Ta strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. [X]



9. FESTIWAL FILMÓW LATYNOAMERYKAŃSKICH
15-18 czerwca 2008 r., kino Charlie


Wstęp   Plakat


9. Festiwal Filmów Latynoamerykańskich odbędzie się w dniach 29 maja - 20 czerwca 2008 i odwiedzi osiem miast. Przedstawiamy program oraz listę kin, w których będzie można oglądać filmy tej edycji tej popularniej imprezy.

FESTIWAL ODWIEDZI NASTĘPUJĄCE MIASTA:
  • 30.05 - 05.06 Warszawa, Kino Muranów, Kinoteka, Kino.Lab
  • 03.06 - 06.06 Poznań, Kino Muza
  • 06.06 - 09.06 Kraków, Kino Pod Baranami
  • 09.06 - 12.06 Katowice, Kino Światowid
  • 11.06 - 14.06 Wrocław, Kino Warszawa lub Lalka
  • 13.06 - 16.06 Gdańsk, Klub Żak
  • 15.06 - 18.06 Łódź, Kino Charlie
  • 17.06 - 20.06 Lublin, Chatka Żaka
Tegoroczny 9. Festiwal Filmów Latynoamerykańskich będzie piątą ogólnopolską edycją imprezy, której celem jest prezentowanie wszystkich wartościowych form filmowych powstających w Ameryce Łacińskiej, od kasowego kina rozrywkowego po dzieła autorskie i eksperymentalne.

Zaprezentowanych zostanie 35 filmów, w tym sekcja konkursowa NOWE KINO AMERYKI ŁACIŃSKIEJ. Znajdzie się w niej 16 najciekawszych obrazów z ostatnich lat, w większości nie pokazywanych dotychczas w Polsce. Podobnie jak w ubiegłych latach filmy konkurować będą o Nagrodę Publiczności oraz o Nagrodę Krytyki przyznawaną przez zespół miesięcznika KINO.


W programie kina Charlie znajdują się następujące tytuły:


15.06

BENNY (EL BENNY)
Kuba, Hiszpania, USA, 2006, 126 minut
reżyseria: Jorge Luis Sánchez

- Złoty Koral za najlepszy debiut na Festiwalu Nowego Kina Latynoamerykańskiego w Hawanie 2006
- Nagroda Boccalino dla Renny'ego Arozarena za najlepszą rolę męską we wszystkich kategoriach na MFF w Locarno 2006
- Nominowany do Złotego Leoparda na MFF w Locarno 2006
- Najlepszy Debiut oraz Nagroda Publiczności na MFF w Santo Domingo 2007
- Kubański kandydat do Oscara


"To nie musical. To tragedia o człowieku, który był muzykiem". Debiut fabularny znanego kubańskiego dokumentalisty, opowiadający o burzliwym i gorączkowym życiu Benny'ego More'a, uznawanego za najwybitniejszego piosenkarza kubańskiego wszechczasów, zwanego "Królem Mambo", "Barbarzyńcą Rytmu. Benny był mistrzem wielu gatunków muzyki kubańskiej - son montuno, guaracha, mambo i bolero. Reżyser pokazuje go jako zwykłego człowieka - kobieciarza, pijaka, sybarytę, w którym koegzystuje dobro i zło. Jednocześnie przedstawia go jako człowieka o ogromnej, genialnej wręcz uczuciowości, która wyrażała się w jego muzyce.

Film stał się hitem kinowym na Kubie.


16.06

ZABRANIA SIĘ ZABRANIAĆ (PROIBIDO PROIBIR)
Brazylia, 2006, 105 minut
reżyseria: Jorge Durán

- Nagroda dla najlepszego filmu na MFF w Biarritz 2006
- Nagroda specjalna Jury na Festiwalu Nowego Kina Latynoamerykańskiego, Hawana 2006
- Nagroda dla najlepszego scenariusza na FF w Huelvie 2006
- Nagrody dla najlepszego filmu i najlepszego reżysera na MFF Vina del Mar 2008


Wielokrotnie nagradzany film o wolności totalnej, odważny obyczajowo, pełen samby i poezji, będący przykładem żywiołowego współczesnego kina. Trójka studentów - Paulo, Letícia i Leon - żyje w trójkącie, co zmusza ich do konfrontacji z kwestiami natury moralnej i etycznej. Jednocześnie życie uniwersytecie stawia przed nimi problemy, których próby rozwiązania będą miały dramatyczne skutki. To historia miłości i przyjaźni, którą obserwujemy na tle rzeczywistości brazylijskiej pełnej przemocy i korupcji. W roli Leona wystąpił Alexandre Rodrigues, znany z filmu "Miasto Boga".


