Drogi Widzu, podczas świadczenia usług przetwarzamy dostarczane przez Ciebie dane zgodnie z naszą Polityką RODO.
Kliknij aby dowiedzieć się jakie dane przetwarzamy, jak je chronimy oraz o przysługujących Ci z tego tytułu prawach.
Informujemy również, że nasza strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies.
Podczas korzystania ze strony pliki cookies zapisywane są zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych oraz wyłączyć obsługę plików cookies, informacje
jak to zrobić przeczytasz tutaj i tutaj.
(„Prawo i pięść” w odrestaurowanej wersji cyfrowej)
dramat psychologiczny, Polska 1964
Reżyseria
Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski
Scenariusz
Józef Hen
Muzyka
Krzysztof Komeda
Zdjęcia
Jerzy Lipman
Obsada
Gustaw Holoubek (Andrzej Kenig), Zofia Mrozowska (Anna), Hanna Skarżanka (Barbara Dubikowska), Wiesław Gołas (Antoni Smółka), Zdzisław Maklakiewicz (Czesiek Wróbel), Ryszard Pietruski (Wijas), Jerzy Przybylski ("doktor" Mielecki), Wiesława Kwaśniewska (Zośka), Ewa Wiśniewska (Janka), Zbigniew Dobrzyński (Rudłowski), Zofia Czerwińska (napastowana repatriantka), Józef Nowak (porucznik Wrzesiński), Adam Perzyk (Schaeffer, maitre d'hotel z "Tivoli", mieszkaniec Graustadt - Siwowa), Bolesław Płotnicki (pełnomocnik rządu), Wojciech Rajewski (repatriant przy torze kolejowym), Michał Szewczyk (milicjant)
Czas trwania
92 minuty
Dystrybutor
Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Zapraszamy na spotkanie autorskie z Jerzym Hoffmanem - reżyserem i scenarzystą, twórcą filmów dokumentalnych oraz fabularnych, najbardziej znanym z ekranizacji trylogii H. Sienkiewicza. Spotkanie z reżyserem poprowadzi Igor Mertyn.
Spotkanie uwieńczy wręczenie statuetki „Złotego Glana”- nagrody Kina Charlie przyznawanej twórcom niezależnym, z uporem przeciwstawiającym się modom i trendom dominującym w kulturze popularnej, prześmiewcom i demaskatorom tkwiących w masowej wyobraźni Polaków mitów i stereotypów.
Po spotkaniu, o godzinie 19:00 zapraszamy na projekcję filmu „Prawo i pięść” z 1964 r., w odrestaurowanej wersji cyfrowej.
O filmie:
"Polski western" - tak określili recenzenci film Hoffmana i Skórzewskiego. O ile bowiem amerykańskie realizacje gatunku rozgrywały się na preriach zachodnich stanów USA, o tyle w "Prawie i pięści" rzecz dzieje się po II wojnie światowej na ziemiach zachodnich, również czekających na swoich pionierów i osadników. Podobnie jak sto lat wcześniej na równinach Ameryki Połnocnej, poniemieckie tereny kolonizowano na dwa sposoby: pokojowo i przy użyciu przemocy. Obie te tendencje nierzadko się ścierały. Nastawieni na cierpliwą uprawę roli osadnicy musieli niejednokrotnie stawić czoło uzbrojonym bandom rzezimieszków, żyjących z rozboju i grabieży. W westernach z pomocą prześladowanym przychodził zwykle samotny jeździec, po mistrzowsku posługujący się pięściami i rewolwerem. W filmie Hoffmana i Skórzewskiego jest podobnie. Kliszę zapożyczoną zza oceanu nasączono wszakże odmiennymi barwami. Inne są realia, inna epoka, inna wreszcie psychologia postaci.
W "Prawie i pięści" sensacyjno-westernowa fabuła stanowi jedynie pretekst do ukazania głębszej myśli. Taki cel postawił sobie Józef Hen (autor powieści "Toast" i napisanego na jej podstawie scenariusza). Śladem jego zamysłu poszli dwaj reżyserzy. Zainteresowała ich "przede wszystkim aktualność scenariusza". "Mówi się tutaj bowiem o uczciwości człowieka wobec siebie samego, niezależnie od presji opinii i środowiska. A także o swoistej znieczulicy społecznej na zło, o postawie wykluczającej aktywność, zgodnie z zasadą: Jeżeli ja sam nie kradnę, czy nie morduję, to nie muszę wtrącać się do spraw innych ludzi" - deklarowali w jednym z wywiadów. Udało im się jednak ukazać moralną niejednoznaczność owej "znieczulicy", niekoniecznie będącej udziałem ludzi tchórzliwych i wygodnych, lecz także jednostek pognębionych przez los.
Głównym bohaterem filmu jest Andrzej Kenig (brawurowa rola Gustawa Holoubka) - były więzień obozu koncentracyjnego, który zgłasza się na ochotnika do pracy pełnomocnika rządu. Zostaje dookoptowany do grupy, mającej za zadanie zabezpieczyć mienie pobliskiego uzdrowiska i uruchomić sanatorium. Niebawem Kenig uświadamia sobie, że jego koledzy to w rzeczywistości szabrownicy, którzy nie przebierają w środkach, by zdobyć fortunę. Podejmuje z nimi walkę. (źródło: www.filmpolski.pl)