Ta strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. [X]


Biografia
Woody Allen
więcej
Pedro Almodóvar
więcej
Robert Altman
więcej
Michelangelo Antonioni
więcej
Julian Antoniszczak
więcej
Andrzej Barański
więcej
Stanisław Bareja
więcej
Matthew Barney
więcej
Marco Bellocchio
więcej
Ingmar Bergman
więcej
Bernardo Bertolucci
więcej
Joel i Ethan Coen
więcej
Sofia Coppola
więcej
Franco de Pena
więcej
Doris Dörrie
więcej
Federico Fellini
więcej
Tony Gatlif
więcej
Aleksiej German
więcej
Sławomir Grünberg
więcej
Dušan Hanák
więcej
Jim Jarmusch
więcej
Wojciech Jerzy Has
więcej
Aki Kaurismaki
więcej
Bartosz Kędzkierski
więcej
Krzysztof Kieślowski
więcej
Takeshi Kitano
więcej
Jan Jakub Kolski
więcej
Stanley Kubrick
więcej
Akira Kurosawa
więcej
Emir Kusturica
więcej
Mike Leigh
więcej
Claude Lelouch
więcej
Witold Leszczyński
więcej
Lech Majewski
więcej
John Malkovich
więcej
Jiri Menzel
więcej
Andrzej Munk
więcej
Kira Gieorgijewna Muratowa
więcej
Jaromir Nohavica
więcej
Manoel de Oliveira
więcej
Chan-wook Park
więcej
Alan Parker
więcej
Pier Paolo Pasolini
więcej
Paweł Pawlikowski
więcej
Roman Polański
więcej
Volker Schlöndorff
więcej
Ulrich Seidl
więcej
Jim Sheridan
więcej
Andriej Siergiejewicz Michałkow-Konczałowski
więcej
Aleksander Sokurow
więcej
István Szabó
więcej
Lars von Trier
więcej
Francois Truffaut
więcej
Gus Van Sant
więcej
Alex van Warmerdam
więcej
Luchino Visconti
więcej
Wim Wenders
więcej
Wojciech Wiszniewski
więcej
Przemysław Wojcieszek
więcej
Petr Zelenka
więcej
Jan Švankmajer
więcej
Andrzej Żuławski
więcej


Petr Zelenka

BIOGRAFIA

Zawód: reżyser, scenarzysta
Data urodzenia: 21 sierpnia 1967
Miejsce urodzenia: Praga, Czechosłowacja
Znak zodiaku: Lew

Jeden z najbardziej znanych czeskich reżyserów młodego pokolenia. Spadkobierca czeskiego surrealizmu. Swoich bohaterów traktuje z nieskrywaną ironią, okraszoną ciepłym humorem. Ze światem filmu zetknął się już w dzieciństwie, jego ojciec był scenarzystą w studiu filmowym Barrandov, matka pracowała jako kierownik literacki w czeskiej telewizji. Gdy po szkole średniej decydował o kierunku studiów, wybierał między matematyką i scenopisarstwem. Zwyciężyła miłość do kina i Zelenka został studentem Wydziału Scenopisarstwa i Dramaturgii słynnej praskiej szkoły filmowej Famu.

Pierwsze scenariusze napisał już w trakcie studiów. Realizował je kolega z roku Zelenki, Jan Hřebejk. W 1988 r. powstał film „Co všechno chcete vedet o sexu a bojíte se to prožít”. Efektem współpracy obu panów były też „L. P. 1948” (1989) i „Nedelejte nic, pokud k tomu nemáte vážný duvod” (1991).

Uczelnię ukończył Zelenka w 1991 r., po czym śladami ojca, zaczął pracować jako scenarzysta i script editor w wytwórni Barrandov. W tym czasie dla angielskiej BBC nakręcił program „Czech Mat”. W latach 90. rozpoczął także współpracę z czeską telewizją, dla której pisał scenariusze komedii i realizował filmy dokumentalne. Zasłynął jako twórca tzw. filmowych mistyfikacji, czyli filmów, które naśladowały dokumenty, mimo iż były w całości wykreowane. Pierwszy z nich powstał w 1993 r. i nosił tytuł „Visací zámek 1982-2007”. Ogromne zamieszanie w Czechach wywołała kolejna mistyfikacja Zelenki „Mnága - happy end” (1996). Film opowiadał fikcyjną historię wypromowania amatorskiego zespołu rockowego Mnaga. Grupa powstała specjalnie na potrzeby dokumentu Zelenki, ale sukces filmu sprawił, że Mnaga zyskała niespodziewaną popularność w całych Czechach. Filmowa mistyfikacja Zelenki stała się kinowym debiutem reżysera. Film pokazywano w kinach Czech, Niemiec i Holandii. Nagrodzono go na festiwalu filmowym w Pilznie i festiwalu w Cottbus.

Wielkim sukcesem w Czechach okazał się pierwszy fabularny pełnometrażowy film Zelenki „Guzikowcy” (1997). To czarna komedia składająca się z sześciu przeplatających się nowelek o zwyczajnych ludziach, których gnębią różne niezwyczajne fobie. Film zdobył nagrodę rotterdamskiego Tygrysa, Złotego Zimorodka festiwalu Finále, Złotą Różę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Bergamo, nagrodę czeskiej krytyki i 4 Czeskie Lwy.