STARZY 'DOBRZY' ZŁODZIEJE (LOS LADRONES VIEJOS. LAS LEYENDAS DEL ARTEGIO)
Meksyk, 2007, 97 minut
reżyseria: Everardo González

- Nagroda Jury Meksykańskiego oraz specjalne wyróżnienie Jury Iberoamerykańskiego w kategorii Najlepszy Dokument na MFF w Guadalajarze 2007
- Nagroda dla najlepszego dokumentu pełnometrażowego na MFF w Monterrey 2007
- Nagroda publiczności na MFF w Puerto Vallarta 2007
- Tydzień Krytyki na MFF w Locarno 2007


Do niedawna bycie złodziejem w Meksyku było zajęciem podlegającym ścisłemu kodeksowi honorowemu. Ranking w hierarchii złodziei zależał, podobnie jak w przypadku innych profesji, od talentu i ambicji. Film opowiada o pokoleniu złodziei, którzy największe "sukcesy" odnosili w latach 60. Przedstawia ich kodeksy postępowania, etyki, różne "kategorie" przestępstw, opowiada o współpracy z szefami policji, zdradach i cenie, jaką musieli za nie zapłacić.

Montaż archiwalnych zdjęć, przeplatany opowieściami starzejących się już złodziei i ich przeciwników, przywołuje blask społecznego romantyzmu tamtych czasów, który bezpowrotnie zniknął. Reżyser podkreśla, że przyczyną rozwoju przestępczości nie była wyłącznie bieda czy brak perspektyw - "starzy złodzieje" wierzyli, że rabują tylko tych, którzy mają więcej niż potrzebują. To było pokolenie, które rzadko stosowało przemoc.


17.06

WIEK BUNTU (LA EDAD DE LA PESETA)
Kuba, Hiszpania, Wenezuela, 2006, 90 minuty
reżyseria: Pavel Giroud

- Nagroda dla najlepszego filmu hiszpańskojęzycznego na MFF w Santa Barbara 2007
- Nagrody dla najlepszego operatora oraz najlepszego reżysera na Festiwalu Nowego Kina Latynoamerykańskiego, Hawana 2007
- Nominowany do nagrody GOYA w kategorii Najlepszy Film Iberoamerykański


Tytuł filmu odnosi się do wieku głównego bohatera, którego wszyscy wokół uważają za dziecko, kiedy on sam już się nim nie czuje. "Wiek buntu" to film zaskakujący. Bohaterem jest 10-letni Samuel, który wraz ze swoją niedawno rozwiedzioną matką właśnie wrócił do miasta. Zamieszkują w rezydencji ekscentrycznej babci, gdzie chłopak zastaje nowy tajemniczy świat, w którym to on okazuje się bardziej dorosły niż jego infantylnie zachowująca się matka. Przejście Samuela w wiek dojrzewania jest metaforą szybkiego przejścia Kuby od romantycznego idealizmu do bolesnej rzeczywistości.

Film jest fabularnym debiutem Pavla Girouda jednego z najciekawszych nowych twórców kubańskich, który wcześniej z powodzeniem kręcił filmy dokumentalne.


XXY
Argentyna, 2007, 91 minut
Reżyseria: Lucía Puenzo

- Nagroda dla najlepszego nowego reżysera MFF Edynburg 2007
- Złota Atena za najlepszy film MFF Ateny 2007
- 6 nagród Argentyńskiej Akademii Filmowej (najlepszy film, reżyseria, aktor drugoplanowy, debiut reżyserski, scenariusz adoptowany i odkrycie aktorskie)


XXY opowiada o hermafrodytyzmie. Bohaterką/em jest 15 letnia/i Alex, która/y w wyniku anormalnego zespołu chromosomów jest interseksualna, ma męskie i żeńskie cechy płciowe. Film opowiada o jej/jego pierwszych seksualnych doświadczeniach oraz problemach, które będą miały wpływ na życie jej/jego samej/ego, jak i jej/ego rodziny. Alex musi podjąć decyzję czy przez resztę życia chce być kobietą, czy mężczyzną...


