Ta strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. [X]



Ostatnie tango w Paryżu

(

Ultimo tango a Parigi

)
Erotyczny, Melodramat, Francja, Włochy 1972

ReżyseriaBernardo Bertolucci
ScenariuszBernardo Bertolucci, Franco Arcalli
MuzykaGato Barbieri
ZdjęciaVittorio Storaro
ObsadaMarlon Brando, Maria Schneider, Maria Michi, Giovanna Galletti, Gitt Magrini, Catherine Allégret, Luce Marquand, Marie-Hélene Breillat
NominacjeOskar 1974:Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Marlon Brando)
Najlepszy reżyser (Bernardo Bertolucci),
Złoty Glob 1974: Najlepszy dramat, Najlepszy reżyser (Bernardo Bertolucci)
Czas
trwania
136 minut
DystrybutorArt House




Ocena
Ocena widzów:
9.5  (148 głosów)
Twoja ocena: 

Opis
Bohaterowie filmu, starzejący się Amerykanin (Marlon Brando) i młodziutka Francuzka (debiutująca na ekranie Maria Schneider), spotykają się przypadkowo w pustym mieszkaniu w Paryżu. I nic o sobie nie wiedząc, decydują się na sadomasochistyczny związek seksualny, który staje się dla nich przekraczaniem kolejnych barier. Historia ta, pełna tradycji literackiej i filmowej (choćby koło ratunkowe z napisem L’Atalante przywołującym antymieszczańskie dzieło Jeana Vigo z lat trzydziestych) jest przepełniona perwersyjnym erotyzmem podszytym psychoanalizą. Ale także oddaje nastrój dekadenckiej rozpaczy zakorzenionej w myśli egzystencjalnej. Bowiem romans tej dziwnej pary załamuje się wtedy, gdy zdaje się, iż miedzy kochankami nawiązuje się nić porozumienia. Zwłaszcza Marlon Brando stworzył postać przejmująco tragiczną, zyskując dzięki niej – jak również dzięki kreacji w "Ojcu chrzestnym" Coppoli w tym samym czasie – pozycję wielkiego aktora światowego kina.
Ostatnie tango…” opowiada o niemożności ucieczki od schematu. Bohaterowie nie tylko zrzucają z siebie gorset obyczajowych konwenansów. Uwalniają się także od konieczności odgrywania ustalonych z góry ról. Mężczyzna nie musi już udawać pogrążonego w standardowej żałobie wdowca. Kobieta przestaje być mimowolną muzą narzeczonego- reżysera. Pieprz ma w sobie jednak mnóstwo goryczy. Jęki rozkoszy nie mogą zagłuszyć bólu istnienia. Imperium zmysłów zbudowano na chwiejnych fundamentach. Pozostaje oczekiwanie na widowiskowy rozpad.

Bernardo Bertolucci, mimo oskarżeń o pornografię, stworzył dzieło przejmujące, odkrywające mroczną, dramatyczną stronę ludzkiej seksualności, w której mieszają się najwyższe emocje, obsesja wolności, totalne zniewolenie, twórczość i autodestrukcja...

Nie byłoby to możliwe bez rewelacyjnych kreacji aktorskich - debiutującej tu Marii Schneider i Marlona Brando.

„To film, o który ludzie będą się spierać, dopóki będzie istniało kino”, napisała Pauline Kael.


Dodaj opinię o filmie:

Podpis:
E-mail:


Opinie widzów:

Aga28-08-2011, 21:50
Film słaby. Prowokujący może 40 lat temu. Nudny. I jeszcze ta kiepsko wyglądająca aktoreczka. Strata czasu. Odradzam.





Filmy

W repertuarze

Zapowiedzi

Filmy od A do Z

Ranking filmów

Najnowsze opinie

Zaproponuj film



Ranking filmów

1.Niemiłość9.25
2.Trzy billboardy za Ebbing, Missouri8.74
3.Kształt wody8.71
4.Party8.47
5.W ułamku sekundy8.21
6.Pomiędzy słowami7.71
7.Ignacy Loyola7.25
8.Twój Vincent7.04
9.Plan B3.27
10.Kobiety mafii1.84



Kinekspert

www.architektum.pl

ADS







Purpose



www.zak.lodz.pl






Copyright 2000 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie CharlieWebmedia