Ta strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. [X]





FILMOTEKA SZKOLNA. NOWE HORYZONTY EDUKACJI FILMOWEJ

to projekt o wieloletniej tradycji zawierający rozszerzony program edukacji filmowej. Ambitne, niekomercyjne kino, multimedialne prelekcje, dyskusje oraz interdyscyplinarne materiały dydaktyczne dla nauczycieli, które pozwalają na kontynuację tematu zajęć w szkole.

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej pozwalają na realizację różnych elementów podstawy programowej. Uzyskały patronat Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz rekomendację kilku wojewódzkich kuratorów oświaty, w tym Kuratorium Oświaty w Łodzi. W 2012 roku projekt został uhonorowany Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „edukacja młodego widza”. Popierają je również uznani reżyserzy i aktorzy: Andrzej Wajda, Krzysztof Zanussi i Jerzy Stuhr.

Program skierowany jest do uczniów i nauczycieli wszystkich poziomów nauczania.

W programie realizowanym w kinie Charlie znalazło się 5 różnych tematycznie cykli filmowych:

przedszkole

cykl filmowe przygody 2016/17

Kino i atmosfera, która towarzyszy seansom filmowym, to niezwykły świat, pełen magii i nowych doświadczeń. Warto do niego wprowadzać już najmłodszych widzów. Cykl Filmowe przygody prezentuje zarówno filmy krótkie, jak i długometrażowe, pochodzące z rożnych zakątków świata i dobrane tak, aby ich tematyka była bliska widzom, odpowiednia dla odbiorcy w wieku przedszkolnym.

Przedszkole to czas zabawy, radości i nawiązywania pierwszych przyjaźni. Jednocześnie to okres, w którym dzieci poznają, co to praca zespołowa, stają przed pierwszymi ważnymi zadaniami, uczą się odpowiedzialności, doświadczają również pierwszych niepowodzeń. Jednym z podstawowych i najważniejszych celów edukacji przedszkolnej jest rozwijanie umiejętności społecznych, a proponowany zestaw filmów z pewnością pomoże w jego realizacji. Kinowe seanse to dobry wstęp do stworzenia wielu sytuacji wychowawczo-dydaktycznych. Będą pretekstem do rozmowy o sprawach bliskich dzieciom, dotyczących bezpośrednio nich samych lub takich, z którymi mogą się zetknąć. Warsztaty plastyczne nawiązujące do tematyki obejrzanych filmów staną się okazją do poznania rożnych technik plastycznych.

Cykl Filmowe przygody uczy dziecko:
  • przestrzegać reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych,
  • łączyć przyczynę ze skutkiem i próbować przewidywać, co się może zdarzyć,
  • jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie,
  • wypowiadać się w rożnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji,
  • nazywać zwierzęta żyjące w rożnych środowiskach przyrodniczych.
Filmy cyklu:

Hokus-pokus, Albercie Albertsonie, Jill i Joy, Kacper i Emma na safari, Magiczne święta Emmy i Kacpra, Wielka wyprawa Molly, Zestaw filmów krótkich: kim jestem?, Zestaw filmów krótkich: wyzwania

szkoła podstawowa 1-3

cykl filmowe sekrety 2016/17

Kino jest miejscem magicznym, pozwalającym widzowi zanurzyć się w nieznany wcześniej świat. Chociaż jest to jedna z najbardziej popularnych form rozrywki, mało kto zastanawia się, jak bardzo zmieniło się w ciągu wieków. W ramach tego cyklu postanowiliśmy zatrzymać się nad tym zagadnieniem i wspólnie porozmawiać o tym, jak powstają filmy i jak oddziałują na nas ich poszczególne elementy.

Ten cykl to propozycja dla dzieci, które lubią dociekać prawdy i zadają mnóstwo pytań na każdy temat. Filmy dobrane do tego zestawienia to przepiękne i niebanalne historie, pozwalające najmłodszym uczestnikom na zastanowienie się nie tylko nad fabułą, ale także nad prezentowaną formą dzieła. Czy ktoś wie, jak wygląda kabina operatora? Jak to się dzieje, że film nagrany na taśmie widać na tak dużym ekranie? Jak powstaje film animowany? W jaki sposób film przenosi widza w przeszłość lub w przyszłość? Czy w filmie potrzebne są słowa? To tylko część pytań, odpowiedzi na nie będzie można poznać podczas spotkań w kinie. Ze względu na tematykę prelekcji cykl jest przeznaczony dla starszych uczniów, którzy mają dobrze rozwiniętą wyobraźnię.