18.06

CZARNA PUSTYNIA (EL DESIERTO NEGRO)
Argentyna, 2007, 99 minut
reżyseria: Gaspar Schauer

Nagroda Argentyńskiego Stowarzyszenia Operatorów Filmowych (Premio ADF) za najlepsze zdjęcia na Międzynarodowym Festiwalu Kina Niezależnego w Buenos Aires BAFICI 2007

Czarno-biały western gauczowski bliski stylistyce "Truposza" Jima Jarmuscha. "Czarna pustynia", nakręcona w prowincji Buenos Aires w plenerach Pampy, to klasyczna opowieść o gaucho (argentyński odpowiednik kowboja), w której oskarżony ucieka przed prawem. Reżyser odwołuje się do tradycji narracji wielkich powieści argentyńskich XIX wieku. Dzięki wspaniałej scenografii przenosimy się wprawie mityczną epokę wyzwolenia spod panowania kolonialnego, kiedy formował się naród argentyński.


GWIAZDY (ESTRELLAS)
Argentyna, 2007, 64 minuty
reżyseria: Federico León, Marcos Martínez

- Specjalna Nagroda Jury na Międzynarodowym Festiwalu Kina Niezależnego w Buenos Aires BAFICI 2007
- Nagroda dla najlepszego filmu na Festiwalu TUCUMÁN CINE 2008
- Nominowany do Srebrnego Kondora 2008 (nagroda Stowarzyszenia Argentyńskich Krytyków Filmowych) w kategoriach: Najlepszy Film Dokumentalny, Najlepszy Scenariusz Filmu Dokumentalnego


Jeden z najśmieszniejszych filmów ostatnich lat opowiadający o niezwykle oryginalnej i nietypowej agencji aktorskiej. Mieszkańcy Villi nr 12 (slumsu Buenos Aires) postanawiają wykorzystać swoją nieciekawą sytuację - po co zatrudniać aktorów do ról biedaków, którzy na dodatek są niewiarygodni, jeśli można mieć prawdziwych? W ten sposób tworzą niezależną firmę produkcji filmowej, która zapewnia alkoholików, narkomanów, przestępców, a także scenografów, którzy są w stanie zbudować dom w... 3 minuty. Film ukazuje dwa skrajnie odmienne światy - artystyczny i marginesu społecznego - które wzajemnie przenikają się i wchodzą w swoistą symbiozę.





Podczas festiwalu pokażemy także filmy Alejandro Jodorowskiego. Filmowiec, poeta, dramaturg, pisarz, aktor, mim, filozof, terapeuta, tarotysta - to tylko niektóre z jego profesji. Przez środowiska związane z magią i sztuką awangardową uważany jest za jednego z najwybitniejszych surrealistów XX wieku. Bezkompromisowo surrealistyczne i na swój perwersyjny sposób piękne filmy Jodorowskiego doskonale oddają barokową i złożoną osobowość artysty. Zdobyły mu one w kręgach bohemy sławę twórcy kultowego, ale i przysporzyły wielu wrogów. Do Polski nigdy oficjalnie nie trafiły ze względu na cenzurę.


19.06

FANDO I LIS (FANDO Y LIS / FANDO AND LIS: TAR BABIES)
Meksyk 1968; 93 min.

Debiut filmowy A. Jodorowskiego. Ekranizacja sztuki teatralnej Arrabala, która do dziś szokuje wielu widzów. Po premierze FANDO I LIS na festiwalu w Acapulco Jodorowsky ledwo uniknął linczu i dekretem burmistrza został wyrzucony z miasta. Domagano się nawet jego deportacji z Meksyku. Plotka głosiła, że w scenie, w której mężczyzna pije krew Lis, użyto prawdziwej krwi aktorki. Jodorowskiego posądzano o wampiryzm. Reżyser przekonywał, że w FANDO I LIS wszystko było prawdziwe: przemoc fizyczna, każda kropla krwi... Chciałem wykorzystać osoby, które poddadzą się takiemu doświadczeniu... łącznie ze mną". Twierdził, że jedynie scena kanibalizmu Lis była udawana...


KRET (EL TOPO / THE MOLE)
Meksyk 1970; 125 min.

Niezwykła mieszanka psychodelicznych obrazów, symboliki religijnej i treści filozoficznych podana w formie klasycznego gatunku filmowego, która stała się filmem kultowym. Kret był ulubionym filmem Johna Lennona, co było najlepszą rekomendacją: Kreta trzeba było obejrzeć. Ten "surrealistyczny spaghetti western z elementami przemocy gratis" pokazywany był miesiącami w Nowym Jorku, Paryżu, Tokio i Madrycie, ale jedynie na seansach nocnych. Projekcje przybrały charakter narkotycznego happeningu. Ludzie szli na pokaz, by dostąpić psychicznej odmiany, duchowego wzbogacenia. Recenzenci prasy alternatywnej obwołali Kreta jednym z najwybitniejszych filmów w historii kina.


