Ta strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. [X]


Biografia
Woody Allen
więcej
Pedro Almodóvar
więcej
Robert Altman
więcej
Michelangelo Antonioni
więcej
Julian Antoniszczak
więcej
Andrzej Barański
więcej
Stanisław Bareja
więcej
Matthew Barney
więcej
Marco Bellocchio
więcej
Ingmar Bergman
więcej
Bernardo Bertolucci
więcej
Joel i Ethan Coen
więcej
Sofia Coppola
więcej
Franco de Pena
więcej
Doris Dörrie
więcej
Federico Fellini
więcej
Tony Gatlif
więcej
Aleksiej German
więcej
Sławomir Grünberg
więcej
Dušan Hanák
więcej
Jim Jarmusch
więcej
Wojciech Jerzy Has
więcej
Aki Kaurismaki
więcej
Bartosz Kędzkierski
więcej
Krzysztof Kieślowski
więcej
Takeshi Kitano
więcej
Jan Jakub Kolski
więcej
Stanley Kubrick
więcej
Akira Kurosawa
więcej
Emir Kusturica
więcej
Mike Leigh
więcej
Claude Lelouch
więcej
Witold Leszczyński
więcej
Lech Majewski
więcej
John Malkovich
więcej
Jiri Menzel
więcej
Andrzej Munk
więcej
Kira Gieorgijewna Muratowa
więcej
Jaromir Nohavica
więcej
Manoel de Oliveira
więcej
Chan-wook Park
więcej
Alan Parker
więcej
Pier Paolo Pasolini
więcej
Paweł Pawlikowski
więcej
Roman Polański
więcej
Volker Schlöndorff
więcej
Ulrich Seidl
więcej
Jim Sheridan
więcej
Andriej Siergiejewicz Michałkow-Konczałowski
więcej
Aleksander Sokurow
więcej
István Szabó
więcej
Lars von Trier
więcej
Francois Truffaut
więcej
Gus Van Sant
więcej
Alex van Warmerdam
więcej
Luchino Visconti
więcej
Wim Wenders
więcej
Wojciech Wiszniewski
więcej
Przemysław Wojcieszek
więcej
Petr Zelenka
więcej
Jan Švankmajer
więcej
Andrzej Żuławski
więcej


Sławomir Grünberg

BIOGRAFIA

Operator, reżyser, producent filmowy i telewizyjny. Po ukończeniu studiów reżyserskich w 1981 r. wyjechał na stałe do Stanów Zjednoczonych, gdzie nieprzerwanie realizuje filmy dokumentalne, a do tej pory wyreżyserował i wyprodukował ponad 40 filmów dokumentalnych. Urodził się 6 kwietnia 1951 r. w Lublinie. Jest absolwentem Państwowej Wyżej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi na wydziale reżyserii. W 2007 roku otrzymał nagrodę Złotego Glana kina Charlie w Łodzi. Otrzymał także Stypendium Guggenheima: Sztuki piękne, Stany Zjednoczone i Kanada, Państwową Nagrodę Emmy, Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Pradze oraz Nagrodę Catcher w 2004 r.

» Sławomir Grünberg w serwisie Film Polski

WYBRANE FILMY

"Karski i władcy ludzkości" to jeden z najnowszych filmów Sławomira Grünberga, który trafił do kin w kwietniu 2015 r. Film został zadedykowany przez twórcę swojemu ojcu Karolowi, który (jak podkreśla) najbardziej kibicował mu przy powstawaniu filmu. Początki jak zaznacza nie były łatwe, co w głównej mierze wiązało się z brakiem środków finansowych i niełatwymi sposobami ich pozyskiwania. Jednak zamierzony efekt udało sie osiągnąć. W filmie Sławomira Grünberga archiwalne materiały, wywiady i współczesne animacje budują portret Karskiego jako niezłomnego moralnego arystokraty. "Karski i władcy ludzkości" to poruszająca opowieść o okrucieństwie wojny, która naznacza. Choć od zakończenia II wojny światowej minęło już siedemdziesiąt lat, wciąż nie powstał w Polsce ani jeden film fabularny poświęcony Janowi Karskiemu, człowiekowi, którego życie to gotowy scenariusz wojennego thrillera - pełnego zwrotów akcji, pasjonujących wydarzeń i ukrytych sensów. To opowieść o odwadze i zwątpieniu, o nieludzkim obliczu wojny i poczuciu osobistej przegranej pomimo historycznego sukcesu. W dokumentalnym "Karskim i władcach ludzkości" Sławomir Grünberg skrupulatnie rekonstruuje najważniejsze wydarzenia z życia Jana Karskiego, by nakreślić jego portret, a zarazem opowiedzieć o okrutnych czasach, w których przyszło mu żyć. Z archiwalnych nagrań (w tym z wywiadów Claude'a Lanzmanna z "Shoah"), rozmów z politologami i świadkami wydarzeń (m.in. prof. Zbigniewem Brzezińskim i Władysławem Bartoszewskim) oraz z animowanych sekwencji buduje opowieść o odwadze i moralnej czystości opierającej się wojennej pożodze.

