Drogi Widzu, podczas świadczenia usług przetwarzamy dostarczane przez Ciebie dane zgodnie z naszą Polityką RODO. Kliknij aby dowiedzieć się jakie dane przetwarzamy, jak je chronimy oraz o przysługujących Ci z tego tytułu prawach. Informujemy również, że nasza strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Podczas korzystania ze strony pliki cookies zapisywane są zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych oraz wyłączyć obsługę plików cookies, informacje jak to zrobić przeczytasz tutaj i tutaj. X
Kino Charlie
STRONA GŁÓWNA / REPERTUAR / ZAPOWIEDZI / WYDARZENIA / FESTIWALE / KINO / CENY BILETÓW / KONTAKT
FOTORELACJE / ZŁOTY GLAN / DLA SZKÓŁ / CHARLIE OUTSIDE / OPEN CINEMA / SKLEP / POLITYKA RODO

Wanda Gościmska. Włókniarka

(Wanda Gościmska. Włókniarka)
dokumentalny, Polska 1975
ReżyseriaWojciech Wiszniewski
ScenariuszWojciech Wiszniewski
MuzykaJanusz Hajdun
ZdjęciaZbigniew Rybczyński
ObsadaWanda Gościmińska
NagrodyMiędzynarodowy Konkurs Filmów Krótkometrażowych
Ogólnopolski Przegląd Filmów Społeczno-Politycznych)-Wyróżnienie w plebiscycie widzów
Międzynarodowe Forum Film."Człowiek-Praca-Twórczość")-Grand Prix Nagroda Złotego Koziołka za najlepszy film w kat. filmów krótkometrażowyc
Strony
oficjalne
strona polska
Czas
trwania
20 minut
DystrybutorForum Kina Europejskiego CINERGIA



Kolejny film o przodowniku pracy, tym razem łódzkiej włókniarce. Film miał początkowo powstać w Telewizji Polskiej, jednak ta, zrażona filmem o Bugdole, nie całkiem zgodnym z jej oczekiwaniami, zrezygnowała z projektu. Na szczęście, wykupiła go Wytwórnia Filmów Oświatowych w Łodzi i tylko dzięki temu doczekał się realizacji. Jeśli film o Bugdole oparty był na dysonansie, to ten przypomina raczej monolit. Narrację prowadzi sama bohaterka, zdjęcia Zbigniewa Rybczyńskiego, utrzymane w jednolitym stylu, charakteryzują się wysoką temperaturą emocjonalną. Relacja Gościmińskiej utrzymana jest w formie pisanego życiorysu („Nazywam się Gościmińska, na imię mam Wanda. Urodziłam się...”). Życie włókniarki rzucone jest na tło sytuacji społeczno-politycznej w przedwojennej Polsce sanacyjnej oraz powojennej – komunistycznej. Poszczególne etapy historii ilustrują wykreowane obrazy – symbole i alegorie. Te ostatnie wyraźnie inspirowane są ikonografią socrealizmu. Gościmińska jest też niewątpliwie najbardziej wystawnym filmem Wiszniewskiego. Zdjęcia realizowane są w wielu miejscach, które na ogół otrzymują wysmakowaną oprawę scenograficzną, uczestniczy w nich wielu statystów. Jest to zarazem najbardziej „posągowy” ze wszystkich filmów reżysera. O ile w poprzednim filmie Wiszniewski po prostu zestawiał sylwetkę Bugdoła z herosami z socrealistycznych pomników, zdobiących warszawski Pałac Kultury i Nauki, to tutaj wykreował na posąg bohaterkę, starannie reżyserując jej sposób mówienia, poruszania się, fotografowania.
http://www.filmweb.pl




Dodaj opinię o filmie:

Podpis:
E-mail:

Znajdź film

Repertuar

Filmy

Wydarzenia

Rezerwacja biletów
Kupujesz bilet online? Możesz okazać go na telefonie, przed wejściem na salę

Szkoła w kinie
Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

e-Kino Charlie
Zaproœ Kino Charlie do domu

25 lat Kina Charlie
Tani poniedziałek
Œroda i Niedziela Seniora
Happy Hour
Charlie Kocha Kobiety
Klub Charliego
Filmowy box świąteczny
Sens życia

Cinergia

Ania Movie Charlie

Open Cinema
www.OpenCinema.pl
Zapraszamy do współpracy przy
organizacji kina letniego
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UŁ

Łódź Kreuje

Subwencja
pfr


Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa 2.0 oraz 6.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR S.A.

pisf

Copyright 2024 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone / Polityka RODO / Polityka Cookies