Ta strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. [X]


Biografia
Woody Allen
więcej
Pedro Almodóvar
więcej
Robert Altman
więcej
Michelangelo Antonioni
więcej
Julian Antoniszczak
więcej
Andrzej Barański
więcej
Stanisław Bareja
więcej
Matthew Barney
więcej
Marco Bellocchio
więcej
Ingmar Bergman
więcej
Bernardo Bertolucci
więcej
Joel i Ethan Coen
więcej
Sofia Coppola
więcej
Franco de Pena
więcej
Doris Dörrie
więcej
Federico Fellini
więcej
Tony Gatlif
więcej
Aleksiej German
więcej
Sławomir Grünberg
więcej
Dušan Hanák
więcej
Jim Jarmusch
więcej
Wojciech Jerzy Has
więcej
Aki Kaurismaki
więcej
Bartosz Kędzkierski
więcej
Krzysztof Kieślowski
więcej
Takeshi Kitano
więcej
Jan Jakub Kolski
więcej
Stanley Kubrick
więcej
Akira Kurosawa
więcej
Emir Kusturica
więcej
Mike Leigh
więcej
Claude Lelouch
więcej
Witold Leszczyński
więcej
Lech Majewski
więcej
John Malkovich
więcej
Jiri Menzel
więcej
Andrzej Munk
więcej
Kira Gieorgijewna Muratowa
więcej
Jaromir Nohavica
więcej
Manoel de Oliveira
więcej
Chan-wook Park
więcej
Alan Parker
więcej
Pier Paolo Pasolini
więcej
Paweł Pawlikowski
więcej
Roman Polański
więcej
Volker Schlöndorff
więcej
Ulrich Seidl
więcej
Jim Sheridan
więcej
Andriej Siergiejewicz Michałkow-Konczałowski
więcej
Aleksander Sokurow
więcej
István Szabó
więcej
Lars von Trier
więcej
Francois Truffaut
więcej
Gus Van Sant
więcej
Alex van Warmerdam
więcej
Luchino Visconti
więcej
Wim Wenders
więcej
Wojciech Wiszniewski
więcej
Przemysław Wojcieszek
więcej
Petr Zelenka
więcej
Jan Švankmajer
więcej
Andrzej Żuławski
więcej


Marco Bellocchio

BIOGRAFIA

Urodził w 1939 roku w Piacenzie we Włoszech. Przerwał studia filozoficzne na Katolickim Uniwersytecie w Mediolanie i zapisał się do szkoły filmowej Centro Sperimentale di Cinematografia w Rzymie. W 1962 roku wyjechał na stypendium do Slade School of Fine Arts w Wielkiej Brytanii. Zadebiutował w 1965 roku "Pięściami w kieszeni" - krytyką obłudy i hipokryzji mieszczańskiej rodziny. Film - nakręcony za bardzo małe pieniądze (jak na ironię, niemal w całości pożyczone od rodziny) - stał się rodzajem manifestu włoskich "gniewnych", a Bellocchio - jednym z liderów włoskiej kontrkultury. W kolejnym filmie Chiny są blisko (1967), potraktował bezpardonowo życie polityczne prowincjonalnego miasta, nie pozostawiając suchej nitki na żadnej z liczących się partii: socjaldemokratach, faszystach i maoistach. Z kolei Nel nome del padre (1971) jest pełnym pasji atakiem na system klerykalnego wychowania. Filmy te tworzą swoistą "trylogię rodzinną". W następnych, Bellocchio ostrze krytyki kieruje w stronę prasy (Sbatti il mostro in prima pagina,1971) i wojskowej dyscypliny (Marcia triomfale,1976). Mimo sukcesów i międzynarodowego uznania, nie mógł znaleźć producenta i zaczął realizować filmy dla telewizji. Do tematu wynaturzeń w życiu rodzinnym, który stał się jego znakiem rozpoznawczym, reżyser będzie wracał jeszcze wielokrotnie w następnych filmach m.in.: Salto nel vuoto (1980), La balia (1999) i Czasie religii (2002). Marco Bellocchio traktuje rodzinę jako mikrokosmos społeczeństwa i jego chorób. Bellocchio jest również reżyserem teatralnym. Dla Teatro India w Rzymie przygotował m.in. inscenizację Makbeta Shakespeare`a.

Wybrana filmografia:
  • 1965 - Pięści w kieszeni / I pugni in tasca / Fists in the Pocket
  • 1967 - Chiny są blisko / La Cina e vicina / China Is Near
  • 1969 - Paola
  • 1971 - Nel nome del padre / In the Name of Father
  • 1972 - Sbatti il mostro in prima pagina / Strike the Monster on Page One
  • 1976 - Marcia trionfale / Victory March
  • 1977 - Il Gabbiano / The Seagull
  • 1980 - Salto nel vuoto / Leap Into the Void
  • 1980 - Vacanze in Val Trebbia (fabularyzowany dokument)
  • 1982 - Gli occhi, la bocca / The Eyes, the Mouth
  • 1984 - Enrico IV / Henry IV
  • 1986 - Diabeł wcielony / Diavolo in corpo / Devil in the Flesh
  • 1988 - La visione del Sabba / The Sabbath
  • 1990 - La condanna / The Condemnation
  • 1994 - Il sogno della farfalla / The Butterfly`s Dream
  • 1996 - Il principe di Homburg / The Prince of Homburg
  • 1999 - La balia / The Nanny
  • 2002 - Czas religii / L`ora di religione
  • 2003 - Witaj, nocy / Buongiorno notte / Good Morning, Night
Copyright 2000 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie CharlieWebmedia