Ta strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. [X]



EDUKACJA FILMOWA


Tropy szkoła podstawowa

I. Film jako tekst kultury; historia, genologia i język filmu.

Klasa IV
  1. Film jako jeden z rodzajów mediów.
  2. Film jako źródło wiedzy (film popularnonaukowy, dokumentalny, fabularny, animowany).
  3. Adaptacja filmowa.

Klasa V
  1. Język filmu.
  2. Gatunki filmowe: film fabularny, dokumentalny, animowany, dydaktyczny, komedia, dramat, film rysunkowy, wojenny, przyrodniczy, historyczny.
  3. Film fabularny jako źródło wiadomości o epoce (scenografia, kostium).
  4. Selekcja i interpretacja materiału filmowego.
  5. Subiektywizm i stronniczość przekazów.

Klasa VI
  1. Historia powstania filmu.
  2. Fikcja w mediach.
  3. Realność i nierealność w przekazach medialnych.
  4. Rozwijanie wiedzy o filmie:
    • adaptacja filmowa a dzieło literackie,
    • scenariusz, scenopis,
    • rodzaje planów filmowych,
    • kadr filmowy,
    • rola reżysera,
    • film niemy,
    • montaż,
    • techniki komputerowe,
    • efekty specjalne, animacja komputerowa,
    • prawa przyrody a fikcja filmowa.

II. Zagadnienia, kręgi tematyczne (przykłady), lektury.

Klasa IV
  1. Dom rodzinny, region, ojczyzna.
  2. Ja i inni ludzie, przyjaciele.
  3. Miłość w życiu człowieka.
  4. Tradycja, obyczaje.
  5. Codzienność a wyobrażenia i marzenia.
  6. Wartości uniwersalne: dobro, prawda, piękno, sprawiedliwość.
  7. Wybrane lektury:
    • baśnie polskie i innych narodów (także baśń filmowa i muzyczna),
    • J. Brzechwa "Akademia pana Kleksa",
    • F. E. Burnett "Mały lord", "Mała księżniczka",
    • C. Collodi "Pinokio",
    • T. Janson "Opowiadania z Doliny Muminków",
    • J. Korczak "Król Maciuś Pierwszy",
    • M. Krueger "Uczo, dynia sto dwadzieścia pięć",
    • A. Lindgren - wybrana powieść.

Klasa V
  1. Moje korzenie (przeszłość tradycja).
  2. Człowiek i natura.
  3. Szacunek dla inności.
  4. Ciekawość świata i chęć jego poznawania
  5. Rozum i uczucia.
  6. Wartości uniwersalne: tolerancja, szacunek dla tradycji, odpowiedzialność za najbliższe otoczenie.
  7. Wybrane lektury:
    • wybrane mity i legendy,
    • H. Sienkiewicz "W pustyni i w puszczy",
    • F. E. Burnett "Tajemniczy ogród",
    • M. Ende "Momo" lub "Niekończąca się historia",
    • A. Lindgren - wybrana powieść,
    • K. Makuszyński "Panna z mokrą głową",
    • F. Molnar "Chłopcy z placu Broni",
    • M. Twain "Przygody Tomka Sawyera",
    • S. Szmaglewska "Czarne Stopy".

Klasa VI
  1. Człowiek i religia, potrzeba życia według wartości uniwersalnych.
  2. Radość życia i świadomość przemijania.
  3. Praca nad sobą, cele, aspiracje, dążenia.
  4. Współpraca z innymi, współodpowiedzialność.
  5. Wartości uniwersalne: altruizm, życzliwość, bezinteresowność, odpowiedzialność.
  6. Wybrane lektury:
    • S. Lem "Bajki robotów",
    • L. M. Montgomery "Ania z Zielonego Wzgórza",
    • A. Szklarski - wybrana powieść,
    • I. Jurgielewiczowa - wybrana powieść,
    • K. Makuszyński - wybrana powieść,
    • J. Verne - wybrana powieść,
    • J. R. R. Tolkien - wybrana powieść,
    • M. Musierowicz - wybrana powieść.
Copyright 2000 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie CharlieWebmedia