Praca z filmami zebranymi w cyklu Filmowe sekrety sprawia, że uczeń:
  • świadomie i aktywnie uczestniczy w odbiorze sztuki pod względem wizualnym oraz muzycznym,
  • podejmuje działalność twórczą, stosując różnorodne środki wyrazu,
  • zna i ocenia relacje między najbliższymi, odróżnia dobro od zła, współdziała z rówieśnikami i dorosłymi.
Filmy cyklu:

Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Sekret rodziny Von Broms, Nocturna, Nowe przygody dzieci z Bullerbyn, Sonia śpi gdzie indziej, Svein i szczur, Zestaw filmów krótkich: animacje, Zestaw filmów krótkich: bohaterowie dnia codziennego

szkoła podstawowa 4-6

cykl świat filmu 2016/17

Cykl jest przeznaczony dla dociekliwych uczniów starszych klas szkoły podstawowej i stanowi odpowiedź na zainteresowanie dzieci procesem powstawania filmu. Śledzenie wszystkich etapów, które prowadzą od pomysłu do projekcji na ekranie kinowym, będzie dla nich fascynującą przygodą.

Uczestnicy spotkań w ramach tego cyklu dowiedzą się, jak wyglądały pierwsze pokazy filmowe oraz czym kino sprzed stu lat różniło się od współczesnego. Dzieci prześledzą kolejne etapy powstawania filmu, a także będą miały okazję dowiedzieć się, jaką rolę odgrywają kostiumy, scenografia czy muzyka. Ich zdolności interpretacyjne pomoże rozwinąć poznanie różnorodnych konwencji filmowych. Każde spotkanie poświęcone będzie innemu zagadnieniu. Po zajęciach uczniowie będą bardziej wnikliwymi i świadomymi widzami.

Cykl wspiera realizację treści zawartych w podstawie programowej, m.in.:
  • dostrzeganie swoistości artystycznej filmu,
  • odróżnianie fikcji od rzeczywistości oraz realizmu od fantastyki,
  • wskazywanie cech charakterystycznych przekazów audiowizualnych - ruchome obrazy, warstwa dźwiękowa,
  • dostrzeganie głównego przesłania oraz elementów składających się na dzieło filmowe - scenariusz, reżyseria, ujęcie, gra aktorska.
Filmy cyklu:

Bracia Lwie Serce, Podejmując ryzyko, Syn Winnetou, Wicher, Zestaw filmów krótkich: filmowe konwencje, Zestaw filmów krótkich: kino nieme, ZigZag Kid

gimnazjum

cykl świat współczesny 2016/17

Świat współczesny to cykl filmów dokumentalnych i fabularnych, które podejmują uniwersalne problemy współczesności. Potrzeba akceptacji, stereotypy i uprzedzenia, godzenie się z historią, poszukiwanie siebie czy dążenie do szczęścia to tylko niektóre z wątków poruszanych przez autorów tytułów wybranych do cyklu.

Cykl Świat współczesny to bardzo różnorodny zestaw filmów - zarówno pod względem tematycznym, jak i formalnym. Wszystkie tytuły łączy uniwersalny przekaz i skoncentrowanie na realnych problemach współczesności. Uwaga autorów skupia się przede wszystkim na tematach ważnych dla młodych odbiorców - prezentowane kino porusza zatem wątki takie jak kryzys rodziny, starzenie się społeczeństwa, dyskryminacja ze względu na płeć czy poglądy. Świat współczesny podejmuje je w sposób atrakcyjny i zrozumiały, dzięki czemu stanowią odpowiednią propozycję filmową zarówno dla starszych, jak i młodszych gimnazjalistów. Poruszana tematyka wymaga jednak pewnej dojrzałości i przygotowania, zwłaszcza od widzów rozpoczynających naukę w gimnazjum.

Praca z filmami znajdującymi się w cyklu Świat współczesny sprawia, że uczeń:
  • omawia na podstawie poznanych dzieł literackich i innych tekstów kultury podstawowe, ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne,
  • dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości humanistyczne,
  • zauważa zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych, kulturowych,
  • rozpoznaje problemy najbliższego otoczenia i szuka ich rozwiązań.
Filmy cyklu:

4. piętro, Jak to jest, Lek na całe zło, Miss Impossible, Nowy, Operacja hip-hop, Powrót do Brundibar

szkoła ponadgimnazjalna

cykl analiza filmu 2016/17

Zajęcia w tym cyklu odbywają się po projekcji filmu. Uczniowie biorą udział w wykładzie ilustrowanym prezentacją multimedialną. Dowiadują się, jakie kolejne kroki należy podjąć, aby dokonać analizy tekstu kultury, i w jakie pojęcia z zakresu języka filmu należy być wyposażonym.

