Drogi Widzu, podczas świadczenia usług przetwarzamy dostarczane przez Ciebie dane zgodnie z naszą Polityką RODO.
Kliknij aby dowiedzieć się jakie dane przetwarzamy, jak je chronimy oraz o przysługujących Ci z tego tytułu prawach.
Informujemy również, że nasza strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies.
Podczas korzystania ze strony pliki cookies zapisywane są zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych oraz wyłączyć obsługę plików cookies, informacje
jak to zrobić przeczytasz tutaj i tutaj.
Jean-Pierre Léaud, Claire Maurier, Albert Rémy, Patrick Auffray
Nagrody
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes: Złota Palma 1959: Najlepszy reżyser (François Truffaut)
Stowarzyszenie Nowojorskich Krytyków Filmowych (NYFCC) 1959: Najlepszy film zagraniczny
Nominacje
Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej: Oscar 1960: Najlepsze oryginalne materiały do scenariusza i scenariusz (François Truffaut, Marcel Moussy)
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes: Złota Palma 1959: Udział w konkursie głównym
Brytyjska Akademia Sztuk Filmowych i Telewizyjnych: BAFTA 1961: Najlepszy film, Najbardziej obiecujący pierwszoplanowy debiut aktorski (Jean-Pierre Léaud)
Pełnometrażowy debiut jednego z najwybitniejszych przedstawicieli francuskiej nowej fali, pierwszy z pięcioczęściowego cyklu film z tym samym, młodym bohaterem. Akcja rozgrywa się w Paryżu. Trzynastoletni Antoine (Jean-Pierre Leaud) nie znajduje zrozumienia u rodziców - słabowitego ojca interesującego się tylko samochodami oraz matki nie poświęcającej mu uwagi. W szkole także nie czuje się dobrze, a jego życie, pozbawione zasad powoduje konflikty z dorosłymi. Marzeniem chłopca jest ucieczka nad morze. W tym celu, wraz z jedynym przyjacielem kradnie maszynę do pisania, lecz jego czyn zostaje odkryty. Nagroda za reżyserię na festiwalu w Cannes, nominacja do Oscara za scenariusz. Część krytyków dopatrywała się w filmie autobiograficznych wątków z życia reżysera