Broki.

Spotkania z reżyserami bardziej wpłynęły na Pierre'a Lhomme'a niż kontakt z operatorami. To z Alainem Cavalierem w 1961 roku po raz pierwszy pracował nad filmem fabularnym ("Pojedynek na wyspie"), zaś z Chrisem Markerem w 1962 nad filmem dokumentalnym ("Le joli mai"). W pracy tej zawsze towarzyszyło mu poczucie nowych możliwości, jakie dawał nurt Direct Cinema i pojawienie się lżejszych kamer oraz zsynchronizowanego dźwięku. Zarówno podejście dokumentalne, jak i fabularne, towarzyszyło mu w całej jego karierze.

W filmie "Le joli mai" widać moc, jaką ma lżejsza, bardziej wyzwolona kamera, zdolna do obserwowania i słuchania. Natomiast "Pojedynek na wyspie" i późniejsze "Życie zamku" pokazują możliwości mistrzowskiego operowania czarno-białym obrazem, rygorystycznie skomponowanym i zbudowanym na użyciu światła. Zwłaszcza oświetlenie twarzy aktorów (Romy Schneider, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani) pokazuje całkowicie klasyczne wpływy, które Pierre Lhomme później porzuci na rzecz siły miękkości światła.

Po filmie "Król kier" w reżyserii Philippe'a de Broki, kręcąc "Armię cieni", Pierre Lhomme stanął przed decydującym zwrotem w swojej karierze. Przyczyną tego była bliska współpraca z reżyserem (Jean-Pierre Melville), który nie był częścią tego samego pokolenia, co Pierre Lhomme. Powstał wówczas swego rodzaju manifest filmowy, mocno osadzony w półmroku i w tonie, który Pierre'owi Lhomme stał się bardzo bliski.

W jego zdjęciach zawsze dostrzec można pewien dominujący nastrój, specyficzny rodzaj wyraźnego, rzucającego się w oczy światła. W "Mamie i dziwce" wyreżyserowanym przez Jeana Eustache'a były to piękne zdjęcia czarno-białe, w filmie "Samotnik" Jean-Paul'a Rappeneau są to krzykliwe kolory pełne słonecznego światła, w "Czar orchidei" reż. Patrice Chéreau - czyste i blade światło dnia, w filmach "Kwartet" oraz "Maurycy" Jamesa Ivory'ego nastrój był ciepły i w pewien sposób rozmyty, a w filmie "Śmiertelny wyścig" Claude'a Millera, Pierre Lhomme uzyskał wrażenie zimne i ascetyczne.

W filmie Roberta Bressona "Cztery noce marzeń" Pierre Lhomme jeszcze bardziej zbliżył się do czystości obrazu, dyscypliny w kadrowaniu oraz prostoty w stosowaniu zarówno światła naturalnego, jak i światła wymagającego takiego dopracowania, by wywoływało realistyczne i pogodne wrażenia, a także odpowiednio rozświetliłoby twarz prerafaelickiej Isabelle Weingarten.

Tym samym kieruje się przy odtwarzaniu w studio najdrobniejszych zmian i wahań światła naturalnego np.: wschodu słońca nad warsztatem artysty w sekwencji początkowej filmu Bruno Nuyttena "Camille Claudel", zmian pór roku widocznych przez szyby okna laboratorium Marii Skłodowskiej-Curie ("Palmy pana Schulza" reż. Claude Pinoteau), idealnej spójność pomiędzy plenerami na wyspie Ouessant i wnętrzami filmowanymi w studio w filmie "Złodziej życia" w reżyserii Yvesa Angelo oraz zmiany światła w końcowej scenie w filmie Jean-Paula Rappeneau "Cyrano de Bergerac" rozgrywającej się od zmierzchu do wschodu księżyca.

Pierre Lhomme był siedmiokrotnie nominowany do Cezara, francuskiej nagrody filmowej, którą zdobył dwukrotnie. Jest laureatem Technical Grand Prize festiwalu Cannes w 1990 roku, Nagrody BSC w 1991 roku oraz BAFTA w 1992 r. a także Premio Gianni di Venanzo w 2005. Został odznaczony Oficerskim Krzyżem Orderu Sztuki i Literatury, jest także Kawalerem Francuskiej Legi Honorowej. Pierre Lhomme jest również Honorowym Prezydentem Francuskiego Stowarzyszenia Operatorów.

W ramach retrospektywy zaprezentujemy 6 filmów ze zdjęciami Pierre'a Lhomme'a:
Repertuar

Rezerwacja online

21.01 - niedziela
22.01 - poniedziałek
23.01 - wtorek
24.01 - środa
25.01 - czwartek
27.01 - sobota
30.01 - wtorek
31.01 - środa
12.02 - poniedziałek
Repertuar godzinowy

Filmy w repertuarze



Wydarzenia

12 lutego 2018
ŁÓDZKA PREMIERA Z UDZIAŁEM TWÓRCÓW: POMIĘDZY SŁOWAMI
od 12 stycznia 2018
POKAZY FILMU: IGNACY LOYOLA
18 stycznia 2018 r, godz. 22:00
HAPPY HOUR: Cicha noc
21 stycznia 2018
NIEDZIELA SENIORA: GNIEW/ CICHA NOC/ KOBIETY MOJEGO ŻYCIA/ IGNACY LOYOLA/ THE FLORIDA PROJECT/ I TAK CIĘ KOCHAM/ SYN KRÓLOWEJ ŚNIEGU
24 stycznia 2018 r.
ŚRODA SENIORA: IGNACY LOYOLA/ KOBIETY MOJEGO ŻYCIA/ TWÓJ VINCENT/ THE FLORIDA PROJECT/ GOTOWI NA WSZYSTKO. EXTERMINATOR
25 stycznia 2018
SPECJALNY POKAZ PRZEDPREMIEROWY DLA KLAS PONADGIMNAZJALNYCH POŁĄCZONY Z DYSKUSJĄ: JESZCZE NIE KONIEC
25 stycznia 2018 r, godz. 22:00
HAPPY HOUR: Party
26 stycznia 2018
POKAZ PRZEDPREMIEROWY: TRZY BILLBOARDY ZA EBBING, MISSOURI
26 stycznia - 1 lutego 2018
NAJLEPSZE POLSKIE 30'
30 stycznia, godz. 20:00
CHARLIE KOCHA KOBIETY: PLAN B
31 stycznia, godz. 19:00
POKAZ PRZEDPREMIEROWY Z DKF WYSOKIE OBCASY: HAPPY END
29 stycznia - 4 lutego, godz. 10:00
FERIE ZIMOWE W KINIE CHARLIE
2 lutego - 15 lutego 2018
POKAZY FILMU: NIEMIŁOŚĆ

Inne wydarzenia

Kinekspert

www.architektum.pl

ADS







Purpose



www.zak.lodz.pl






Copyright 2000 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie CharlieWebmedia