Regiony o szczególnym charakterze kulturowym i historycznym odgrywają w Europie ważną rolę. W procesie formowania się odrębnej tożsamości ważnym czynnikiem staje się nie tyle integracja o charakterze narodowym, co raczej cechy, którymi wyróżnia się dany region. Liczne tradycje podkreślania tego typu tożsamości i odrębności oraz pamięć o współistnieniu, obok siebie, najróżniejszych mniejszości zostały pogrzebane przez wiek nacjonalizmu. Trudno je dziś rozpoznać ze względu na siłę rozpowszechnionych stereotypów – żeby nie powiedzieć ignorancji.
W całej Europie środkowo-wschodniej, a w szczególności na terenach byłej monarchii Austro-Węgierskiej, istniało wiele tego typu regionów. Szczególnym przykładem jest region Siedmiogrodu – bogata kraina położona u podnóża Karpat, która do 1918 r. wchodziła w skład Austro-Węgier, a następnie znalazła się w granicach Rumunii. Siedmiogród jest również ojczyzną Sasów, ludności pochodzącej z obszarów między Renem i Mozelą, których w XII wieku sprowadzono do Siedmiogrodu w celu osiedlenia się, kiedy region ten znajdował się pod władzą węgierskich królów.
Film odsłania nam ten niemal całkowicie zapomniany świat, ukazany w oparciu docenioną przez czytelników powieść autobiograficzną "Kogut ze ściętą głową", napisaną przez siedmiogrodzkiego pisarza Eginalda Schlattnera i opublikowaną w 1998. , Autor ten żyje w Rumunii, lecz pisze w języku niemieckim. W swej powieści przedstawia nam siedmiogrodzki świat – który zawdzięcza swoją prosperity właśnie panującej tam etnicznej różnorodności – dokładnie w momencie, w którym rosnący nacjonalizm zwiastuje nadejście niszczej siły, która położy kres tej zadziwiającej i wyjątkowej kulturze. Aktualność tego przesłania również jest w filmie obecna.
Tak jak dzieło literackie, które było dla niego inspiracją, film opowiada historię o bolesnym dojrzewaniu w okresie radykalnych zmian.
|