Ta strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. [X]



EDUKACJA FILMOWA


Tropy szkoła ponadgimnazjalna

Tropy filmowe

  1. Eposy starożytnych
  2. Mity i mitologia, mity czasów nowożytnych (rozpoznawanie wątków mitycznych i ich transformacji w sztuce różnych epok, także w kulturze masowej).
  3. Reinterpretacja mitów
    • motyw herosa w kulturze współczesnej
    • mity poszczególnych epok
    • mity kinematografii - filmy kultowe
  4. Tragizm i bohater tragiczny, bohater romantyczny
  5. Motyw sławy i władzy
  6. Wątki apokaliptyczne w kulturze masowej
  7. Bohaterowie średniowiecza - rycerz i władca (etos rycerski: pojęcie honoru, średniowieczne eposy rycerskie bądź ich motywy - współcześnie, saga a literatura fantasy)
  8. Motyw miłości i śmierci, miłości i zazdrości, miłości romantycznej, tańca śmierci
  9. Utopia i Arkadia - marzenia o idealnym społeczeństwie i krainie szczęśliwej
  10. Fantastyka i groteska w sztuce, fantastyka naukowa - wizje przyszłości
  11. Wzorce osobowe
  12. Motywy: zbrodni, winy, kary, odkupienia
  13. Różne postawy człowieka wobec Boga i szatana, dobra i zła
  14. Sen jako motyw w sztuce
  15. Różne oblicza miłości
  16. Portrety kobiet
  17. Cywilizacja a natura
  18. Geniusz, indywidualista, artysta - kult, osoba przeklęta, artysta i jego dzieło
  19. Racje serca i racje rozumu
  20. Obrazy innych kultur
  21. Problem wierności i zdrady, spiskowcy i buntownicy (moralne koszty spiskowania)
  22. Motyw wędrówki
  23. Człowiek wobec historii
  24. Obraz i mechanizmy rewolucji
  25. Katastrofizm
  26. Sztuka realizmu i naturalizmu
  27. Szekspir w filmie
  28. Różne rozumienia i wzorce patriotyzmu
  29. Losy Polaków, etosy polskie, mity narodowe, rozrachunek z nimi
  30. Motyw świata-teatru
  31. Obrazy życia wsi
  32. Miasto moloch
  33. Czas jako bohater dzieła
  34. Motyw ogrodu
  35. Motyw starości
  36. Motyw labiryntu
  37. Kryzys kultury
  38. Kultura jako pamięć zbiorowości
  39. Tragizm pokolenia Kolumbów
  40. Świadectwa holocaustu
  41. Człowiek w sytuacji granicznej
  42. Obraz kata i ofiary
  43. Doświadczenie totalitaryzmu
  44. Próby ocalenia człowieczeństwa w świecie odwróconego Dekalogu
  45. Rzeczywistość powojennej Polski (kraj i emigracja), rzeczywistość peerelowska i jej groteskowa deformacja
  46. Konflikty międzypokoleniowe
  47. Zagadnienie wolności słowa
  48. Postmodernizm
  49. W świecie kultury masowej, reklamy i Internetu
  50. Problem adaptacji filmowej
  51. Oblicza epok

Zalecana lektura :
  • A. Mickiewicz - Pan Tadeusz, Lawa- opowieść o Dziadach
  • B. Prus - Lalka
  • E. Orzeszkowa - Nad Niemnem
  • H. Sienkiewicz - Potop, Quo vadis,
  • S. Wyspiański - Wesele
  • W. Reymont - Chłopi
  • S. Żeromski - Ludzie bezdomni, Przedwiośnie
  • W. Gombrowicz - Ferdydurke
  • Witkacy - Nienasycenie, Pożegnanie jesieni

  • wybrane dramaty starożytne: Król Edyp, Medea, Tytus Andronikus
  • W. Szekspir - Makbet (Tron we krwi, Tragedia Makbeta)
  • J. Conrad - Jądro ciemności - Czas Apokalipsy
  • A. Camus - Dżuma
  • F. Kafka - Proces
  • M. Bułhakow - Mistrz i Małgorzata
inne teksty kultury (spektakle teatralne, utwory muzyczne, obrazy, słuchowiska, programy telewizyjne, teksty prasowe).

ZAGADNIENIA FILMOZNAWCZE - SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA
(oprac. na podstawie Joanna Olczak, Plan realizacji materiału wiedzy o kulturze w liceum i technikum, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2004)
  1. Film - medium i sztuka
    • film jako medium i tekst kultury,
    • rodzaje planów filmowych i ich funkcja,
    • rola efektów specjalnych,
    • zależność sztuki filmowej od rozwoju techniki,*
    • film jako przedsięwzięcie ekonomiczne,*
    • mechanizm tworzenia w filmie iluzji rzeczywistości,*
    • film animowany,*
    • film a inne sztuki.*
  2. Narracja filmowa
    • scenariusz i scenopis,
    • podstawowe elementy budowy dzieła filmowego (ujęcie, scena, sekwencja),
    • elementy narracji filmowej (czas, przestrzeń, wydarzenia),
    • rola montażu w filmie,
    • rodzaje montażu filmowego (np. montaż narracyjny, montaż intelektualny),
    • narracja w filmie fabularnym i powieści - różnica i podobieństwa,
    • sposób opowiadania historii w kinie dawnym,*
    • sposób narracji w kinie hollywoodzkim,*
    • znaczenie selektywności obrazu filmowego.*
  3. Filmowe środki wyrazu
    • główne pojęcia stylistyki filmowej (ujęcie, przeciwujęcie, plan, kadr, scena),
    • rola środków filmowych środków wyrazu w tworzeniu narracji filmowej i budowaniu znaczeń;
    • analiza i interpretacja tekstu filmowego (z zastosowaniem terminologii filmoznawczej).*
  4. Kino gatunków
    • pojęcia: kino gatunków, konwencja gatunkowa, klasyka gatunku,
    • wyróżniające cechy podstawowych gatunków filmowych,
    • stylizacja w filmie (pastisz, parodia),*
    • kino jako "fabryka snów,*
    • rola kina gatunków w kulturze.*
  5. Kino autorskie
    • twórcy filmu (zawody i funkcje osób pracujących nad realizacją filmu),
    • film jako dzieło zbiorowe i dzieło reżysera,
    • znaczenie określenia "kino autorskie",
    • postulaty francuskich reżyserów Nowej Fali,
    • polska szkoła filmowa i jej przedstawiciele,
    • wybitni twórcy europejskiego i polskiego kina autorskiego i ich dokonania (na wybranych przykładach),*
    • znaczenie metafor: film jako współczesna katedra, kamera-pióro.*
  6. Adaptacje filmowe, adaptacje filmu
    • adaptacja filmowa a jej literacki pierwowzór (stopień wierności oryginałowi, celowość wprowadzonych zmian, granice inwencji reżysera),
    • środki wyrazu zastosowane w adaptacji,
    • przykłady znanych adaptacji filmowych (polskich i zagranicznych),
    • problemy związane z adaptacją filmu (np. w komiksie, grze komputerowej).*
    • związki między literaturą i filmem (nieprzekładalność literatury i filmu?).*
  7. Film dokumentalny
    • film dokumentalny a film fabularny (różnice i podobieństwa),
    • przykłady filmów łączących fikcję z dokumentem,
    • rola inscenizacji i komentarza w filmie dokumentalnym,
    • film dokumentalny jako subiektywna wypowiedź reżysera,
    • możliwości manipulacji w filmie dokumentalnym,
    • kodeks etyczny BBC.
Copyright 2000 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie CharlieWebmedia