20.06

ŚWIĘTA GÓRA (LA MONTANA SAGRADA /THE HOLY MOUNTAIN / THE SACRED MOUNTAIN)
USA/Meksyk 1973; 114 min.

W swoim trzecim filmie, który zaoferowali sfinansować zafascynowani jego twórczością The Beatles, Jodorowsky zawarł jedne z najbardziej groteskowych i niepokojących obrazów, jakie kiedykolwiek trafiły na taśmę celuloidową. Przy ich pomocy opowiada o krucjacie dziewięciu najbogatszych przemysłowców i polityków naszej planety, którzy prowadzeni przez Alchemika pragną zrabować Mędrcom sekret nieśmiertelności.
Świętokradczą, zrobioną na wzór alchemicznego eksperymentu, "Świętą Górą" Jodorowsky dotarł do samej istoty sztuki filmowej. Film ten ma wyjątkowo silne oddziaływanie. Przykładem jest Marilyn Manson, na którego filmowa osobowość alchemika wywarła tak wielki wpływ na, że poprosił Jodorowskiego, aby udzielił mu ślubu w swoim filmowym stroju...


KONSTELACJA JODOROWSKY (LA CONSTELLATION JODOROWSKY)
Szwajcaria 1994; 90 min.

Dokument o A. Jodorowskim, na który składają się m.in. rozmowy z artystą oraz innymi wybitnymi twórcami sztuki współczesnej zafascynowanymi jego osobą (Peter Gabriel, Moebius, Marcel Marcelu, Fernando Arraba)


Pełne informacje o festiwalu wkrótce na stronie www.manana.pl

Repertuar

Rezerwacja online

26.04 - czwartek
27.04 - piątek
28.04 - sobota
29.04 - niedziela
30.04 - poniedziałek
01.05 - wtorek
02.05 - środa
03.05 - czwartek
04.05 - piątek
05.05 - sobota
06.05 - niedziela
07.05 - poniedziałek
08.05 - wtorek
09.05 - środa
10.05 - czwartek
11.05 - piątek
12.05 - sobota
13.05 - niedziela
18.05 - piątek
19.05 - sobota
20.05 - niedziela
25.05 - piątek
26.05 - sobota
27.05 - niedziela
29.05 - wtorek
Repertuar godzinowy

Filmy w repertuarze



Wydarzenia

PLAKATOBRANIE!
od 20 kwietnia 2018
POKAZY PREMIEROWE: NIE JESTEM CZAROWNICĄ
od 20 kwietnia 2018 r.
POKAZY PREMIEROWE: TAM GDZIE MIESZKA BÓG
22 kwietnia 2018
NIEDZIELA SENIORA: Tam gdzie mieszka Bóg/Pół na pół/ Twarz/Lato 1993/ Nigdy Cię tu nie było
24 kwietnia 17:30 ; 26 kwietnia 17:30
POKAZY SPECJALNE: NAJLEPSZE POLSKIE 30' VOL. 2
25 kwietnia 2018 r.
ŚRODA SENIORA: WYSPA PSÓW/PÓŁ NA PÓŁ/TWARZ/TAM GDZIE MIESZKA BÓG/ DZIEWCZYNA WE MGLE
25 kwietnia godz.19:00
POKAZ PRZEDPREMIEROWY Z DKF WYSOKIE OBCASY: 120 uderzeń serca
26 kwietnia 2018, godz. 21:30
HAPPY HOUR: Nigdy Cię tu nie było
7 maja 2018
UROCZYSTE OTWARCIE 9. PRZEGLĄDU NOWEGO KINA FRANCUSKIEGO POŁĄCZONE ZE SPOTKANIEM FILOZOFICZNYM: 120 UDERZEŃ SERCA
CINERGIA: OUT OF THE BOX

7-13 maj 2018
9. PRZEGLĄD NOWEGO KINA FRANCUSKIEGO
CINERGIA: OUT OF THE BOX

16 i 23 maja 2018
V ŁODZKIE SENIORALIA W KINIE CHARLIE
POKAZY SPECJALNE FILMÓW: KATYŃ. OSTATNI ŚWIADEK | NASZE NAJLEPSZE WESELE

18-20 maja 2018 r.
WEEKEND Z MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY 2018
25-27 maja 2018
24. EDYCJA FESTIWALU FILMOWEGO: WIOSNA FILMÓW

Inne wydarzenia

Kinekspert

www.architektum.pl

ADS







Purpose



www.zak.lodz.pl






Copyright 2000 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie CharlieWebmedia