Drogi Widzu, podczas świadczenia usług przetwarzamy dostarczane przez Ciebie dane zgodnie z naszą Polityką RODO. Kliknij aby dowiedzieć się jakie dane przetwarzamy, jak je chronimy oraz o przysługujących Ci z tego tytułu prawach. Informujemy również, że nasza strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Podczas korzystania ze strony pliki cookies zapisywane są zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych oraz wyłączyć obsługę plików cookies, informacje jak to zrobić przeczytasz tutaj i tutaj. X
Kino Charlie
STRONA GŁÓWNA / REPERTUAR / ZAPOWIEDZI / WYDARZENIA / FESTIWALE / KINO / CENY BILETÓW / KONTAKT
FOTORELACJE / ZŁOTY GLAN / DLA SZKÓŁ / CHARLIE OUTSIDE / OPEN CINEMA / SKLEP / POLITYKA RODO



Kino Charlie

Artykuł ze strony: www.kreatywnisamozatrudnieni.pl/art_kino_charlie.html


Kino Charlie od początku istnienia prezentuje repertuar ambitny, studyjny. Jest organizatorem wielu wydarzeń, m.in.: Festiwalu Twórców "Powiększenie", Ogólnopolskiego Festiwalu Kina Niezależnego "OFF jak gorąco", Międzynarodowego Festiwalu Animacji "ReAnimacja". Należy do Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych oraz Europejskiej Sieci Kin "Europa Cinemas". Patronat honorowy nad kinem objęła PWSFTviT. Od 2002 r. kino przyznaje własną nagrodę Złoty Glan, którą honoruje twórców niezależnych, przeciwstawiających się modom i trendom dominującym w kulturze popularnej, prześmiewcom i demaskatorom mitów i stereotypów tkwiących w masowej wyobraźni Polaków.

Od 1994 roku jesteś właścicielem Agencji Pro Cinema, która jest właścicielem Kina Charlie. Ile to już lat - 15. Jesteś przedsiębiorcą z tradycjami... czy pamiętasz ten czas kiedy zakładałeś firmę?

Owszem, zupełnie inne czasy. Ludzie inaczej do siebie się odnosili. W społeczeństwie, mimo tego, że był to początek wolnego rynku ludzie chyba bardziej sobie ufali niż teraz. Teraz mamy czasy "krwiożerczego kapitalizmu z wszechogarniającą żądzą pieniądza" [uśmiech]. Poza tym wspólnie przeżyliśmy Millenium, rewolucję informatyczną, ataki na World Trade Center, przystąpienie do Unii Europejskiej, czy dojrzeliśmy widmo ogólnoświatowego kryzysu ekonomicznego.



Kino Charlie to Twój główny projekt, skąd pomysł na kino niezależne w Łodzi? Czy Łódź wtedy (kiedy ruszał ten projekt) była dobrym miejscem na taki pomysł? Jak to wygląda teraz?

Po pierwsze kino to moja pasja. Nie wyobrażam sobie życia bez premier, wydarzeń, widzów i całej tej otoczki, która jest związana z kulturą filmową i jej branżą. Po drugie miałem przyjemność brać udział od początku budowania się prywatnego rynku kinowego i dystrybucyjnego w Polsce. Rodzenia się nowej gałęzi marketingu, jaką jest reklama i marketing kinowy. Śledziłem wyzwania, jakimi było poddane kino w erze kaset video czy TV, a obecnie Internetu. Cały czas szukałem dla siebie odpowiedzi, w jaką stronę zmierza kino, kultura filmowa, w jaką stronę zmierza społeczeństwo ze swoimi preferencjami spędzania wolnego czasu. Jaki sposób zarządzania kinem może skupić na sobie większą uwagę i na co widzowie czekają. Pomysł nadania Kinu Charlie profilu kina niezależnego wynika przede wszystkim z braku podstaw ekonomicznych i z przesłanek stricte merytorycznych. Jak w każdym przedsięwzięciu liczył się pomysł i analiza rynku. Nie było mnie stać na zbudowanie multipleksu, ale stać mnie było na niebanalne i niestandardowe działanie, odmienny program i marketing. W projekcie "kino Charlie" wykorzystałem wszystkie swoje atuty, jako filmoznawcy, marketingowca czy "wodzireja"... [uśmiech] A jeśli chodzi o miejsce. Myślę, że żadne miejsce nie jest wystarczająco dobre albo wystarczająco złe. Jak w każdym działaniu potrzebna jest determinacja i konsekwencja. Doświadczyliśmy w Łodzi smaku porażki, nawet wielokrotnie. Najgorsza skończyła się wymazaniem kina z mapy kulturalnej Łodzi na rok czasu. Ale chyba nie chcę na ten temat rozmawiać. Jestem chyba urodzonym optymistą. I ciągle wierzę, że "jeszcze będzie przepięknie, jeszcze będzie normalnie", jak śpiewał Tomek Lipiński z zespołem Tilt. Aktualnie, mam wrażenie, kino Charlie, mimo zaszczytów i nagród, nadal jest konstrukcją w procesie. Ciągle się rozwijamy, ciągle pomysł goni pomysł i nie spoczywamy na laurach. Ciągle jest dużo rzeczy do zrobienia.

Przemysł filmowy to część sektora kreatywnego, jakie znaczenie dla ciebie ma fakt, że twoja firma jest częścią tego sektora? Co to dla Ciebie oznacza?