“Płonący facet" to film, w którym wszystko zaczęło się 20 lat temu w San Francisco. Rozczarowany przygodą miłosną Larry Harvey spontanicznie postanowił spalić na plaży 20-metrową kukłę symbolizującą mężczyznę. Wyobraźmy sobie, ze jesteśmy na ogromnej amerykańskiej pustyni, w środku największego na świecie festiwalu wolności i sztuki - gdzie spotykamy artystów z Łodzi Kaliskiej, którzy postanawiają wystawić tam operę z udziałem jednego grubasa i 18 tysięcy nagich kobiet na rowerach; gdzie obserwujemy byłego przewodniczącego jednego z regionów Solidarności obnoszącego się nago z flagą polską jako symbolem wolności; gdzie spotykamy reżysera filmowego, który ma obsesje na punkcie oglądalności filmu; gdzie wraz z 40 tysiącami uczestników bierzemy udział w pogańskim, rytualnym spaleniu kukły faceta; gdzie niesforna ekipa filmowa wypija wódkę przeznaczoną na party a dźwiękowiec zakochuje się w aktorce i gdzie w tle rozbrzmiewa muzyka opiewająca uroki sanatorium w Ciechocinku - to otrzymamy szkic komedii filmowej: "Płonący facet”.

"Nie płacz kiedy odjadę". Historia Zygmunta Sieradzkiego, który po długim czasie wraca do Warszawy szukając skrawków pamięci o swojej mamie – Wandzie Sieradzkiej, będącej autorką tekstów do piosenek oraz poetką. W filmie usłyszymy utwór napisany przez W. Sieradzką wykonany przez Marino Marini – "Nie płacz, kiedy odjadę". Marino Marini zdobył serca Polaków po tym jak W. Sieradzka zauroczona włoskim piosenkarzem napisała dla niego ową piosenkę. Do tej pory jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich przebojów z lat sześćdziesiątych, na którym wychowały się miliony Polaków. Trzonem filmowej opowieści jest intymny wywiad przeprowadzony z Zygmuntem, w którym zmaga się on ze swoimi opiniami i uczuciami o swojej matce. Te często były dość skomplikowane. Można powiedzieć, ze Wanda Sieradzka była zaborcza co do syna i ich relacje były dużo lepsze na odległość. Uzupełnieniem tego wywiadu są opinie innych osób bliskich Wandzie lub Zygmuntowi, z którymi przeprowadziliśmy wywiady. Wanda wychowuje się w zasymilowanej bogatej rodzinie Żydowskiej Kahanow w Łodzi. Ojciec prawnik, Piłsudczyk, matka właściwości gabinetu stomatologicznego. Ważną role w życiu Wandy odgrywa gosposia Mania, która regularnie zabiera Wandę do kościoła po szkole, co jej pomogło uratować się jej w czasie wojny.





FILMOGRAFIA
  • 2016 Nie płacz kiedy odjadę
  • 2015 Amnezja
  • 2015 Karski i władcy ludzkości
  • 2011 Coming out po polsku
  • 2011 Czerwony guzik
  • 2010 In the name of their mothers. the story of irena sendler
  • 2010 Trans-akcja
  • 2009 Perecowicze
  • 2009 Upadek imperium
  • 2008 Na początku było hillside ave
  • 2007 Portraits of emotion
  • 2006 Cruel and unusual
  • 2006 Płonący facet
  • 2006 Saved by deportation
  • 2005 "Wygnańcy". nieznani bohaterowie solidarności
  • 2005 Dziedzictwo jedwabnego
  • 2005 Omar & pete
  • 2005 Waging a living
  • 2004 Aging out
  • 2004 Anya (in and out of focus)
  • 2004 B&b guestbook 9/11
  • 2004 Borderline. people versus eunice baker
  • 2004 Sister rose's passion
  • 2003 The shakespeare sessions
  • 2002 Fenceline. a company town divided
  • 2002 Stage on screen. the topdog diaries
  • 2002 Stealing the fire
  • 2000 Legacy
  • 2000 Sidney poitier. one bright light
Copyright 2000 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie CharlieWebmedia