Ta strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. [X]


Biografia
Woody Allen
więcej
Pedro Almodóvar
więcej
Robert Altman
więcej
Michelangelo Antonioni
więcej
Julian Antoniszczak
więcej
Andrzej Barański
więcej
Stanisław Bareja
więcej
Matthew Barney
więcej
Marco Bellocchio
więcej
Ingmar Bergman
więcej
Bernardo Bertolucci
więcej
Joel i Ethan Coen
więcej
Sofia Coppola
więcej
Franco de Pena
więcej
Doris Dörrie
więcej
Federico Fellini
więcej
Tony Gatlif
więcej
Aleksiej German
więcej
Sławomir Grünberg
więcej
Dušan Hanák
więcej
Jim Jarmusch
więcej
Wojciech Jerzy Has
więcej
Aki Kaurismaki
więcej
Bartosz Kędzkierski
więcej
Krzysztof Kieślowski
więcej
Takeshi Kitano
więcej
Jan Jakub Kolski
więcej
Stanley Kubrick
więcej
Akira Kurosawa
więcej
Emir Kusturica
więcej
Mike Leigh
więcej
Claude Lelouch
więcej
Witold Leszczyński
więcej
Lech Majewski
więcej
John Malkovich
więcej
Jiri Menzel
więcej
Andrzej Munk
więcej
Kira Gieorgijewna Muratowa
więcej
Jaromir Nohavica
więcej
Manoel de Oliveira
więcej
Chan-wook Park
więcej
Alan Parker
więcej
Pier Paolo Pasolini
więcej
Paweł Pawlikowski
więcej
Roman Polański
więcej
Volker Schlöndorff
więcej
Ulrich Seidl
więcej
Jim Sheridan
więcej
Andriej Siergiejewicz Michałkow-Konczałowski
więcej
Aleksander Sokurow
więcej
István Szabó
więcej
Lars von Trier
więcej
Francois Truffaut
więcej
Gus Van Sant
więcej
Alex van Warmerdam
więcej
Luchino Visconti
więcej
Wim Wenders
więcej
Wojciech Wiszniewski
więcej
Przemysław Wojcieszek
więcej
Petr Zelenka
więcej
Jan Švankmajer
więcej
Andrzej Żuławski
więcej


Akira Kurosawa

BIOGRAFIA

Data i miejsce urodzenia: 23 marca 1910, Tokio
Data i miejsce śmierci: 6 września 1998, Tokio
Znak zodiaku: Ryby

W czasie kariery trwającej prawie pół wieku (1943 - 1993), Akira Kurosawa podpisał swym nazwiskiem około 30 filmów pełnometrażowych, ujawniając swój geniusz we wszystkich gatunkach filmowych. We wszystkich dziełach, licznych filmach realistycznych (mniej znanych na Zachodzie) i w swych wielkich epopejach lirycznych (które odniosły największy sukces) hołdował idei humanizmu i hojności, które sprawiły, iż stał się punktem odniesienia na skalę światową, stając w jednym rzędzie z Johnem Fordem (którego podziwiał), Federico Fellinim czy Ingmarem Bergmanem. O wielkości jego talentu świadczą adaptacje Dostojewskiego ("Idiota") Gorkiego ("Na dnie") Szekspira ("Tron we krwi", "Zły śpi spokojnie", "Ran"), filmy czarnej serii ("Zabłąkany pies", "Niebo i piekło"), dramaty ("Piętno śmierci", "Dodes kaden", "Czerwcowa Rapsodia"), filmy przygodowe ("Ukryta Forteca", "Straż przyboczna"), oraz freski historyczne ("Siedmiu Samurajów", "Rudobrody", "Sobowtór").

Dzięki prestiżowym nagrodom (Złoty Lew i Oskar za najlepszy filmu obcojęzyczny dla "Rashomona", Srebrny Lew dla "Siedmiu Samurajów"), i ogromnej popularności wśród widzów, promieniowanie jego dzieła było niezwykle silne. Odegrało tak wielką rolę w rozpropagowaniu kina japońskiego na świecie, że i dziś jeszcze nie można o nim mówić nie wspominając Kurosawy. Wszyscy wielcy kinematografowie współcześni coś mu zawdzięczają. Wywarł niepowtarzalny wpływ na osi Wschód Zachód. Sergio Leone, realizując swój pierwszy film, inspirował się "Strażą przyboczną". John Sturges, za kilka dolarów zrealizował remake "Siedmiu Samurajów", tworząc film, który okazał się jednym z najpopularniejszych westernów w historii kina. Wreszcie George Lukas nigdy nie ukrywał, że realizując "Gwiezdne Wojny", czerpał z "Ukrytej Fortecy".

Pomimo licznych talentów, których nigdy nie brakowało w japońskim przemyśle kinematograficznym, Kurosawa bardzo długo pozostał fortecą zasłaniającą las. Zdobytym na Zachodzie uznaniem dzielił się z nielicznymi wybrańcami, wśród których byli Kenji Mizoguchi i Yasujiro Ozu (we Francji odkryty dopiero w roku 1978!). Dzięki pojawieniu się na scenie międzynarodowej nowych talentów japońskich - począwszy od Takeshiego Kitano a kończąc na noszącym to samo (co mistrz) nazwisko Kiyoshi Kurosawie - którzy nie wahają się już walczyć o spadek po nim, długo jeszcze będziemy dostrzegać wpływ Mistrza.

FILMOGRAFIA (jako reżyser):

1993: Madadayo
1991: Sierpniowa rapsodia (Hachi-gatsu no kyôshikyoku)
1990: Sny (Yume)
1985: Ran
1980: Sobowtór (Kagemusha)
1975: Dersu Uzała (Dersu Uzala)
1970: Dodes'ka-den (Dodesukaden)
1965: Rudobrody (Akahige)
1963: Niebo i piekło (Tengoku to jigoku)
1962: Sanjuro - samuraj znikąd (Tsubaki Sanjûrô)
1961: Straż przyboczna (Yojimbo)
1960: Zły śpi spokojnie (Warui yatsu hodo yoku nemuru)
1958: Ukryta forteca (Kakushi toride no san akunin)
1957: Tron we krwi (Kumonosu jô)
1957: Na dnie (Donzoko)
1955: Żyję w strachu (Ikimono no kiroku)
1954: Siedmiu samurajów (Shichinin no Samurai)
1952: Piętno śmierci (Ikiru)
1951: Idiota (Hakuchi)
1950: Rashômon
1950: Skandal (Shubun)
1949: Zbłąkany pies (Nora inu)
1949: Pojedynek w ciszy (Shizukanaru ketto)
1948: Pijany anioł (Yoidore tenshi)
1947: Cudowna niedziela (Subarashiki nichiyobi)
1946: Nie żałuję swojej młodości (Waga Seishun ni Kuinashi)
1946: Ci, którzy tworzą jutro (Asu o tsukuru hitobito)
1945: Ci, którzy nadepnęli tygrysowi na ogon (Tora no o wo fumu otokotachi)
1945: Saga o dżudo 2 (Zoku Sugata Sanshiro)
1944: Najpiękniejsza (Ichiban utsukushiku)
1943: Saga o dżudo (Sugata Sanshiro)
1941: Koń (Uma)

Copyright 2000 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie CharlieWebmedia