Myślę, ze przede wszystkim to, że w sektorze kreatywnym wszystko co jest wytwarzane nie do końca można przeliczyć na pieniądze, wycenić. Tam gdzie czynnik autorski miesza się z ekonomią, tam również ostateczna ocena jest bardzo subiektywna. Dla jednych wartością filmu będzie współczynnik zaangażowania "gwiazd" w dany projekt, lub przelicznik zaangażowanych środków w reklamę, lub być może otrzymane nagrody na festiwalach. A dla kogoś innego, czy np. w filmie pojawi się coś co poruszy ich wewnętrzną strunę wrażliwości. Widzowie, którzy będą chcieli poświęcić swój czas, pieniądze i zaryzykować spotkanie z "nieznanym". Kino Charlie tworzymy raczej dla tych widzów, którzy chcą przeżyć bardziej wewnętrzną przygodę, a nie tylko "konsumować" kulturę. Chcemy pokazywać optymalnie najlepsze i wartościowe kino, rezygnujemy zupełnie z kulturalnej papki i komercyjnego kina. W tym co pokazujemy znaleźliśmy dla siebie nisze i spore grono odbiorców.


Widownia Kina Charlie

Prowadzisz firmę od 15 lat, na jakie największe trudności natrafiałeś przez ten czas?

Główne trudność wynikają z uwarunkowań administracyjnych, prawnych oraz z niekompetencji urzędników. Ale trzeba przyznać, że teraz jest lepiej, jak 15 lat temu.

A te pozytywne strony prowadzenia własnej firmy? Jeżeli mogę zacząć za Ciebie, to powiem, że dla mnie - jak patrzę na Twoją firmę - największym sukcesem są nagrody przyznawane firmie, znajomość marki Kina Charlie... tego najbardziej ci gratuluję [uśmiech]!

Dziękuje bardzo, ale tak jak powiedziałem wcześniej jest to bardzo miłe i ma dla nas duże znaczenie, ale otrzymywanie laurów nie determinuje naszego działania. Jest nim przede wszystkim uznanie naszych widzów. Nasi widzowie są dla nas najważniejsi.

Obecnie biorąc pod uwagę fakt tego, że Polska jest członkiem Unii Europejskiej możemy liczyć np. oprócz bezpłatnych szkoleń dla przyszłych przedsiębiorców - na dotacje bezzwrotne na zakładanie własnej firmy. Od 2009 roku jest to kwota 40 tysięcy złoty. Uważasz, że taka kwota dla kogoś kto chciałby założyć firmę związaną z filmem, produkcją czy kinem jest wystarczająca?

Hahaha, absolutnie. Taka kwota wystarczyłaby jedynie na zakup 50 foteli kinowych lub projektor z odzysku.


Krzysztof Kieślowski podczas premiery filmu "Czerwony"

Twoja pozycja na rynku jest dość ugruntowana, a jakie miałbyś rady dla kogoś kto dopiero zaczyna. Zastanawia się nad założeniem firmy związanej z filmem.

Jest kilka elementów, które powinny być spełnione, żeby założyć jakąkolwiek firmę. Po pierwsze trzeba siebie zapytać, jakie mamy kompetencje i co chcemy robić, żeby praca przynosiła nam satysfakcje. Po drugie analiza rynku w tym temacie. Dobrze jest na początek mieć kilka projektów, najlepiej takich, które nawzajem się uzupełniają. W moim wypadku była to agencja reklamowa oraz produkcja filmowa. Po trzecie determinacja, konsekwencja i ciągła analiza tematu. Poprawianie go, podglądanie jak to robią najlepsi, i ciągła nauka "zawodu". Po czwarte szukanie dla siebie kolejnych nisz, w których będziemy mogli zaczynać jako pierwsi i je rozwijać. Po piąte szukanie kapitału i lepszych modeli funkcjonowania przedsiębiorstwa, tak, żeby być cały czas w czołówce, na czele peletonu. Po szóste, pamiętajmy, że nigdy w tym peletonie nie jesteśmy sami i ważne są również nasze relacje z innymi uczestnikami tego wyścigu, jak i z własną drużyną. Ważne, żeby po pracy było z kim wyjść na piwo, może wspólnie urodzi się kolejny pomysł. Pamiętajmy, każdy biznes to praca zespołowa.


Kawiarnia Kina Charlie

Co takiego w Twoim zawodowym życiu wydarzyło się, co sprawiło ci najwięcej radości i z czego jesteś najbardziej dumny...

Myślę, że przede wszystkim poznałem naprawdę ogromna ilość fantastycznych ludzi, twórców, którzy przewinęli się przez moje kino, przez te 15 lat. Wiele kin nam tego zazdrości. A sobie gratulujemy naszej widowni, świadomej, krytycznej i ciągle z nami poszukującej.

Na koniec zapytam czy bardziej czujesz się przedsiębiorcą, czy działaczem społecznym? Biorąc pod uwagę profil Twojej działalności odpowiedź chyba nie jest taka prosta [uśmiech].

Heheee... teraz już chyba przedsiębiorcą, ale jeszcze całkiem pewności nie mam. [uśmiech]

Dziękuję za rozmowę.

Ze Sławomirem Fijałkowskim rozmawiała Maja Ruszkowska-Mazerant

KINO CHARLIE
www.charlie.pl




Rezerwacja biletów
Kupujesz bilet online? Możesz okazać go na telefonie, przed wejściem na salę

Szkoła w kinie
Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

e-Kino Charlie
Zaproœ Kino Charlie do domu

25 lat Kina Charlie
Tani poniedziałek
Œroda i Niedziela Seniora
Happy Hour
Charlie Kocha Kobiety
Klub Charliego
Filmowy box świąteczny
Sens życia

Cinergia

Ania Movie Charlie

Open Cinema
www.OpenCinema.pl
Zapraszamy do współpracy przy
organizacji kina letniego
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UŁ

Łódź Kreuje

Subwencja
pfr


Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa 2.0 oraz 6.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR S.A.

pisf

Copyright 2024 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone / Polityka RODO / Polityka Cookies