| 
 
 Debiut komediowy reżyserki Louis de Filippis, z którego bije żar włoskiego lata, czuje
się wszechogarniające rozleniwienie i absurd międzypokoleniowych wakacji. Matka
 wymagająca od rodziny wspólnego śpiewania nostalgicznych piosenek i kochający,
 ale też wprawiający w zażenowanie ojciec nie ułatwiają tego doświadczenia. Ren i jej
 siostra Sienna są już trochę zbyt dorosłe i niespecjalnie podekscytowane
 perspektywą takiego urlopu, ale nie mają wyjścia, zwłaszcza Ren, która niedawno
 straciła pracę. Nudę można tu zagłuszyć rozwodnionymi drinkami, ale dyskomfort
 towarzyszący wychodzeniu na plażę w małej, konserwatywnej miejscowości
 pozostaje. Ren i Sienna noszą w sobie ciężar sekretów, a bezceremonialna szczerość
 ich matki nieznośnie podgrzewa atmosferę do granic wytrzymałości.
 
 To inna niż dotychczasowe transhistorie, do których zdążyliśmy się w kinie
 przyzwyczaić. Nie ma tu miejsca na klisze dotyczące transpłciowości, powielane
 często w narracjach cispłciowych reżyserów, nawet jeśli mają najlepsze intencje.
 Odpadają też stereotypy dotyczące konserwatyzmu kanadyjsko-włoskich rodzin.
 Mamy natomiast bliskie spojrzenie na niepokoje Ren wynikające nie tyle z
 transpłciowości, ale (może przede wszystkim) z jej wrażliwości i wnikliwości typowej
 dla aspirującej pisarki. W tej roli błyszczy Carmen Madonia, którą powinniśmy
 zapamiętać. Takie postacie na zawsze zmieniają queerowe kino!
 
 A comedy debut of queer female director Louis de Filippis has a heat of italian
 summer, a feeling of overwhelming laziness and the absurd of cross-generational
 vacation. Mother, who demands singing nostalgic songs together and loving, yet
 embarassing father don’t make this experience any easier. Ren and her sister Sienna.
 
 14. LGBT+ Film Festival 2023 Odważne, queerowe kino artystyczne, hity światowych
 festiwali, filmy bezkompromisowych wizjonerek i wizjonerów. Kino zaangażowane w
 sprawy, które dotyczą nie tylko społeczności LGBT+, ale nas wszystkich!
 
 
 |