Ta strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. [X]



Ostatnie tango w Paryżu

(

Ultimo tango a Parigi

)
Erotyczny, Melodramat, Francja, Włochy 1972

ReżyseriaBernardo Bertolucci
ScenariuszBernardo Bertolucci, Franco Arcalli
MuzykaGato Barbieri
ZdjęciaVittorio Storaro
ObsadaMarlon Brando, Maria Schneider, Maria Michi, Giovanna Galletti, Gitt Magrini, Catherine Allégret, Luce Marquand, Marie-Hélene Breillat
NominacjeOskar 1974:Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Marlon Brando)
Najlepszy reżyser (Bernardo Bertolucci),
Złoty Glob 1974: Najlepszy dramat, Najlepszy reżyser (Bernardo Bertolucci)
Czas
trwania
136 minut
DystrybutorArt House




Ocena
Ocena widzów:
9.5  (148 głosów)
Twoja ocena: 

Opis
Bohaterowie filmu, starzejący się Amerykanin (Marlon Brando) i młodziutka Francuzka (debiutująca na ekranie Maria Schneider), spotykają się przypadkowo w pustym mieszkaniu w Paryżu. I nic o sobie nie wiedząc, decydują się na sadomasochistyczny związek seksualny, który staje się dla nich przekraczaniem kolejnych barier. Historia ta, pełna tradycji literackiej i filmowej (choćby koło ratunkowe z napisem L’Atalante przywołującym antymieszczańskie dzieło Jeana Vigo z lat trzydziestych) jest przepełniona perwersyjnym erotyzmem podszytym psychoanalizą. Ale także oddaje nastrój dekadenckiej rozpaczy zakorzenionej w myśli egzystencjalnej. Bowiem romans tej dziwnej pary załamuje się wtedy, gdy zdaje się, iż miedzy kochankami nawiązuje się nić porozumienia. Zwłaszcza Marlon Brando stworzył postać przejmująco tragiczną, zyskując dzięki niej – jak również dzięki kreacji w "Ojcu chrzestnym" Coppoli w tym samym czasie – pozycję wielkiego aktora światowego kina.
Ostatnie tango…” opowiada o niemożności ucieczki od schematu. Bohaterowie nie tylko zrzucają z siebie gorset obyczajowych konwenansów. Uwalniają się także od konieczności odgrywania ustalonych z góry ról. Mężczyzna nie musi już udawać pogrążonego w standardowej żałobie wdowca. Kobieta przestaje być mimowolną muzą narzeczonego- reżysera. Pieprz ma w sobie jednak mnóstwo goryczy. Jęki rozkoszy nie mogą zagłuszyć bólu istnienia. Imperium zmysłów zbudowano na chwiejnych fundamentach. Pozostaje oczekiwanie na widowiskowy rozpad.

Bernardo Bertolucci, mimo oskarżeń o pornografię, stworzył dzieło przejmujące, odkrywające mroczną, dramatyczną stronę ludzkiej seksualności, w której mieszają się najwyższe emocje, obsesja wolności, totalne zniewolenie, twórczość i autodestrukcja...

Nie byłoby to możliwe bez rewelacyjnych kreacji aktorskich - debiutującej tu Marii Schneider i Marlona Brando.

„To film, o który ludzie będą się spierać, dopóki będzie istniało kino”, napisała Pauline Kael.


Dodaj opinię o filmie:

Podpis:
E-mail:


Opinie widzów:

Aga28-08-2011, 21:50
Film słaby. Prowokujący może 40 lat temu. Nudny. I jeszcze ta kiepsko wyglądająca aktoreczka. Strata czasu. Odradzam.





Filmy

W repertuarze

Zapowiedzi

Filmy od A do Z

Ranking filmów

Najnowsze opinie

Zaproponuj film



Ranking filmów

1.Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie9.01
2.Cicha noc7.93
3.Twój Vincent7.35
4.Manifesto6.31
5.Na karuzeli życia6
6.Listy do M. 33.93
7.Serce miłości2.38



Kinekspert

www.architektum.pl

ADS







Purpose



www.zak.lodz.pl






Copyright 2000 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie CharlieWebmedia