EDUKACJA FILMOWA
Tropy szkoła ponadgimnazjalna
Tropy filmowe
- Eposy starożytnych
- Mity i mitologia, mity czasów nowożytnych (rozpoznawanie wątków mitycznych i ich transformacji w sztuce różnych epok, także w kulturze masowej).
- Reinterpretacja mitów
- motyw herosa w kulturze współczesnej
- mity poszczególnych epok
- mity kinematografii - filmy kultowe
- Tragizm i bohater tragiczny, bohater romantyczny
- Motyw sławy i władzy
- Wątki apokaliptyczne w kulturze masowej
- Bohaterowie średniowiecza - rycerz i władca (etos rycerski: pojęcie honoru, średniowieczne eposy rycerskie bądź ich motywy - współcześnie, saga a literatura fantasy)
- Motyw miłości i śmierci, miłości i zazdrości, miłości romantycznej, tańca śmierci
- Utopia i Arkadia - marzenia o idealnym społeczeństwie i krainie szczęśliwej
- Fantastyka i groteska w sztuce, fantastyka naukowa - wizje przyszłości
- Wzorce osobowe
- Motywy: zbrodni, winy, kary, odkupienia
- Różne postawy człowieka wobec Boga i szatana, dobra i zła
- Sen jako motyw w sztuce
- Różne oblicza miłości
- Portrety kobiet
- Cywilizacja a natura
- Geniusz, indywidualista, artysta - kult, osoba przeklęta, artysta i jego dzieło
- Racje serca i racje rozumu
- Obrazy innych kultur
- Problem wierności i zdrady, spiskowcy i buntownicy (moralne koszty spiskowania)
- Motyw wędrówki
- Człowiek wobec historii
- Obraz i mechanizmy rewolucji
- Katastrofizm
- Sztuka realizmu i naturalizmu
- Szekspir w filmie
- Różne rozumienia i wzorce patriotyzmu
- Losy Polaków, etosy polskie, mity narodowe, rozrachunek z nimi
- Motyw świata-teatru
- Obrazy życia wsi
- Miasto moloch
- Czas jako bohater dzieła
- Motyw ogrodu
- Motyw starości
- Motyw labiryntu
- Kryzys kultury
- Kultura jako pamięć zbiorowości
- Tragizm pokolenia Kolumbów
- Świadectwa holocaustu
- Człowiek w sytuacji granicznej
- Obraz kata i ofiary
- Doświadczenie totalitaryzmu
- Próby ocalenia człowieczeństwa w świecie odwróconego Dekalogu
- Rzeczywistość powojennej Polski (kraj i emigracja), rzeczywistość peerelowska i jej groteskowa deformacja
- Konflikty międzypokoleniowe
- Zagadnienie wolności słowa
- Postmodernizm
- W świecie kultury masowej, reklamy i Internetu
- Problem adaptacji filmowej
- Oblicza epok
Zalecana lektura :
- A. Mickiewicz - Pan Tadeusz, Lawa- opowieść o Dziadach
- B. Prus - Lalka
- E. Orzeszkowa - Nad Niemnem
- H. Sienkiewicz - Potop, Quo vadis,
- S. Wyspiański - Wesele
- W. Reymont - Chłopi
- S. Żeromski - Ludzie bezdomni, Przedwiośnie
- W. Gombrowicz - Ferdydurke
- Witkacy - Nienasycenie, Pożegnanie jesieni
- wybrane dramaty starożytne: Król Edyp, Medea, Tytus Andronikus
- W. Szekspir - Makbet (Tron we krwi, Tragedia Makbeta)
- J. Conrad - Jądro ciemności - Czas Apokalipsy
- A. Camus - Dżuma
- F. Kafka - Proces
- M. Bułhakow - Mistrz i Małgorzata
inne teksty kultury (spektakle teatralne, utwory muzyczne, obrazy, słuchowiska, programy telewizyjne, teksty prasowe).
ZAGADNIENIA FILMOZNAWCZE - SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA
(oprac. na podstawie Joanna Olczak, Plan realizacji materiału wiedzy o kulturze w liceum
i technikum, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2004)
- Film - medium i sztuka
- film jako medium i tekst kultury,
- rodzaje planów filmowych i ich funkcja,
- rola efektów specjalnych,
- zależność sztuki filmowej od rozwoju techniki,*
- film jako przedsięwzięcie ekonomiczne,*
- mechanizm tworzenia w filmie iluzji rzeczywistości,*
- film animowany,*
- film a inne sztuki.*
- Narracja filmowa
- scenariusz i scenopis,
- podstawowe elementy budowy dzieła filmowego (ujęcie, scena, sekwencja),
- elementy narracji filmowej (czas, przestrzeń, wydarzenia),
- rola montażu w filmie,
- rodzaje montażu filmowego (np. montaż narracyjny, montaż intelektualny),
- narracja w filmie fabularnym i powieści - różnica i podobieństwa,
- sposób opowiadania historii w kinie dawnym,*
- sposób narracji w kinie hollywoodzkim,*
- znaczenie selektywności obrazu filmowego.*
- Filmowe środki wyrazu
- główne pojęcia stylistyki filmowej (ujęcie, przeciwujęcie, plan, kadr, scena),
- rola środków filmowych środków wyrazu w tworzeniu narracji filmowej i budowaniu znaczeń;
- analiza i interpretacja tekstu filmowego (z zastosowaniem terminologii filmoznawczej).*
- Kino gatunków
- pojęcia: kino gatunków, konwencja gatunkowa, klasyka gatunku,
- wyróżniające cechy podstawowych gatunków filmowych,
- stylizacja w filmie (pastisz, parodia),*
- kino jako "fabryka snów,*
- rola kina gatunków w kulturze.*
- Kino autorskie
- twórcy filmu (zawody i funkcje osób pracujących nad realizacją filmu),
- film jako dzieło zbiorowe i dzieło reżysera,
- znaczenie określenia "kino autorskie",
- postulaty francuskich reżyserów Nowej Fali,
- polska szkoła filmowa i jej przedstawiciele,
- wybitni twórcy europejskiego i polskiego kina autorskiego i ich dokonania (na wybranych przykładach),*
- znaczenie metafor: film jako współczesna katedra, kamera-pióro.*
- Adaptacje filmowe, adaptacje filmu
- adaptacja filmowa a jej literacki pierwowzór (stopień wierności oryginałowi, celowość wprowadzonych zmian, granice inwencji reżysera),
- środki wyrazu zastosowane w adaptacji,
- przykłady znanych adaptacji filmowych (polskich i zagranicznych),
- problemy związane z adaptacją filmu (np. w komiksie, grze komputerowej).*
- związki między literaturą i filmem (nieprzekładalność literatury i filmu?).*
- Film dokumentalny
- film dokumentalny a film fabularny (różnice i podobieństwa),
- przykłady filmów łączących fikcję z dokumentem,
- rola inscenizacji i komentarza w filmie dokumentalnym,
- film dokumentalny jako subiektywna wypowiedź reżysera,
- możliwości manipulacji w filmie dokumentalnym,
- kodeks etyczny BBC.
| |
Kupujesz bilet online? Możesz okazać go na telefonie, przed wejściem na salę
www.OpenCinema.pl
Zapraszamy do współpracy przy organizacji kina letniego
|