Drogi Widzu, podczas świadczenia usług przetwarzamy dostarczane przez Ciebie dane zgodnie z naszą Polityką RODO. Kliknij aby dowiedzieć się jakie dane przetwarzamy, jak je chronimy oraz o przysługujących Ci z tego tytułu prawach. Informujemy również, że nasza strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Podczas korzystania ze strony pliki cookies zapisywane są zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych oraz wyłączyć obsługę plików cookies, informacje jak to zrobić przeczytasz tutaj i tutaj. X
Kino Charlie
STRONA GŁÓWNA / REPERTUAR / ZAPOWIEDZI / WYDARZENIA / FESTIWALE / KINO / CENY BILETÓW / KONTAKT
FOTORELACJE / ZŁOTY GLAN / DLA SZKÓŁ / CHARLIE OUTSIDE / OPEN CINEMA / SKLEP / POLITYKA RODO

Nadprodukcja. Terror konsumpcji

(Surplus. Terrorized into Being Consumers)
dokumentalny, Szwecja 2003
ReżyseriaErik Gandini
NagrodyNagroda dla najlepszego filmu Silver Wolf IDFA 2003
NominacjeNominacja do nagrody Guldbaggen
Strony
oficjalne
strona zagraniczna



Autorzy filmu stawiają pytania, które są ważniejsze od odpowiedzi.

- Dlaczego powszechnie obowiązujący konsumpcyjny styl życia wzbudza tyle sprzeciwów i wznieca rewolty antyglobalistów na całym świecie?

- Dlaczego przywilej robienia zakupów i dokonywania wyborów konsumenckich nie prowadzi automatycznie do szczęścia?

- Skąd bierze się poczucie pustki i osamotnienia jednostek pomimo materialnej zasobności społeczeństw zachodnich?

Zdaniem guru ruchu antyglobalistycznego, Johna Zerzana, telewizyjny spot reklamowy jest najpotężniejszym środkiem komunikacji, jaki człowiek kiedykolwiek wymyślił. Demolowanie restauracji typu "fast-food" i sieci handlowych jest, zdaniem Zerzana, naturalną reakcją na terror i agresję konsumpcjonizmu. Film stosuje te same techniki, co reklama telewizyjna: obsesyjne repetycje zmanipulowanych kolaży, obrazów i dźwięku, szybki montaż. Wypowiedzi Georga W. Busha (słynny "shopping speech"), Billa Gatesa ("Komputer zapewni światu pokój i zbliży ludzi do siebie."), J. Chiraca, W. Putina i F. Castro są wyjęte z szerszego kontekstu. Film lansuje tezę, że jesteśmy sterroryzowani przez system, który dla swojego przetrwania bezwzględnie wymaga, byśmy byli przede wszystkim konsumentami.

Podawane są druzgocące dane statystyczne, np. fakt, iż 20% ludzkości konsumuje 80% zasobów naturalnych naszego globu. Twórcy filmu prezentują kilka postaci - typowych przedstawicieli naszych czasów: sprzedawcę luksusowych sex-dolls, który handluje intymnością niczym kiełbasą, internetowego milionera, dla którego wydawanie ogromnych pieniędzy jest ciężką pracą i młodą Kubankę mierzącą zachodni dostatek ofertą restauracji typu "fast-food" i wielkością Big Maca.

"Film o konsumpcjonizmie całkowicie nas skonsumował. Zwalcza ogień ogniem." (fragment z uzasadnienia decyzji Jury IDFA 2003 r.).




to kolejny po "international lucky people centre", niepowtarzalny film szwedzkiej szkoly montażu który mialem okazje obejrzec... jestem zdania ze człowiek obecnego stulecia nie powinien żyć bez świadomości obrazów zawartych w tym dziele. są to kody którymi mowią obecnie korporacje, media, politycy i zwykli ludzie... świadomosć istnienia "dwóch biegunów" świata globalnego nikogo może nie zdziwi. ale intensyfikacja faktów podanych w tak przystępny (współczesna muzyka klubowa w tle) i wyrafinowany sposób (fidel castro mówiący głosem steva ballmera) wywiera duży wpływ na świadomość... jest tu również pewna doza nęcącej utopii (teoria powrotu do epoki kamienia łupanego) jednak autorzy nie nakłaniają do czegokolwiek. pozwalają po prostu mowić ludziom, którzy mają swoje zdanie. tak tworzą misterną, ponadpodziałową i globalną dyskusję o obecnych czasach...
kumbaya 11-06-2006, 22:55
konsumpcji oczywiście, literówki się zdarzają :)
ewa 21-12-2004, 17:02
"Wypowiedzi (...)są wyjęte z szerszego kontekstu" - wypowiedzi nie są wyjęte z kontekstu, a może inaczej - przytoczenie kontekstu nie zmienia sensu tych wypowiedzi. "Film lansuje tezę, że jesteśmy sterroryzowani przez system" - to że autor/ka tej jakże mało przenikliwej notki nie dostrzega terroru konsumcji nie znaczy jeszcze, że tenże terrornie występuje.
ewa 21-12-2004, 17:01
Bardzo fajny dokument. Super muza, dobry montaż, można polatać wyobraźnią. No i treść.... I like it.
korek 03-06-2004, 20:58
Dodaj opinię o filmie:

Podpis:
E-mail:

Znajdź film

Repertuar

Filmy

Wydarzenia

Rezerwacja biletów
Kupujesz bilet online? Możesz okazać go na telefonie, przed wejściem na salę

Szkoła w kinie
Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

e-Kino Charlie
Zaproœ Kino Charlie do domu

25 lat Kina Charlie
Tani poniedziałek
Œroda i Niedziela Seniora
Happy Hour
Charlie Kocha Kobiety
Klub Charliego
Filmowy box świąteczny
Sens życia

Cinergia

Ania Movie Charlie

Open Cinema
www.OpenCinema.pl
Zapraszamy do współpracy przy
organizacji kina letniego
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UŁ

Łódź Kreuje

Subwencja
pfr


Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa 2.0 oraz 6.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR S.A.

pisf

Copyright 2024 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone / Polityka RODO / Polityka Cookies