Cykl Analiza filmu wymaga od uczniów uwagi i zaangażowania. Wśród siedmiu tytułów odnajdziemy różne gatunki i przykłady cennych osiągnięć kinematografii europejskiej, amerykańskiej i polskiej ostatnich lat, wyróżnianych najważniejszymi nagrodami filmowymi. Poruszane w trakcie prelekcji tematy związane są z analizą filmowych środków wyrazu, pojęciami z pogranicza filmu i innych sztuk oraz poszukiwaniem kulturowych kontekstów. Wymienione elementy stanowią dziś zbiór niezbędnych narzędzi współczesnego maturzysty, który na ustnym egzaminie dojrzałości z języka polskiego musi wykazać się umiejętnością analizy kadru i plakatu filmowego, stosując pojęcia z zakresu teorii filmu i wiedzę historyczno-filmową. Uczeń, który zapozna się z filmami tego cyklu i ich problematyką, z pewnością stanie się świadomym odbiorcą dzieł filmowych, a wiadomości zdobyte w trakcie rocznego projektu przełożą się również na doskonalenie umiejętności analizy innych tekstów kultury, takich jak: malarstwo, fotografia, rzeźba i architektura.

Uczeń, biorąc udział w projekcjach i prelekcjach cyklu Analiza filmu:
  • doskonali umiejętność analizy i interpretacji filmu,
  • konfrontuje dzieło Filmowe z innymi tekstami kultury,
  • wykorzystuje w interpretacji niezbędne pojęcia i konteksty,
  • prezentuje własne przeżycia, a także wyszukuje w oglądanych tytułach wartości narodowe i uniwersalne.
Filmy cyklu:

Body/Ciało, Control, Ida, Labirynt Fauna, Motyl i skafander, Slow West, Walc z Baszirem

Projekcje w ramach wybranego cyklu odbywają się raz w miesiącu od października do czerwca. Młodzi widzowie biorą udział w multimedialnej prelekcji lub dyskusji po seansie. Nauczyciele otrzymują dodatkowo do każdego tytułu obszerne materiały dydaktyczne, które zawierają informacje o filmie i scenariusze różnych lekcji.

CENNIK
bilet dla jednego ucznia na jeden pokaz:
9 zł (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum) / 10 zł (szkoła ponadgimnazjalna)
karnet dla jednego ucznia na siedem pokazów:
55 zł (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum) / 60 zł (szkoła ponadgimnazjalna)

Opiekun przed pierwszym pokazem wybiera jedną formę płatności dla całej klasy. Jeśli wybierze bilety, kupuje co miesiąc przed pokazem dla tylu uczniów, ilu będzie obecnych. Jeżeli wybierze karnety, wykupuje je dla wszystkich uczniów w klasie przed pierwszym pokazem. Karnety nie podlegają zwrotowi (również w przypadku nieobecności ucznia na pokazie).

Uczniowie w trudnej sytuacji materialnej (2-3 os. z klasy, ale max.10% z grupy, która uczestniczy w seansie) otrzymują darmowe bilety. Prosimy o zaznaczenie ich w formularzu zgłoszeniowym.

Opiekunowie uczestniczą w spotkaniach nieodpłatnie.

Zapisy do projektu na rok szkolny 2016/2017 trwają od 29 kwietnia do 30 września 2016.

Zgłoszenia można dokonać wypełniając formularz na stronie internetowej www.nhef.pl lub bezpośrednio u koordynatora projektu w Łodzi.

Informacje i zapisy:
Sylwia Klimczak
t: 609 855 444
mail: charlie@kinosfera.pl

Więcej szczegółów na stronie: www.nhef.pl

Repertuar

Rezerwacja online

20.09 - środa
21.09 - czwartek
22.09 - piątek
23.09 - sobota
24.09 - niedziela
25.09 - poniedziałek
26.09 - wtorek
27.09 - środa
28.09 - czwartek
Repertuar godzinowy

Filmy w repertuarze



Wydarzenia

19 września 2017
POKAZ SPECJALNY FILMU: SEN O SŁOŃCU | SPOTKANIE Z REŻYSEREM
20 września 2017
POKAZ PROMOCYJNY DLA NAUCZYCIELI PROGRAMU NOWE HORYZONTY EDUKACJI FILMOWEJ
23-28 września 2017
4. FESTIWAL FILMOWY: KINO DZIECI | PORA NA CIEKAWOŚĆ
24 września 2017
POKAZ PRZEDPREMIEROWY: MAUDIE

26 września 2017
CHARLIE KOCHA KOBIETY: FANTASTYCZNA KOBIETA | POKAZ PRZEDPREMIEROWY

Inne wydarzenia

Kinekspert

www.architektum.pl

ADS







Purpose



www.zak.lodz.pl






Copyright 2000 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie CharlieWebmedia