W 2000 r. na ekrany kin weszła tragikomedia „Samotni” w reżyserii Davida Ondricka. Scenariusz filmu był dziełem Petra Zelenki. Z charakterystyczną dla siebie ciepłą ironią stworzył w nim historię młodych mieszkańców Pragi, którzy zmagają się z samotnością. „Samotnych” nagrodzono na wielu międzynarodowych festiwalach filmowych, film zdobył nagrody publiczności Warszawskiego Festiwalu Filmowego i Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Salonikach, nagrodę FIPRESCI oraz Jury Ekumenicznego Festiwalu w Mannheim.

W roku premiery „Samotnych” Zelenka powrócił do reżyserii. Wziął udział w wielkim międzynarodowym projekcie o nazwie „Erotic Tales”. Był to zrealizowany przez europejskich reżyserów cykl filmów krótkometrażowych powstałych na zamówienie niemieckiej telewizji. Do pracy nad częściami cyklu poza Zelenką zaproszono m.in. Mikę Kaurismäkiego, Kena Russella i Melvina van Peeblesa. Film Zelenki nosił tytuł „Power” i opowiadał o pracującym w nocnym klubie magiku, który nagle odkrywa u siebie nadprzyrodzone zdolności.

W konwencji fałszywego dokumentu nakręcił Zelenka w 2002 r. „Rok diabła”. Historię czeskiego barda koncertującego z grupą Cechomor wymyślił w autobusie jadącym do Amsterdamu. „Rok diabła” okazał się w Czechach wielkim sukcesem frekwencyjnymi podobnie jak w przypadku wcześniejszego filmu „Mnága - happy end” przyczynił się do popularności swoich bohaterów w realnym życiu. Dzięki opowieści o Jaromírze Nohavicy Zelenka znów święcił triumfy na festiwalach: „Rok diabła” zdobył Kryształowy Glob Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Varach, Nagrodę Główną Festiwalu w Trieście 2003, Nagrodę Publiczności Finále 2002 i 7 Czeskich Lwów, w tym dla Najlepszego Filmu, za Najlepszą Reżyserię, Montaż i Muzykę.

Kolejny film zrealizowany przez Zelenkę powstał na podstawie sztuki teatralnej, którą reżyser napisał kilka lat wcześniej. „Opowieści o zwyczajnym szaleństwie” zostały uznane za najlepszy czeski dramat 2001 roku. Powstały w 2005 r. film opowiada o poszukiwaniu szczęścia i tęsknocie za miłością. Jak w innych filmach czeskiego reżysera nie brak w nim także absurdu i szaleństwa. Za filmowe „Opowieści o zwyczajnym szaleństwie” otrzymał Zelenka 6 nominacji do Czeskiego Lwa.

Obecnie reżyser pracuje nad projektem filmu o człowieku, który wynalazł bezdotykowy instrument. W trakcie realizacji jest również obraz „The Best Films of Our Lives” – opowieść o ludziach, na których życie w szczególny sposób wpłynęło kino.

Poza reżyserią i scenopisarstwem wielką pasją Zelenki od lat pozostaje muzyka. Zanim został studentem szkoły filmowej, był basistą punkowej grupy „V noci”. Dla swojego zespołu pisał także teksty. Kilka lat temu z przyjaciółmi stworzył grupę „Resztki Charyzmatu”.

(oprac. Elżbieta Polkowska)

FILMOGRAFIA:

reżyser:

2009: Nejlepší filmy našeho života
2008: Bracia Karamazow (Karamazovi)
2005: Opowieści o zwyczajnym szaleństwie (Příběhy obyčejného šílenství)
2002: Rok diabła (Rok ďábla)
2000: Powers
1997: Guzikowcy (Knoflíkáři)
1997: Jak se žije komparsistům podle Petra Zelenky
1996: Mnaga – Happy end (Mňága - Happy end)

scenariusz:

2009: Nejlepší filmy našeho života
2008: Bracia Karamazow (Karamazovi)
2005: Opowieści o zwyczajnym szaleństwie (Příběhy obyčejného šílenství)
2002: Rok diabła (Rok ďábla)
2000: Samotni (Samotáři)
2000: Powers
1997: Guzikowcy (Knoflíkáři)
1997: Jak se žije komparsistům podle Petra Zelenky
1996: Mnaga – Happy end (Mňága - Happy end)
1991: Svedkyne
1991: Nedělejte nic pokud k tomu nemáte vážný důvod
1989: L.P. 1948
1988: Co vsechno chcete vedet o sexu a bojite se to prozit

aktor:

2000: Veselé krvavé kure jako Harry
1997: Guzikowcy (Knoflíkáři) jako Deviant
1996: Mnaga – Happy end (Mňága - Happy end) jako Człowiek z orzeszkami

materiały do scenariusza:

2005: Opowieści o zwyczajnym szaleństwie (Příběhy obyčejného šílenství) "Příběhy obyčejného šílenství" (sztuka)

Copyright 2000 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie CharlieWebmedia