Ta strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. [X]



EDUKACJA FILMOWA


Tropy gimnazjum

I. Film jako tekst kultury; historia, genologia i język filmu.

Klasa I
  1. Początki kina i jego twórcy.
  2. Rozumienie języka filmu.
  3. Fikcja w filmie.
  4. Animacja komputerowa, triki filmowe, technika montażu.
  5. Kaskaderzy, efekty specjalne.
  6. Rola muzyki w filmie.
  7. Rodzaje planów filmowych i ich rola.
  8. Gatunki filmowe.
  9. Zawody związane z mediami (producent, scenograf, kamerzysta, reżyser, oświetleniowiec).

Klasa II
  1. Fotomontaż, montaż dźwiękowy i filmowy jako elementy kreowania fikcji, manipulacji, zmiany kontekstu, wypowiedzi artystycznej.
  2. Propaganda i manipulacja w mediach na przykładzie filmów z czasów PRL-u.
  3. Fabularyzacja a prawda historyczna.

Klasa III
  1. Przemoc w mediach.
  2. Przemoc jako cel filmu.
  3. Fikcyjny świat mediów i jego racjonalizacja.
  4. Fikcyjne sceny przemocy.
  5. Film dokumentalny jako źródło wiedzy o świecie.

II. Zagadnienia, kręgi tematyczne (przykłady), lektury.
  1. Świat wokół nas.
  2. Różne oblicza tradycji.
  3. Potrzeba tworzenia.
  4. Artysta i jego dzieło.
  5. Blaski i cienie życia.
  6. Kraina dzieciństwa.
  7. Niepokoje wieku dorastania.
  8. Poszukiwania przyjaźni
  9. W świecie uczuć i emocji.
  10. W obliczu cierpienia.
  11. Wobec przemijania i śmierci.
  12. Możliwości wyboru, podejmowanie decyzji.
  13. W poszukiwaniu sensu życia.
  14. Człowiek i natura.
  15. Człowiek i kultura.
  16. Odkrywanie tożsamości narodowej.
  17. Doświadczenia zbiorowe w XX w.
  18. Echa Biblii i antyku.
  19. Etos rycerski.
  20. Bohaterowie dawni i współcześni.
  21. Różne koncepcje władzy.
  22. Rycerz, żołnierz, spiskowiec, rewolucjonista.
  23. Marzenia o doskonałym świecie.
  24. Polaków portret własny.
  25. Świat widziany na opak (ironia, absurd, groteska, parodia, karykatura).
  26. Pytania o wartości.
  27. Ku nowoczesności.
  28. Fantazja - fantastyka - futurologia.
  29. W poszukiwaniu autorytetu.
Wybrane lektury (ich wybór oraz kolejność omawiania zależy od nauczyciela i wybranego przez niego programu nauczania):
  1. C. S. Lewis "Opowieści z Narni",
  2. J. R. R. Tolkien "Hobbit",
  3. H. Sienkiewicz "Quo vadis", "Krzyżacy",
  4. A. Kamiński "Kamienie na szaniec",
  5. F. H. Burnett "Tajemniczy ogród",
  6. W. Szekspir" "Romeo i Julia",
  7. M. Musierowicz - wybrana powieść,
  8. W. S. Reymont "Chłopi" (fragmenty),
  9. B. Prus "Lalka" (fragmenty),
  10. A. Mickiewicz "Pan Tadeusz", II cz. "Dziadów",
  11. H. G. Wells "Wojna światów",
  12. J. Słowacki "Balladyna",
  13. S. Żeromski "Syzyfowe prace",
  14. J. Verne "Tajemnicza wyspa",
  15. H. Sienkiewicz "Latarnik",
  16. Homer fragmenty "Iliady" i "Odysei",
  17. S. Townsend "Sekretny dziennik Adriana Mole’a",
  18. "Dzieje Tristana i Izoldy" wybrana wersja,
  19. G. Orwell "Folwark Zwierzęcy",
  20. K. Dickens "Opowieść wigilijna",
  21. K. Kessey "Lot nad kukułczym gniazdem (fragmenty),
  22. Christine F. "My, dzieci z dworca ZOO",
  23. W. Szekspir "Makbet",
  24. A. de Saint-Exupery "Mały książę",
  25. D. J. Salinger "Buszujący w zbożu",
  26. E. Hemingway ""Stary człowiek i morze",
  27. A. Fredro "Zemsta",
  28. "Pieśń o Roladzie",
  29. M. Cervantes "Don Kichote".
Copyright 2000 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie CharlieWebmedia